Laura Närvi, Juha Asikainen, Taina Heininen-Reimi, Jere Höytyä, Katriina Klemola, Emma Kokkonen, Ninni Kuparinen, Onni Kuparinen, Matias Sillanmäki & Heli Sipilä
Opiskelijoiden osallistuminen entistä monipuolisemmin ja vahvemmin ammattikorkeakoulujen TKI-työhön oli yksi keskeisistä tavoitteista, kun OTE – Opiskelijat työllistymistä edistävien toimenpiteiden kehittäjiksi ammattikorkeakoulujen henkilöstön rinnalle -hankkeessa lähdettiin kehittämään ammattikorkeakoulujen työnhaku- ja urapalveluja. Hanke oli viiden ammattikorkeakoulun (LAB amk, Diak amk, Savonia amk, OAMK ja Turun AMK) ja niiden opiskelijakuntien yhteinen. Rahoitus hankkeelle tuli Euroopan sosiaalirahastosta (ESR).
OTE-hankkeessa palveluja kehitettiin yhteiskehittämisen menetelmällä, jonka keskeinen idea on palvelunkäyttäjän tasa-arvoinen osallistaminen palvelun tai tuotteen kehittämiseen. Yhteiskehittämisen idea toteutui hankkeessa siten, että sekä opiskelijakunnissa toimivat että opintojaan hankkeessa suorittavat opiskelijat olivat mukaan aktiivisina toimijoina heti hankehakemuksen kirjoittamisprosessista lähtien. Hankkeen ohjausryhmä koostui isolta osin opiskelijakuntien hallitusten jäsenistöstä ja hankkeessa toimivista opiskelijoista osa oli opiskelijakunnan aktiivijäseniä ja osan osallistuminen toteutui eri alojen opintojaksojen kautta. Opiskelijat osallistuivat hankkeen sisällön toteuttamiseen henkilökunnan kanssa tasavertaisina. Hankeaikana järjestimme kuudet yhteiskehittämispäivät, joiden yhteydessä kehitettyjä työnhaun ja urasuunnittelun malleja ja työkaluja jatkokehitettiin ja arvioitiin yhdessä. Lopuksi valtaosa malleista tai työkaluista pilotoitiin kaikissa tai osassa mukana olevista ammattikorkeakouluista.
Lopputuloksena syntyi monikanavaisen työnhaun malli (ote.turkuamk.fi) opiskelijoiden työllistymisen tukemiseen. Malli jakautuu kolmeen erilaisten työkalujen osioon. Jako on viitteellinen ja työkaluja voi käyttää luovasti osana omaa työnhakua tai opintojaksoa. Malli on tarkoitettu sekä opiskelijoiden että ammattikorkeakoulujen opetus- ja ohjaushenkilöstön hyödyksi. (Kuvio 1.)
Tukea opiskelijan itsenäiseen työnhakuun
Opiskelija itsenäisesti -osasta löytyvien työllistymistä tukevien työkalujen kehittely lähti liikkeelle opiskelijoiden omista ideoista ja tarpeista, joita jatkojalostettiin yhteiskehittämisen työpajoissa. Kehittämistyötä taustoitettiin kaikille opiskelijoille avoimella uraohjauksen tarpeeseen ja tunnettavuuteen liittyvällä opiskelijakyselyllä. Osion sisällöiksi valikoitui opiskelijalähtöistä materiaalia Urasuunnittelusivuista ja Ajatuskartasta, Työnhaun vinkeistä sekä Uratarinoista.
’Urasuunnittelusivut-materiaali lähtee kuvauksesta, mitä oma tutkinto työelämässä mahdollistaa. Materiaali ohjaa opiskelijaa pohtimaan, mitä urasuunnittelua tukevia valintoja voi tehdä opintojen eri vaiheissa. Se antaa myös vinkkejä oman osaamisen tunnistamiseen ja sanoittamiseen.
