Minna M. Keinänen-Toivola & Daniela Tanhua
Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) Rauman kampus sijaitsee Selkämeren rannalla, Suojan laiturin kupeessa. Saman lahden rannalla on meriteollisuuskeskittymä, Rauman satama ja laivanrakennusta Rauma Seaside Industry Parkin alueella. SAMK tekee monipuolista tutkimus- ja oppimisympäristötyötä meriteollisuuden kanssa. Merilogistiikan tutkimuskeskuksessa tehdään laajaa tutkimustyötä eri hankkeissa ja tutkimus linkittyy opetusprosesseihin.
Meriteollisuus on aina ajankohtainen teollisuuden ala
Suomi on saari. Toteamus ei ole maantieteen näkökulmasta fakta. Suomi on kuitenkin tavaran kuljettamisen näkökulmasta saari, sillä viennistä lähes 90 ja tuonnista 80 prosenttia tapahtuu laivoilla. Meriteollisuuden merkitys on korona-aikana tullut laajemmankin yleisön tietoisuuteen. Kaupoista eivät ole ruoka tai tavarat loppuneet. Toisaalta Suezin kanavan tukkeutuminen ei jäänyt keneltäkään uutisia seuraavalta huomaamatta alkuvuodesta 2021.
Merenkulku ja meriteollisuus ovat perinteisiä kansainvälisiä aloja, joita on harjoitettu Suomessa satoja vuosia. Nykyään meriteollisuudessa toimii noin 1 100 yritystä, ala työllistää 30 000 henkilöä, liikevaihto on 9 miljardia euroja ja viennin osuus toiminnasta on yli 90 prosenttia (Meriteollisuus ry 2022). Meriteollisuus on jatkuvassa muutoksessa. 2020-luvun keskeisiä muutostekijöitä ovat digitalisaatio ja pyrkimys päästöjen vähentämiseen, erityisesti hiilidioksidin osalta. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on sitoutunut vähentämään merenkulun päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Haaste on suuri, koska viime vuosina päästöt ovat olleet merenkulussa kasvussa. Digitalisaatio muuttaa toimitusketjujen hallinta monin tavoin. Kokonaisuudessaan tavoitteena on kestävä kehitys siten, että varmistetaan ympäristö-, taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys.
Meriteollisuus linkittyy meidän kaikkien elämään, mutta sen koulutus, tutkimus ja osaaminen oppilaitoksissa ja yrityksissä on keskittynyt rannikkoseuduille. Rauman seudulla meriteollisuus on laaja työllistäjä ja yritysten osaajatarpeen ovat laajat. Meriteollisuuden toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tukee ja kehittää niin ammatillinen koulutus, ammattikorkeakoulutus kuin täydennyskoulutuskin. Toisaalta Merilogistiikan tutkimuskeskus palvelee yritysten ja muiden sidosryhmien tutkimus- ja kehittämistarpeita.
Meriteollisuus oppimisympäristönä ammatillisessa koulutuksessa, AMK-tasolla sekä täydennyskoulutuksessa
Raumalla on koulutettu merenkulkijoita jo 142 vuotta, josta viimeiset kolmekymmentä vuotta osana SAMKia. Älykäs merenkulku ja logistiikka ovat SAMKin strategiassa nouseva ala. Nykyään merenkulun tutkintoja ovat merikapteeni, meri-insinööri ja merenkulun hallinnon ylempi AMK. Meriteollisuuteen linkittyy vahvasti myös logistiikan ja kansainvälisen liiketoiminnan koulutusohjelmat. Merenkulun simulaattorit ovat keskeinen oppimisympäristö merenkulun perusopinnoissa ja täydennyskoulutuksissa, kuten pätevyyskirjojen uusimisessa. Simulaattoreita on kansi- sekä konepuolelle.
