Kati Antola, Jaana Latvanen & Anne Kärki
Johdanto
Suomalainen tiedeyhteisö on yhdessä valmistellut ja laajasti sitoutunut Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksen visioon ja missioon 2020–2025 (Avoimen tieteen koordinaatio, Tieteellisten seurain valtuuskunta 2020a). Julistusta tukevia linjauksia ja suosituksia laaditaan neljälle avoimuuden osa-alueelle: avoin toimintakulttuuri, julkaisujen avoimuus, tutkimusaineistojen ja -menetelmien avoimuus sekä oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus. Kaikki ammattikorkeakoulut ovat allekirjoittaneet avoimen tieteen julistuksen ja sitä kautta lupautuneet edistämään avoimuutta julistuksen mukaisesti.
Avoin tiede ja tutkimus koskettaa yhä enemmän myös opettajia. Opettajan näkökulmasta avoimuuteen liittyy kolme keskeistä käsitettä: avoin oppiminen, avoimet oppimateriaalit ja avoimet opetuskäytännöt. Avoimen oppimisen tarkoituksena on madaltaa oppimisen esteitä, lisätä oppimisen saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjontaa ja oppijakeskeisyyttä. Se monipuolistaa tiedon luomista ja yhteiskehittämistä sekä yhdistää muodollista ja vapaamuotoista oppimista, usein digitaalisesti. Avoimilla oppimateriaaleilla tarkoitetaan sellaisia opetus-, oppi- ja tutkimusmateriaaleja, jotka on vapautettu yleiseen käyttöön tai lisensoitu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden maksuttomaan pääsyyn, uudelleenkäyttöön, uudelleen soveltamiseen, muokkaukseen ja edelleen jakamiseen. Avoimilla opetuskäytännöillä oppimisesta ja opetuksesta saadaan läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. (Avoimen tieteen koordinaatio, Tieteellisten seurain valtuuskunta 2020b.)
Artikkeli perustuu Ammattikorkeakoulujen avoin TKI, oppiminen ja innovaatioekosysteemi -hankkeessa tehtyihin haastatteluihin, joilla pyrittiin selvittämään ammattikorkeakoulun henkilöstön osaamista avoimen tieteen eri osa-alueista. Haastattelujen tuloksia eri näkökulmista ovat raportoineet Ahonen ym. (2020), Sankari ja Kärki (2020) ja Kärki ym. (2021).
Aineiston kerääminen ja analysointi
Haastattelututkimus toteutettiin yhdeksässä ammattikorkeakoulussa maalis–syyskuussa 2019 yksilö- tai fokusryhmähaastatteluina. Haastattelijoina toimivat yksi tai useampi kyseisen korkeakoulun edustaja. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin. Litteroitu aineisto anonymisoitiin ja yhdistettiin määrällistä ja laadullista analyysia varten yhdeksi tekstiaineistoksi. Lopullisesta yhdistetystä aineistosta ei voida tunnistaa yksittäisiä vastaajia tai ammattikorkeakouluja.
Haastatteluihin osallistui yhteensä 77 henkilöä (TKI-henkilöstö n=31, opettajat n=23 ja muu henkilöstö n=23). Haastateltavien kokonaismäärä vaihteli ammattikorkeakouluittain 5–15 henkilöön. Tässä artikkelissa keskitytään opettajahaastatteluiden (n=23) tuloksiin. Taulukossa 1. on kuvattu artikkelissa tarkastellut teemat ja niiden kytkeytyminen haastattelun osa-alueisiin.