Ajatuskartta selkiyttää opiskelijaa omia tavoitteita työ- ja harjoittelupaikan hakuprosessissa ja työnhaun vinkit auttavat opiskelijaa valmistautumaan erilaisiin työhaastattelutilanteisiin. Opiskelijoiden suunnittelemat ja kuvaamat uratarinat ovat uudenlainen lähestymistapa auttaa opiskelijoita löytämään omaa suuntaa sekä samaistumispintaa työelämään.
Työnhakua AMK-henkilökunnan ohjauksella
Ohjatusti kampuksella / virtuaalisesti -osioon on koottu opiskelijoiden työnhaun välineitä, joiden toteuttaminen on mahdollista ammattikorkeakoulun opetus- tai ohjaushenkilöstön avustuksella. Osio sisältää joko virtuaalisesti tai lähitoteutuksena kampuksilla toteutettavia toimenpiteitä, joita voidaan sisällyttää valmiisiin opintojaksoihin tai toteuttaa itsenäisinä kokonaisuuksina. Näistä esimerkkeinä Osaamismerkit, Osuuskunnat ja Työnhakutuutori-opintojakso.
Osaamismerkkien avulla opiskelijat voivat osoittaa tutkintotodistuksessa näkymätöntä mutta työelämässä tärkeää osaamistaan työnantajille. Tällaista osaamista opiskelijalle on voinut karttua esim. harjoitteluissa, projektien työelämäyhteistyössä tai opiskelijakuntatoiminnassa.
KOE-opiskelijakuntaan kuuluvat opiskelijat aloittivat osaamismerkin kehittämisen tutustumalla Opetushallituksen Osaaminen 2035 -raporttiin. Yhteisten tapaamisten pohjalta löydettiin yksi tulevaisuuden tärkeimmistä osaamista: muutoskyvykkyys, jolla tarkoitetaan kykyä toimia epävarmoissa ja moninaisissa tilanteissa aktiivisesti uusia ratkaisuja luoden. Muutoksentekijä-osaamismerkin sisällössä keskeistä työelämäosaamista ovat mm. taito työskennellä moniammatillisesti, ongelmanratkaisutaidot, prosessiosaaminen, vuorovaikutustaidot ja resilienssi. OTE-hankkeessa kehitettiin neljä osaamismerkkiä: muutoksentekijä, yrittäjämäinen työote, työnhakutuutori ja vertaistuutori.
OTE-hankkeessa yrittäjyyttä tuotiin esiin yhtenä työllistymisvaihtoehtona sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Väyliä yrittäjämäisten taitojen kehittämiseen korkeakoulussa ja osana verkostoja mallinnettiin myös esitteen avulla. Yrittäjämäiset taidot, kuten kyky havaita erilaisia mahdollisuuksia, verkostoitumisen taidot ja kyky muuttaa ideat toiminnaksi, korostuvat alati muuttuvassa työelämässä. Näitä taitoja opitaan korkeakouluissa monin tavoin ja yhä useammin osuuskuntamuotoisen oppimisen avulla.
Työnhakutuutori-opintojakson keskeisenä ajatuksena on laskea opiskelijan kynnystä hakea apua työnhakuun vertaisen opiskelijan antaman työnhaun opastuksen avulla. Kehittämistyöhön osallistuneilla opiskelijoilla oli laaja tuntemus alan työpaikoista sekä omakohtaista kokemusta työnhausta. Tietopohja otetaan haltuun työpajoissa, joissa myös kokeillaan itse erilaisia työnhaun menetelmiä ja välineitä. Toiminnallisessa osuudessa opiskelijat vertaisohjaavat toista AMK-opiskelijaa työnhaussa.
Opiskelijakuntien välineitä työelämään siirtymiseen
Opiskelijakunnan toimintana -osiosta löytyvät ne työnhaun työkalut, joita opiskelijakunnat voivat ottaa osaksi omaa toimintaansa. Näitä työkaluja käytettäessä vertaisuus on voimavara.