Olemme kehittämässä laajassa yhteistyössä konseptia, jossa meriteollisuuspuistosta luodaan pysyvä oppimisympäristö ammatillisen ja AMK-tason opiskelijoille sekä täydennyskoulutukseen. Tammikuussa 2022 on käynnistynyt Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä-hanke, jossa toteutetaan teollisuuspuiston alueelle osaamisen kehittämisen tukipalvelu. Konsepti toteutetaan Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan, Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMKin, Rauman kauppakamarin, Rauman kaupungin ja Rauman Meriteollisuuskiinteistöt Oy:n yhteistyönä. Konsepti toimii jatkossa jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämisessä. Pitkänä tähtäimenä on perustaa innovaatiokeskus, jossa koulutuslaitosten ja yritysten yhteistyössä luodaan uusia liiketoimintamalleja, tuotekonsepteja ja tuotantoprosesseja.
Keskeinen teema on opinnollistaminen, joka tarkoittaa opetuksen integrointia tosielämän haasteisiin. Opinnollistaminen toteutuu keväällä 2021 aloittaneessa Talous ja Tekniikka Akatemiassa. Akatemiassa opiskelijat työskentelevät yrityksiltä tulevien toimeksiantojen parissa. Talous ja Tekniikka Akatemiassa teemat ovat tekniikan (logistiikka, tuotantotekniikka, tuotantotalous) tai liiketalouden alalta (toimitusketjun hallinta, markkinointi, viestintä, talous- ja henkilöstöhallinto, kansainvälinen kauppa) tai näistä räätälöidysti jokin yhdistelmä. Tekniikka ja liiketalous ovat keskeistä meriteollisuuden osaamista, missä yrityksissä on osaajapula.
SAMK, samoin kuin monet muutkin ammattikorkeakoulut, tähtää koulutusvientiin ja työperäisen maahanmuuton edistämiseen. SAMKissa kansainvälinen yhteistyö Namibiaan alkoi meriteollisuuden laivatilauksesta. Merentutkimusalus R/V MIRABILIS valmistui Rauman telakalta kesäkuussa 2012. Laivakaupan seurauksena SAMK on kouluttanut namibialaisia merenkulkijoita. Namibiassa on tehty laajaa yhteistyötä myös hankkeiden parissa, kuten viennin edistämistä Interreg Central Baltic SME Aisle -hankkeessa. Pitkä yhteistyö on huipentunut kaksoistutkinto-ohjelmaan SAMKin ja Namibia University of Science and Technology välillä. Ensimmäinen ryhmä namibialaisia meri-insinööriopiskelijoita tulee opiskelemaan Raumalla lähiaikoina. Suunnitteilla on merikapteenin kaksoistutkinto kiinalaisen yliopiston kanssa ja vuonna 2021 aloitettiin myös merenkulun koulutusyhteistyö Kap Verdelle.
Merilogistiikan tutkimuskeskuksessa tutkitaan logistiikkaketjujen toimintaa, merenkulun turvallisuutta sekä huoltovarmuutta
SAMKissa on toteutettu kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita meriteollisuudessa 1990-luvulta lähtien. Hankkeet ovat liittyneet usein opetuksen kehittämiseen ja osaamisen lisäämiseen. Erasmus+ -hankkeita on tällä hetkellä käynnissä useita. Erasmus+ -hankkeiden teemoja ovat merenkulun päästöjen vähentäminen (Greenship), konehuonesimulaattoriin kehittäminen (MerSol) ja merenkulkijoiden mielenterveyden edistäminen (Prometheas). Logistiikkaketjun yrittäjien mielen hyvinvointiin ja tuottavuuden lisääminen on poikkitieteellinen uusi avaus (ESR SataMielo). Yritysten täydennys- ja erikoistumiskoulutusta toteutetaan OKM KT Tekno ja ESR KOS -hankkeissa.