Haastattelun osa-alue | Haastattelun teemat |
---|---|
TKI-hankkeen suunnittelu | Valmiiden tutkimusaineistojen käyttö ja löytäminen |
TKI-hankkeen päättäminen ja raportointi | TKI-hankkeessa tuotettujen aineistojen laatu ja löydettävyys |
Avoimet oppimateriaalit ja opetus | Omien materiaalien jakaminen ja muiden tuottamien materiaalien käyttö TKI-toiminnassa tuotettu materiaali |
Tulokset ja johtopäätökset
Valmiiden tutkimusaineistojen käyttö ja löytäminen. Kun tutkimusaineisto tai tutkimusdata on avointa, se on kenen tahansa käytettävissä. Tutkimusaineisto ja tutkimusdata käsitetään tässä artikkelissa, kuten monissa muissakin yhteyksissä synonyymeinä, vaikka tarkkaan ottaen ne eivät sitä olekaan (ks. esim. Kukkamäki, Mikkonen, Stormi & Mäntyneva 2020). Haastatteluissa käytettiin avoimista tutkimusaineistosta ja avoimesta datasta myös termiä valmiit tutkimusaineistot.
Vastanneista opettajista (n=20) 12 ei ollut käyttänyt ja kahdeksan oli käyttänyt valmiita tutkimusaineistoja. Osalle vastaajista (n=5) käsite valmiit tutkimusaineistot olivat vieras käsite, ja apua valmiiden aineistojen käyttämiseen koki tarvitsevansa viisi. Opettajat, jotka olivat käyttäneet valmiita tutkimusaineistoja, viittasivat aineistotietokantoihin kuten Tilastokeskuksen tietokantaan ja erilaisiin markkinatutkimustietokantoihin. Opinnäytetöiden tietokanta tai muut valmiiden raporttien tietokannat sekoitettiin valmiisiin tutkimusaineistoihin. Aineistotietokannan käsite oli viidelle vastaajalle epäselvä.
Valmiiden avoimien tutkimusaineistojen tuntemus ja niiden käyttö oli opettajien joukossa vielä melko vähäistä. Tutkimusaineistojen löytämiseen ja käyttöön ilmaisi tarvitsevansa apua useampi haastateltu.
TKI-hankkeissa tuotettujen aineistojen laatu ja löydettävyys. TKI-hankkeissa tuotettujen aineistojen laatuun ja löydettävyyteen liittyvissä kysymyksissä opettajien vastauksissa (n=20) nousivat esiin seuraavat:
- Aineistojen tallentamiseen ja jatkokäyttöön kaivattiin koulutusta ja selkeitä ohjeistuksia.
- Tulokset pitäisi saada koottua valtakunnalliseksi tietokannaksi, josta ne olisivat löydettävissä. Aineiston turvallinen säilyttäminen on kriittinen kysymys.
- Mahdollisuus luoda suurempia tutkimusaineistoja eri tutkimusaineistoja yhdistämällä.
Aineistojen säilytyksestä tiedettiin jonkin verran. Mahdollisesti projektipäällikköinä toimineille opettajille aineiston säilytys oli tutumpaa. Aineistoja säilytetään eri paikoissa eikä selkeää käytäntöä aineiston säilyttämiseksi ole, mitä toivotaan.
Omien materiaalien jakaminen ja muiden tuottamien materiaalien käyttö. Vastanneista opettajista (n=21) kolme ilmoitti, että he eivät jaa oppimateriaaliaan vapaasti, samoin kolme vastaajaa ilmoitti jakaneensa oppimateriaaliaan vapaasti. Vastaajista 15 eli enemmistö ilmoitti, että oli jakanut oppimateriaaliaan suljetussa ympäristössä (esimerkiksi Moodlessa tai yhteisessä projektissa) muille opiskelijoille ja osa myös muille opettajille. Opettajista kahdeksantoista oli käyttänyt muiden tekemää materiaalia, kolme harvemmin tai vain jonkin verran, osa enemmän.
Muiden tekemäksi materiaaliksi mainittiin kustantajien tuottama materiaali opettajien käyttöön tai internetistä löytyvä materiaali. Apua olisi tarvittu materiaalin suojaamiseen, avoimen julkaisemisen tavoitteisiin, yhdessä tuotetun oppimateriaalin jakamiseen, lisensoimiseen, julkaisualustoihin ja tekijänoikeuksiin.
Lähes kaikki opettajat jakavat ainakin jossain määrin oppimateriaalejaan vähintäänkin opiskelijoille suljetussa ympäristössä. Avoimen oppimateriaalin käsite ei ollut vastaajille selvä. Myös suljetuissa oppimisympäristöissä jaettu materiaali ymmärrettiin avoimeksi oppimateriaaliksi.