Opiskelijakunnan ja AMK-henkilöstön yhteistyönä toteutettavat Työnhaun tukipajat tarjoavat konkreettista apua oman cv:n päivittämiseen tai työhaastattelutilanteiden harjoitteluun. Tukipajassa on mahdollisuus saada vertaistukea vaikkapa ensimmäisen harjoittelupaikan etsintään, harjoittelun aikaisiin ammatillisiin pohdintoihin tai työn herättämien ajatusten ja tunteiden reflektointiin. Alumneja ja työelämätoimijoita kutsutaan mukaan tarvittaessa.
Yrittäjyyswebinaarin tavoitteena on tuoda opiskelijoille tietoa yrittäjyydestä oman tutkintoalan näkökulmasta ja tukea opiskelijoita pohtimaan yrittäjyyttä yhtenä urapolkuna. Webinaarin voi toteuttaa yhteistyössä koulutusalajärjestön kanssa.
Opiskelijakunta on myös tuottanut uratarinavideoita, joilla alumnit pohtivat oman opiskeluaikaisen opiskelijakunta-aktiivisuutensa merkitystä työuralleen. Opiskelijakunnat kehittävät vielä alumnitoimintaa mahdollistaen alumnien roolia Työhaastattelusimulaatioilla, jossa opiskelija voi harjoitella työhaastattelua rekrytointeja osaavan alumnin kanssa.
Opiskelijakuntien näkökulma yhteiskehittämisestä ja TKI-työstä
OTE-hanke oli askel opiskelijoiden ja opiskelijakuntien aseman ja roolin painoarvon lisäämiseksi ammattikorkeakoulun TKI-toiminnassa yhdenvertaisena henkilöstön rinnalla. Hankeaikana kuitenkin ilmeni, että TKI-toiminta on edelleen ainakin osalle opiskelijoista melko tuntematonta. Opiskelijoiden mielestä TKI-toiminnan tunnettavuutta voisikin lisätä tuomalla vahvemmin esiin sen opiskelijalle tarjoamia mahdollisuuksia, joita OTE-hankkeen osalta opiskelijat kuvasivat olleen: alumnien uratarinoista inspiroituminen, verkostojen kasvattaminen, työelämätaitojen ja työkokemuksen kartuttaminen.
Hankkeen aikana opiskelijakunnilla oli vaihtelevia näkökulmia siihen, millainen rooli ja mitä toimintamahdollisuuksia he näkivät itsellään olevan toimia osana ammattikorkeakoulujen työnhaku- ja urapalveluja. Osa opiskelijakunnista koki nämä tehtävät luontevaksi osaksi omaa toimintaansa, kun taas jotkut näkivät tehtäväkseen keskittyä edunvalvontatyön. Joissain opiskelijakunnissa ajateltiin myös opiskelijoiden valmistamisen aktiiviseen ja valveutuneeseen kansalaisuuteen olevan tärkeä osa omaa toimintaa ja koettiin, että AMK-tutkinnon mukanaan tuoma arvokas ammattiosaaminen tarvitsee rinnalleen taitoja ja kykyä omasta osaamisesta viestimiseen. Tätä puolta ja sen vaatimia taitoja voidaan vahvistaa työnhakutoiminnan avulla.
”Olin ensimmäisiä opiskelijoita, jotka olivat vuonna 2019 mukana aloittamassa OTE-hanketta. Lopulta toteutin myös opinnäytetyöni hankkeen innoittamana. Tutkimme opinnäytetyöparini kanssa korkeakouluopiskelijoiden hyödyntämistä TKI-toiminnassa (Kokkonen & Kuparinen 2021). Hankkeessa toimimisen myötä minulla oli jo vahva käsitys hanketoiminnan tarjoamista mahdollisuuksista ja toki myös haasteista. Ilman opiskelijakunnan roolia hankkeessa en todennäköisesti itsekään olisi päätynyt osallistumaan TKI-toimintaan ja löytänyt aidosti mielenkiintoista tutkimusaihetta opinnäytetyölle.”
