Nina Savela, Ollipekka Kivin, Katri Moisio & Marja-Leena Rönkkö
Satakunnan ammattikorkeakoulu (SAMK) on ollut mukana Turun yliopiston vetämässä Central Baltic Interreg -hankkeessa ChangeMakers (https://sites.utu.fi/changemakers/). Hankkeessa perehdytetään 15–17-vuotiaita lukiolaisia ja ammattikoululaisia kahden opintojakson aikana kiertotalouteen, rajat ylittävän yhteistyön teemoihin ja toimintatapoihin, innovaatio-opintoihin ja yrittäjyysopintoihin. Ensimmäisen opintojakson aikana yli 120 oppilasta hankkeen partnerimaista Suomesta (ja Ahvenanmaalta), Ruotsista, Virosta ja Latviasta ovat osallistuneet hankkeen toimintaan.
Oppilaat ovat muodostaneet yhteensä 27 kansainvälistä pienyritystä, jotka ratkovat arkielämässä havaittuja, reaalimaailmaan pohjautuvia, ja yhdessä jokaisen partnerimaan paikallisten yritysyhteistyökumppaneiden kanssa kehitettyjä ympäristöhaasteita. Tavoitteena on ollut löytää yritysten toiminnalle merkittävä haaste, joka on samalla opiskelijoita inspiroiva. Esimerkiksi Turun yliopiston koordinoimassa yritysyhteistyössä Lovia Collection Suomesta on esittänyt opiskelijoille haasteeksi nopean muodin ja tekstiilijätteen määrän aiheuttamat ympäristöongelmat. SAMKin kautta oppilaat työskentelevät paikallisen laivateollisuuden kanssa ja pyrkivät löytämään uusia keinoja siihen, miten teollisuuden hyviä kiertotalouskäytänteitä voitaisiin tuoda esiin sosiaalisen median alustoilla ja näin lisätä nuorten kiinnostusta perinteistä teollisuutta kohtaan.
Opintojakson aikana opiskelijat ottavat osaa järjestetyille tunneille, hankkeen tapahtumiin sekä kokoontuvat keskenään ideoimaan liiketoimintamalleja. Opintojakson lopussa opiskelijoilla on valmiina pienyrityksien ideat, joita he voivat halutessaan jatkotyöstää varsinaiseksi yritystoiminnaksi. Hanke tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden oppia simulaation avulla taitoja, joita oman yrityksen perustaminen vaatii. Kansainvälistä, rajat ylittävää oppimista tukee hankkeessa kehitetty avoin oppimisalusta (ePlatform).
Avoimen oppimisalustan lisäksi opiskelijoiden oppimista tukevat jokaista opiskelijatiimiä luotsaavat ammattilaiset; yritystoiminnan ekspertit sekä tiimityöskentelyä tukevat mentorit. Hankkeessa kehitettyjen oppimateriaalien ja avoimen oppimisalustan tavoitteena on edistää nuorten omaa toimijuutta sekä innovatiivista, kestävän kehityksen mukaista ja yrittäjämäistä ajattelua.
Avoin oppimisalusta tärkeänä työkaluna oppimisessa
ChangeMakers -projektin ePlatform on nuorten, kansainvälisten opiskelijoiden oppimisalusta, jossa opetukseen käytettävä materiaali on helposti saatavilla (https://newsub.samk.fi/changemakers-eplatform/). Avoin oppimisalusta (ePlatform) suunniteltiin verkko-oppimisympäristöksi, josta opettajat ja opiskelijat löytävät käytettävät oppimateriaalit helposti. Oppimateriaali on kehitetty yhdessä kaikkien projektin partnerimaiden kesken niiden erityisosaamiseen perustuen. Esimerkiksi SAMK on ollut vastuussa yrittäjyyteen liittyvän materiaalin luonnista, kun taas Turun yliopisto on luonut materiaalia keskittyen erityisesti rajat ylittävään tiimityöskentelyyn.
Oppimisalustalla tuetaan nuorten oppimista yhden lukuvuoden kestävän opintojakson aikana opetusmateriaalien, videoiden ja tehtävien avulla. Opiskelija näkee yhdellä silmäyksellä projektin etenemisaikataulun, opetusmateriaalin sekä tulevat tehtäväpalautukset. Avoin oppimisalusta toimii myös opettajien materiaalipankkina, jolloin kaikki opetukseen liittyvä materiaali on löydettävissä yhdestä verkko-osoitteesta. Avoimen oppimisalustan opetusmateriaalit, kuten videot, PowerPoint -esitykset sekä muut julkaisut ovat kaikkien käytettävissä julkisesti verkossa. Oppimisalusta on jaettu opettajien sekä opiskelijan osioihin, ja näihin materiaaleihin on täysi katseluoikeus kaikilla. Opettajien puolelta löytyy oppituntien opetusmateriaali ja opiskelijan puolelta heille suunnattu opiskelumateriaali sekä tehtävien palautusosio.
