Päivikki Lahtinen
Professori, korkeakoulupedagogiikan dosentti, filosofi sekä tietokirjailija Juha T. Hakala on päivittänyt edellisen, jo vuodelta 2004 olevan Opinnäytetyöoppaan ammattikorkeakouluille nykyiseen aikaan. Hakala on ohjannut uransa aikana yli tuhat opinnäytetyötä, joten hänellä, jos kenellä on kokemusta aiheesta.
Hyvä, parempi, valmis -oppaassa Hakala käsittelee ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessia ja siihen liittyviä työvaiheita käytännönläheisesti. Oppaassa edetään opinnäytetyöprosessin mukaisesti aiheen valinnasta opinnäytetyön viimeistelyyn ja arviointiin, mikä onkin hyvä ratkaisu lukijan (opinnäytetyötä tekevä opiskelija) näkökulmasta. Ainakin opinnäytetyötä aloittelevaa opiskelijaa jo sisällysluettelo auttaa ymmärtämään, miten monista huomioitavista asioista opinnäytetyön tekemisessä on kysymys. Onko oppaan tekijän tietoinen valinta ollut, että luvut on jätetty numeroimatta?
Oppaan takakannessa kerrotaan, että se on tarkoitettu kaikille ammattikorkeakouluopiskelijoille opinnäytetyön tekemisen ohjeeksi alasta riippumatta. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyön tekemisestä ei tässä yhteydessä puhuta, eikä se nouse esiin muuallakaan oppaassa, paitsi aiheen rajaamisen yhteydessä (s. 53). Opas sisältää runsaasti esimerkkejä eri alojen ammattikorkeakouluopinnäytetöistä, mutta tässä yhteydessä myös YAMK-opinnäytetyöt huomioidaan (esimerkiksi ss. 24, 38). On hyvä, että näistä erilaisista opinnäytetöistä on viitetiedot sivun alalaidassa jo aiheesta kerrottaessa. Kuten Hakalakin oppaassa toteaa, niin aiheen valinta ja rajaus on keskeinen vaihe opinnäytetyöprosessissa ja siihen annetaan konkreettisia eväitä esimerkiksi mind mapin avulla.
Opinnäytetyön suunnitelmavaihetta kuvataan liittäen siihen aikataulu ja sen keskeinen osuus opinnäytetyössä. Huomiota kiinnittää tekstissä muutama seikka, joihin on varmasti erilaisia käytänteitä eri koulutusaloilla, mutta myös eri ammattikorkeakouluissa. Ainakaan hyvinvointialalla yleisesti ei kuitenkaan suunnitelmavaiheessakaan voi toteuttaa tietoperustaa ilman lähdekirjallisuutta, eikä oppaassa mainittu muutaman sivun mittainen suunnitelma ole vielä riittävä. Opiskelijaa kehotetaan lukemaan ja hyödyntämään erilaisia tietolähteitä ja tietokantoja prosessin aikana, mikä onkin osa oppaan erinomaista antia.
Ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä valmistelevalle opiskelijalle opas tarjoaa runsaasti tietoa ja tukea opinnäytetyöprosessiin. Se ottaa huomioon opiskelijalähtöisesti prosessissa mahdollisesti eteen tulevia hidasteita, kuten esimerkiksi relevantti lähdekirjallisuus tai aineiston hankinta. Opiskelija saa eväitä tiedonhankintaan ja kannustusta tilanteisiin, kun opinnäytetyön eteneminen tuntuu hidastuvan. Erityisesti opinnäytetyön ohjauksia aloitteleva ohjaaja puolestaan hyötyy oppaasta saadessaan siitä käytännön esimerkkejä opinnäytetyöprosessin eri vaiheista.
Opas on kirjoitettu elävästi huumoria unohtamatta. Se, miten hyvin se soveltuu tällaiseen asiapitoiseen tekstiin jää jokaisen lukijan arvioitavaksi.
Kirjoittaja
Päivikki Lahtinen, lehtori, KT, THM, LAB-ammattikorkeakoulu, paivikki.lahtinen(at)lab.fi.
Lähteet
Juha T. Hakala (2022) Hyvä, parempi, valmis. Opinnäytetyöopas ammattikorkeakouluille. Tallinna: Gaudeamus. 144 sivua.