Kirjoittaja: Heini Pääkkönen.
Pitkäaikaisen koulutusyhteistyön kunniaksi ja Suomi 100 -juhlavuoden nimissä TAMK halusi lahjoittaa Brasilian julkisen sektorin kouluille pienen näytteen siitä, mitä opettajienkoulutukseen satsaamisella ja henkilökunnan motivoinnilla voidaan saada aikaan. Viikon mittainen koulutus São Paulon osavaltiossa tarjosi mahdollisuuden julkisen sektorin koulujen edustajalle kokea suomalaisten kouluttajien innostavaa ja käytännönläheistä opettamista sekä samalla reflektoida ja kehittää omaa osaamistaan yhdessä kollegoidensa kanssa.
Koulutukseen osallistui yhteensä 25 henkilöä, São Paulon osavaltion julkisten koulujen opetusviranomaisia ja opettajien kouluttajia. He vastaavat julkisen puolen perusopetuksen opetussuunnitelmista ja suunnittelevat opettajien täydennyskoulutuksia. Heidän kauttaan uudet toimintatavat leviävät kouluihin ja opettajien arkeen.
Koulutus järjestettiin TAMKin koulutusviennin pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Rio Brancon koulun tiloissa São Paolossa. Kouluttajiksi valikoituivat jo aiemmin brasilialaisia opettajia kouluttaneet Sisko Mällinen ja Juha Lahtinen Tampereen ammatillisesta opettajakorkeakoulusta (TAOK). Lisähaastetta koulutukseen toi kielimuuri, koska ryhmä ei puhunut lainkaan englantia, joten kaksi innokasta englanninopettajaa Rio Brancosta toimivat tulkkeina ja apuopettajina. Järjestelyt olivat onnistuneet ja leppoisan lämmin keväinen sää suosi ahkeria opiskelijoita. Mällisen mielestä tämä TAMKin Suomi 100 vuotta -lahjaviikko Brasilialle oli pilotti, makupala, johon tietysti toivotaan jatkoa. Samaa tuntuivat toivovan brasilialaiset yhteistyökumppanit ja varsinkin ryhmä, jonka kanssa suomalaiset työskentelivät.
Koulutuksessa käsiteltiin mm. opiskelijakeskeistä opetusta ja oppimisen suunnittelua, arviointia ja aktivoivia menetelmiä sekä Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmaa, miten se syntyi ja mitkä ovat sen kantavat ajatukset. Omakohtaista kokemusta metodeista opiskelijat keräsivät mm. kahdessa Problem Based Learning -tutoriaalissa. Tarkoituksena oli näyttää, että opetettava asia tulee ymmärretyksi paremmin, mikäli oppiminen tapahtuu aitoja tosielämän ongelmia ratkomalla pelkän teoreettisen opiskelun sijaan. Lisäksi opeteltiin käyttämään sosiaalisen median työkaluja.
Mällisen mielestä meille suomalaisille jo tutuksi tulleet työkalut olivat brasilialaisille aivan uusia. Hänestä tuntui kuitenkin, että viikossakin saatiin paljon aikaan, ja ryhmä lähti innolla mukaan kaikkiin harjoituksiin. Työ oli innostavaa, ja tiimiopettajuus toimi hienosti. Tällaisten ryhmien kanssa tuntee itsensä etuoikeutetuksi, koska heidän tiedonjanonsa ja oppimisen halunsa on niin suuri. Kouluttajana palkitsevaa on se, että oma asiantuntijuus tulee niin akuuttiin tarpeeseen, mutta samalla itse myös oppii koko ajan. Brasilialaiset osallistujat olivat myös Lahtisen mielestä luovia ja kehitysmyönteisiä.
Lahjaviikko huipentui päätösseminaariin, johon oli kutsuttu yli 500 osallistujaa São Paulon koulutussektorilta. Seminaarissa keskityttiin suomalaiseen opettajuuteen ja koulutusjärjestelmämme kansainvälisenkin menestyksen syihin. Puhujina seminaarissa nähtiin mm. Suomen Brasilian suurlähettiläs Markku Virri ja São Paulon osavaltion opetusministeri José Renato Nalini sekä tietysti koko TAMK tiimi: Carita Prokki, Virpi Heinonen (TAMK EDU), Sisko Mällinen ja Juha Lahtinen. Koulutusviennin näkökulmasta vastavuoroisuus on valttia, aiempien vuosien aikana on opittu koulutettavina olleilta kollegoiltamme vähintään yhtä paljon kuin he meiltä. Obrigado Brasil!
Kuvat: Rio Branco -koulu, Virpi Heinonen
Kirjoittaja
Heini Pääkkönen, tradenomi, medianomi, markkinointikoordinaattori, TAMK EDU, heini.paakkonen(at)tamk.fi