Tähän mennessä avoin oppimisalusta on käynyt läpi suunnitteluvaiheen, ensimmäisen version rakentamisen WordPress-alustalle, kohderyhmän palautekierroksen sekä kehittämisvaiheen. Ensimmäisessä vaiheessa oppimateriaali julkaistiin alustalla materiaalien valmistuttua. Ensimmäinen versio ePlatformista oli pelkistetympi versio nykyisestä: sivustolla navigointi, eli siirtyminen paikasta toiseen, oli järjestetty jopa nykyistä versiota monimutkaisemmin ja sivusto oli ulkoasultaan nykyistä hillitympi. Oppilaat kokivat kuitenkin palautteen perusteella navigoinnin sivustolla haasteelliseksi. Lisäksi he kokivat opintokokonaisuuden hahmottamisen hankalaksi, etenkin kun materiaali päivitettiin asteittain verkkoalustalle.
Oppilailta kerätyn palautteen perusteella ePlatformista kehitettiin toisessa vaiheessa uusi, käyttäjäystävällisempi versio. Saatu palaute oli positiivista, ja parannusehdotuksia tuli esimerkiksi materiaalin löydettävyyteen, sivustolla liikkumiseen sekä sivuston ulkoasuun liittyen. Uutta ePlatformia varten hankkeessa otettiin käyttöön uusi sisällönhallintajärjestelmä (Beaver Builder), jonka avulla voidaan toteuttaa visuaalisempia ja käyttäjäystävällisempiä verkkosivustoja.
Uusi oppimisalusta keskittyy helppokäyttöisyyteen. Sivustolle saapuessaan opiskelija näkee ensimmäisenä interaktiivisen kuvan, jossa on kuvattuna projektin opintomoduulin aikajana, josta opiskelija voi siirtyä ePlatformin eri materiaaleihin, kuten opetusmateriaaliin, aikatauluihin tai katsoa tiettyä oppiainetta koskevia opetusvideoita. Oppilastiimit palauttavat tehtäviä opintojakson aikana oppimisalustalla olevan linkin kautta sekä tarvittaessa hankkeen sähköpostiosoitteeseen. Palautetut tehtävät ovat yksityisiä. Projektin ajankohtaiset uutiset ja aikataulut ovat esitettyä oppimisalustan etusivulla, jolloin ne ovat helposti nähtävissä heti alustalle saapuessa. Materiaalin saavutettavuuteen on kiinnitetty huomiota esimerkiksi tarjoamalla tekstitykset opetusvideoihin.
Hankkeessa kehitetään jatkuvasti uusia interaktiivisia keinoja oppimisen tueksi. Opiskelijoilla on muun muassa mahdollisuus oppia uutta interaktiivisten Powerpoint-diojen muodossa sekä äänitettyjen opetusvideoiden avulla. Prosessissa kerätään jatkuvasti tietoa opiskelijoilta hyvistä käytänteistä. Erityisesti Kiertotalouteen liittyvissä teemoissa keskitytään ekologisempaan ja luontoystävällisempään tuotantomenetelmään ja -tapoihin tuottaa erilaisia hyödykkeitä. Teeman aikana käsitellään esimerkiksi kierrätykseen liittyviä tuotteita, jotka valmistetaan kierrätysmateriaaleista. Teeman on tarkoitus herättää ajatuksia, miten voisimme tuottaa arkipäiväisiä hyödykkeitä uusilla, innovatiivisilla tavoilla rasittamatta luontoa.
SAMK on hankkeessa vastuussa projektin viestinnästä sekä sähköisen oppimisalustan suunnittelusta ja kehittämisestä. Verkkopohjainen oppimisympäristö on työkalu ideoiden vaihtoon verkossa, ryhmätyöhön ja koulutusmateriaalien jakamiseen opettajille ja opiskelijoille.