TKI-toiminnassa tuotettu materiaali. Opettajilta kysyttiin TKI-toiminnassa tuotetun aineistojen ja datan hyödyntämisestä opetuksessa. Opettajien vastaukset (n=20) jakautuivat laidasta laitaan: Kaksi vastaajista oli sitä mieltä, että TKI-hankkeiden avoimen materiaalin hyödyntäminen opetuksessa on itsestään selvää tai materiaalia hyödynnetään paljon. Kolme vastaajaa oli sitä mieltä, että TKI-hankkeiden avointa materiaalia hyödynnetään hyvin vähän tai huonosti. Suurin osa vastaajista (15) sijoittui ääripäiden välimaastoon: TKI-hankkeiden avoimen materiaalin hyödyntämistä pohdittiin. Samalla tunnistettiin erilaisia haasteita materiaalin jatkohyödyntämiseksi kuten esimerkiksi opinnäytetöiden aineistojen laatu.
Vastauksien perusteella TKI-toiminnassa tuotetun oppimateriaalin hyödyntäminen edellytti opettajien olevan mukana hankkeissa. Hanketoimijat eivät ole välttämättä opetuksessa mukana ja toisaalta opettajat eivät ole mukana TKI-toiminnassa, mikä on haaste materiaalin jatkohyödyntämisessä erityisesti opetuksessa. Useat haastatellut toivat esille hankkeissa tuotetun oppimateriaalin tai tulosten löydettävyyden ongelman.
Pohdinta
Tulosten perusteella avoimien tutkimusaineistojen tuntemus ja käyttö oli opettajien joukossa vielä vähäistä. Opettajat tarvitsevat tukea avoimien tutkimusaineistojen löytämiseen ja käyttöön, mutta myös omien oppimateriaalien avoimeen jakamiseen. TKI-toiminnassa tuotetun oppimateriaalin hyödyntäminen vaikutti edellyttävän opettajien mukanaoloa hankkeissa.
Tutkimusaineistojen hyödyntäminen opetuksessa edellyttää, että tekijänoikeudelliset asiat ovat kunnossa ja ohjeistettu. Esimerkiksi opinnäytetyön sopimusrepun lomake- ja sopimuspohjien avulla tuetaan opinnäytetöissä käytettyjen ja tuotettujen aineistojen sekä tulosten hallintaa ja mahdollista jatkokäyttöä tekijänoikeudelliset asiat huomioon ottaen. (Opinnäytetyön sopimusreppu 2020).
Oppimateriaalien avoimuudesta on kansallisesti linjattu (Avoimen tieteen koordinaatio, Tieteellisten seurain valtuuskunta 2020b.), että vuoteen 2025 mennessä korkeakouluissa hyödynnetään ja laaditaan laadukkaita avoimia oppimateriaaleja laajasti. Suomi tunnettaisiin korkeakouluasteen avoimien oppimateriaalien edelläkävijänä ja edistäjänä. Opetuksen ja tutkimusaineistojen avoimuuden kehittäminen sopii yhteen myös Korkeakoulujen Digivisio 2030-hankkeen tavoitteiden kanssa, jonka mukaisesti korkeakouluilla olisi yhteinen kansallinen ja kansainvälisesti avoin digitaalinen toimintaympäristö (Korkeakoulujen yhteinen digivisio 2030).
Näkemyksemme mukaan valmiiden tutkimusaineistojen ja avoimen datan laajempi hyödyntäminen tarjoaa uudenlaisia ja mielekkäitä oppimiskokemuksia sekä auttaa opiskelijoita erityisesti opinnäytetyön tiedonkeruuseen liittyvissä haasteissa. Ohjaajat voisivat paremmin keskittyä tukemaan ja auttamaan opiskelijoita tutkimusaineiston analysoinnissa. Tämä edellyttää paitsi aineistojen laajempaa avaamista opettajien ja opiskelijoiden käyttöön myös tukipalveluja ja työkaluja, jotta avoimet aineistot olisivat helposti löydettävissä, käytettävissä ja hyödynnettävissä. Tulevaisuuden oppimisessa ja työelämässä tarvitaan entistä kehittyneempiä tutkimuksellisia ja tiedon analysoinnin taitoja sekä työkaluja jatkojalostaa ja analysoida olemassa olevia, valmiita aineistoja.