Viimeisen viiden vuoden keskeisiä teemoja ovat olleet toimitusketjujen hallinta, digitalisaatio, ympäristöystävällisyys ja huoltovarmuus. Useista teemoista on ollut ja on käynnissä hankkeita, kuten älykäs merenkulku, etäluotsaus käyttötapauksena (EAKR ISTLAB), riskien arviointimallin kehittäminen (EAKR Älymeri) ja logistiikkaketjujen digitalisaatio (AKKE SaLoDi). Yksittäinen menestystarina on ollut satamasovellus Port Activity App, joka kehitettiin SAMKin johdolla Interreg Central Baltic Efficient Flow-hankkeessa. Satamasovellus on jo käytössä Suomessa 16 kaupallisessa satamassa ja siinä on paljon myös vientipotentiaalia. Port Activity App on palkittu kansainvälisellä SeaTrade Award -palkinnolla ja myös Rauman kauppakamarin kansainvälistymispalkinnolla (kuva 1).
Tutkimustoiminta on jatkossa osa Merilogistiikan tutkimuskeskusta, joka lanseerattiin huhtikuussa 2021. Merilogistiikan tutkimuskeskuksen toimintaa sekä maakunnallista yhteistyötä logistiikkaketjun eri tahojen kesken kehitetään järjestelmällisesti (EAKR MeriLoki). Merilogistiikan tutkimuskeskuksen toiminnasta viestitään aktiivisesti nettisivuilla (www.merilogistiikka.fi) ja sosiaalisen median kanavissa.
Aurora Botnia, ympäristöystävällisyyttä ja digitalisaatiota
Keskeistä meriteollisuuden parissa työskentelyssä ovat meriteollisuuden pilotit. Rauman telakalta valmistui elokuussa 2021 Aurora Botnia -alus. Aurora Botnia on maailman ympäristöystävällisin matkustajalautta ja se liikennöi Vaasan ja Uumajan väliä. Aurora Botniaan ja muihin uuden sukupolven aluksiin liittyen kehitämme laivanrakentamiseen digitaalista ennakkotestaamisen laboratoriota (EAKR LaivaDigiLab-hanke). AlusAkku-hankkeessa puolestaan teema on ollut alusten akustojen turvallisuus. AlusAkussa on valmistumassa kolme opinnäytetyötä ja kaksi opiskelijaa on suorittanut opintojensa harjoittelun. Aurora Botniasta on tehty simulaattori, jolla Aurora Botnia miehistö on harjoitellut laivan turvallista ajoa jo rakennusvaiheessa. Simulaattoria on käytetty myös Vaasa-Uumaja väylän testaamisessa.
Tutkimus- ja kehittämistyömme luo pysyviä rakenteita, jotka tukevat maailmanluokan yhteistyörakennetta meriteollisuudessa. Keskeistä toimissamme on, että hankkeet ovat työkalu todelliseen tarpeeseen luoden ratkaisuja meriteollisuudelle.
Kirjoittajat
Minna M. Keinänen-Toivola, dosentti, tutkimuspäällikkö, Merilogistiikan tutkimuskeskuksen vetäjä, Logistiikka ja meriteknologia -osaamisalue, Satakunnan ammattikorkeakoulu, minna.keinanen-toivola(at)samk.fi
Daniela Tanhua, KTM, opetuspäällikkö, Logistiikka ja -meriteknologia osaamisalue, Satakunnan ammattikorkeakoulu, daniela.tanhua(at)samk.fi
Lähde
Meriteollisuus ry verkkosivut, https://meriteollisuus.teknologiateollisuus.fi/fi/suomen-meriteollisuus-monipuolinen-kokonaisuus), viitattu 27.1.2022.
Abstract
Maritime cluster as a research and learning environment
Satakunta University of Applied Sciences has vast research and educational co-operation within the maritime cluster in Satakunta, Finland, as well as globally. Actually, the maritime cluster forms an ecosystem for lifelong learning and development of solutions to urgent issues. The co-operation themes are digitalization, environmental friendliness and security of supply. Education processes have been developed for over 140 years and research work is part of our Maritime Logistics Research Center. The work in practice is done with real pilot cases from the industry, such as M/S Aurora Botnia.