Emma Kokkonen, tradenomi (AMK) – LAB amk
Opiskelijakunnat olivat OTE-hankkeessa mukana sopimuksellisina kumppaneina eivätkä virallisina osatoteuttajina, joten heillä ei ollut omaa budjettia, vaan resurssit ohjautuivat kunkin alueen ammattikorkeakoulun kautta. Hankkeen toiminta-aikana tapahtunut opiskelijakortin vapautuminen ja sen myötä opiskelijakuntien jäsenmäärän sekä taloudellisten resurssien väheneminen haastoivat opiskelijakunta yhteistyötä. Yhteistyökumppaneistamme iso osa vaihtui vuosittain opiskelijakuntien hallitusten toiminta-ajan ollessa kalenterivuosi. Hallitusten haastetta aiheutti näin myös sen ymmärtäminen mihin opiskelijakunta oli hankkeeseen mukaan lähtiessään sitoutunut. Jatkossa on tärkeää, että opiskelijakunnat voivat osallistua yhteishankkeisiin virallisina osatoteuttajina, jolloin heillä olisi hankkeeseen käytettävissä paremmin sekä henkilöstö- että talousresursseja. Opiskelijakuntien kanssa toteutettavien hankkeiden tulisi myös olla sellaisia, että hankeen päättyessä toiminnan on mahdollista jäädä elämään osana opiskelijakunnan toimintaa.
Kirjoittajat
Laura Närvi, VTM, lehtori ja OTE-hankkeen projektipäällikkö, Turun ammattikorkeakoulu
Juha Asikainen, toiminnanjohtaja, Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta SAVOTTA
Taina Heininen-Reimi, YTM, lehtori, LAB-ammattikorkeakoulu
Jere Höytyä, opiskelija (AMK), varapuheenjohtaja, Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta O’Diako
Katriina Klemola, KTM, lehtori, Oulun ammattikorkeakoulu
Emma Kokkonen, tradenomi (AMK), LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KOE
Ninni Kuparinen, sairaanhoitaja (AMK), Hyvinvointipolitiikan asiantuntija, Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK ry
Onni Kuparinen, tradenomi (AMK) LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KOE
Matias Sillanmäki, opiskelija (AMK) puheenjohtaja, Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta – TUO
Heli Sipilä, YTM, lehtori ja opinto-ohjaaja, Diakonia ammattikorkeakoulu
Lähteet
OTE-hankkeen nettisivut: https://ote.turkuamk.fi
Kokkonen, Emma; Kuparinen, Onni (2021): Korkeakouluopiskelijoiden hyödyntäminen TKI-toiminnassa: case OTE-hanke https://www.theseus.fi/handle/10024/511620
Abstract
Opportunities for Student Unions and Universities of Applied Sciences In RDI Cooperation
The main goal of OTE – Students as Developers of Employment Promotion Measures alongside UAS staff -project was to support the employment of students in cooperation with the students, student unions and staff of UAS. This included strengthening the role of students in supporting employment and developing common criteria to present the expertise of students to employers. Based on the students´ own wishes and needs this project introduced new practices such as student employment services, the job search clinic, Open Badges and new ways to support entrepreneurship. Students had a strong role in planning and implementing these practices, for example by coaching other students.
The participation of students in the RDI activity of UAS was one of the main goals of the OTE – Students as Developers of Employment Promotion Measures alongside UAS staff –project. The results were even more diverse than expected. OTE was a joint project between five UAS (LAB University of Applied Sciences, Diak University of Applied Sciences, Savonia University of Applied Sciences, University of Applied Sciences and Turku University of Applied Sciences) and their student unions. The project was funded by the European Social Fund (ESF).
You will find more information from our web site: ote.turkuamk.fi