Kirjoittajat
Kati Antola, KTT, kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin lehtori, Satakunnan ammattikorkeakoulu, kati.antola@samk.fi
Jaana Latvanen, YTM, kirjasto- ja tietopalvelupäällikkö, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, jaana.latvanen@seamk.fi
Anne Kärki, TtT, yliopettaja, Satakunnan ammattikorkeakoulu, anne.karki@samk.fi
Lähteet
Ahonen, M., Latva, M., Päällysaho, S., & Kärki, A. (2020). TKI-henkilöstön osaaminen avoimen TKI-toiminnan osa-alueista. Modus 3d Journal 1/2020. Haettu 9.2.2021 osoitteesta https://modus3djournal.fi/asiantuntija-artikkelit/2020/Ahonen_et_al_2020.pdf
Avoimen tieteen koordinaatio, Tieteellisten seurain valtuuskunta. (2020 a.). Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistus 2020–2025. Helsinki: Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tieteellisten seurain valtuuskunta. Vastuullisen tieteen julkaisusarja 1:2020. Haettu 29.3.2021 osoitteesta https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995237
Avoimen tieteen koordinaatio, Tieteellisten seurain valtuuskunta. (2020 b.). Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021–2025: Osalinjaus 1: Oppimateriaalien avoin saatavuus. Vastuullisen tieteen julkaisusarja 14:2020. Helsinki: Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta ja Tieteellisten seurain valtuuskunta. Haettu 29.3.2021 osoitteesta https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995381
Korkeakoulujen yhteinen digivisio 2030 – Suomesta joustavan opiskelun mallimaa. Haettu 30.3.3021 osoitteesta https://digivisio2030.fi/
Kukkamäki, J., Mikkonen, A., Stormi, I. & Mäntyneva, M. (2020). Avoimen datan hyödyntäminen opetuksessa ja tutkimuksessa. Teoksessa J. Kukkamäki & M. Tarkkala (toim.), Avoin Häme. HAMK Unlimited Journal 25.8.2020. Haettu 10.12.2020 osoitteesta http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081360389
Kärki, A., Päällysaho, S., Jaalama, K., Talvela, J., Lehto, A. & Hyyppä, H. (2021). Developing Open RDI and Education in Finnish Universities of Applied Sciences. Data Intelligence vol. 3, no. 1, 162–175. Haettu 9.2.2021 osoitteesta https://doi.org/10.1162/dint_a_00066
Opinnäytetyön sopimusreppu. Eduuni workspaces. Ammattikorkeakoulujen avoin TKI, oppiminen ja innovaatioekosysteemi -hanke. Haettu 30.3.2021 osoitteesta https://bit.ly/31KLOS1
Sankari, A. & Kärki, J. (2020). Avoimet julkaisut ja oppimateriaalit – miten ne tunnetaan ja mitä tukea tarvitaan? Kreodi 4/2020. Haettu 9.2.2021 osoitteesta http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092775942
Abstract
Towards open learning
The article describes the use of open research data and the sharing of learning materials as part of open learning. In accordance with the national policy on open education and educational resources, by 2025 the amount of open educational resources in higher education has multiplied and the quality has improved to better serve education. In order to achieve these objectives, the openness of the learning material produced by teachers requires not only the transparency of the learning material, but also opening up of research data of RDI projects to teachers. The article is based on teacher interviews conducted at nine universities of applied sciences (UAS) in March-September 2019 as part of a nationwide project called “Open Research, Development and Innovation work, open learning, and the innovation ecosystem of Finnish UAS.” Based on the results, the knowledge and use of open research data was still limited among teachers. Teachers need support in finding and using open research data, but also in sharing of their own learning materials. In our view, existing research data and open data should be utilised in teaching in a more versatile and comprehensive manner.