Avoin oppiminen ja tulosten hyödyntäminen
Koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi hankkeen aktiviteetteihin. Projektissa on muun muassa jouduttu järjestämään hankkeelle kaavaillut kansainväliset Bootcampit läsnäolon sijaan puhtaasti verkkototeutuksena. Tämä on entisestään lisännyt tarvetta kehittää uusia tapoja verkkoyhteistyölle esimerkiksi ottamalla käyttöön tarjolla olevia sovelluksia (Zoom, Mirrorboard, Mentimeter), joissa keskeiseksi elementiksi on noussut myös opiskelijoiden motivointi. Hankkeen merkittävimpiä saavutuksia tähän mennessä onkin ollut alun perin Riiassa järjestettäväksi tarkoitetun kansainvälisen Bootcampin järjestäminen kansallisina tapahtumina jokaisessa partnerimaassa verkkoyhteyksiä hyödyntäen. Tilaisuus keräsi yli 120 osallistujaa ja sai oppilailta erinomaisen vastaanoton. Avoimuuteen ja saavutettavuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota varmistamalla riittävät verkkoyhteydet kaikille osallistujille sekä opettajien ja projektin henkilökunnan tarjoamaa ohjausta tapahtuman aikana. Erityisesti hiljattain järjestetyn toisen Bootcampin verkkototeutuksessa kiinnitettiin entistä enemmän huomiota opiskelijoiden tukemiseen tapahtuman aikana. Hankkeen työntekijöiden palautteen perusteella nuorilla on selkeät valmiudet ja kyvyt toteuttaa kansainvälistä yhteistyötä verkossa tietyistä haasteista, kuten vieraasta kielestä, huolimatta.
Hankkeen jatkuvuus perustuu opintojakson saavutettavuuteen hankkeen päättymisen jälkeen vuonna 2022. Tämä mahdollistaa konseptin käytön muissa toisen asteen kouluissa, niin lukioissa kuin ammattikouluissa. Ne voivat hyödyntää materiaalia joko osittain yksittäisten tuntien osalta tai kokonaisten opintojakson järjestämisessä. Hankkeessa tuotettuja oppimateriaaleja voidaan soveltaa lukioissa osana oppiainerajoja ylittävinä, lukio-opetuksen tai ammatillisen koulutuksen opintojaksoina, osana lukiodiplomien suorittamista tai osana ammatillisen koulutuksen yrittäjyysopintoja. Hankkeessa tuotetut materiaalit ja opintojakso tukevat lukioiden uuden, vuoden 2021 opetussuunnitelman perusteiden mukaista oppimista muun muassa antamalla opiskelijoille vahvat kansainvälistymisvalmiudet, edistämällä yrittäjyys-, vuorovaikutus- ja ympäristöosaamista sekä lisäämällä opiskelijoiden korkeakouluyhteistyötä (Opetushallitus, 2021). Lisäksi oleellista on hankkeen aikana toteutettu yritysyhteistyö. Yritykset saavat nuorilta arvokkaita uusia näkökulmia, mahdollisesti jopa tulevaisuuden osaajia organisaatioihinsa. Samalla opiskelijat pääsevät oppimaan työelämätaitoja ja saavat tärkeitä työkaluja kansainväliseen yrittäjyyteen.
Kirjoittajat
Nina Savela, VTM, projektipäällikkö (SAMK), Satakunnan ammattikorkeakoulu, nina.savela@samk.fi
Ollipekka Kivin, Insinööri (AMK), projektitutkija, Satakunnan ammattikorkeakoulu, ollipekka.p.kivin@samk.fi
Katri Moisio, Kasv.yo, projektityöntekijä, Turun yliopisto, katri.j.moisio@utu.fi
Marja-Leena Rönkkö, Dos., KT, yliopistonlehtori, projektipäällikkö, Turun yliopisto, marja-leena.ronkko@utu.fi
Lähteet
Opetushallitus (2021). Lops 2021 – tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen. Haettu 9.4.2021 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukiokoulutus/lops-2021-tukea-lukion-opetussuunnitelman-perusteiden
Abstract
ChangeMakers – Cross-border learning for students in the Baltic Sea region supported with an open access e-learning platform
The Central Baltic project ChangeMakers has been developed in cooperation with Satakunta University of Applied Sciences and University of Turku. The project aims to enhance 15- to 17-year-old high school and vocational school students’ understanding and learning on the topics of circular economy and cross-border cooperation. Additionally, during the two-year study course students get acquainted with innovation research and entrepreneurship education. The project offers students an opportunity to learn relevant entrepreneurial skills by a start-up simulation. The start-ups address environmental challenges developed together with local businesses in Finland (incl. Åland), Sweden, Latvia and Estonia. International, cross-border learning is supported by an open learning platform (ePlatform). It supports learning throughout the course with teaching materials, videos and assignments. The sustainability of the project is based on the accessibility of the materials, which are available for open use.