Mikael Uusi-Mäkelä, Tuija Marstio, Aino Helariutta & Virve Pekkarinen
Avoimuus on kirjattu useimpien ammattikorkeakoulujen arvoihin, sitä edistetään julkisella rahoituksella (OKM 2021) ja sen edistymistä arvioidaan kansallisesti (Forsström, Lilja & Ala-Mantila 2020). Myös Laurea-ammattikorkeakoulun strategiassa avoimuus on määritelty yhdeksi kolmesta korkeakoulun keskeisestä arvosta, ja Laurea on sitoutunut Tieteellisen Seurain Valtuuskunnan (TSV) avoimen tieteen koordinaatiossa julkaistuihin avoimen oppimisen kansallisiin linjauksiin. Matka sanoista tekoihin on kuitenkin usein pitkä ja avoin oppiminen muuttaa opettajan työskentelytapoja ja identiteettiä. Tarkastelemme tässä artikkelissa Laurean strategian jalkauttamista sen ensimmäisten vuosien aikana tarkastellen käytännön toimenpiteitä, niiden vastaanottoa ja niiden vaikuttavuutta korkeakoulun toiminnassa.
Avoin toimintakulttuuri oppimisessa
Laurean strategian mukaan avoimessa korkeakouluyhteisössä osaamista, tietoa ja materiaaleja jaetaan avoimesti, rakentaen toimijoiden keskinäistä luottamusta. Avoimen toimintakulttuurin toivotaan kehittävän esimerkiksi opetussisältöjä ja -menetelmiä. Vuoteen 2030 tähtäävää strategiaa edistetään Laureassa vuosittain kriittisillä muutoshankkeilla, joille on myös määritelty toimintaa ohjaavat tulosmittarit. Avoimuuden kannalta näistä oleellisin on Korkeatasoisten avointen digitaalisten opintojen lisääminen ja saatavuuden laajentaminen, jonka onnistumisen mittarina seurataan tarjonnassa olevien Creative Commons-lisensoitujen opintojaksojen määrää ja opiskelijapalautetta.
Käytännön opetustyössä avoimuudella pyritään tiivistämään opettajien yhteistyötä yli organisaatiorajojen. Laurea toimii Uudellamaalla kuudella kampuksella, joista jokainen ylläpitää ja kehittää omia tutkintojaan. Samaa tutkintoa voidaan siis kehittää rinnakkain kuudella kampuksella kuuden opettajatiimin voimin. Avoimen toimintakulttuurin kautta kehittämistyötä pyritään tekemään yhteisesti ja sen tuloksia jakamaan avoimesti läpi organisaation ja tulevaisuudessa sen ulkopuolelle.
Hyvät pedagogiset käytänteet ja oppimateriaalit kaikkien hyödynnettäviksi
Avoin kulma
Avoin kulma on Laureassa avoimen toimintakulttuurin tueksi kehitettävä palvelukokonaisuus. Avoin kulma ja laurealainen avoin toimintakulttuuri oppimisessa ja TKI:ssä kehittyy kansallisen avoimen tieteen koordinaation linjaus- ja suositustyön pohjalta ja siihen tukeutuen. Oppimisen osalta Avoin kulma tukee ja ohjaa oppimateriaalien avoimen julkaisemisen kysymyksissä ja avoimen materiaalin käytössä osana oman materiaalin rakentelua. Avoimuuden reunaehdot, kuten sopimukset, tekijänoikeudet, saavutettavuus ja tietosuoja-asiat kuuluvat Avoimen kulman tehtäväkenttään. TKI:ssä ja TKI-integroidussa oppimisessa Avoin kulma edistää TKI-aineistojen avoimuutta ja ohjaa hankkeita aineistonhallintasuunnitelmien ja hankkeen vuorovaikutussuunnitelmien toteuttamisessa, edistää Laureassa tuotettujen julkaisujen avoimuutta ja koordinoi avoimen toimintakulttuurin edistymistä Laureassa. Avoimen kulman palvelutarjontaan kuuluu ohjaamista, tietopyyntöihin vastaamista, ohjausmateriaalin tuottamista ja vuorovaikutusta. Avoin kulma ylläpitää ja osallistuu laajempaan avoimen toimintakulttuurin ja avoimuuden reunaehtojen asiantuntijoiden verkoston toimintaan, niin Laureassa kuin kansallisella ja kansainväliselläkin tasolla.
Avoimet opetuskäytänteet
Laurean verkko-oppimisalustalle (Canvas) on luotu sisältökirjasto, joka käsittää eri koulutusalojen opintojen valmiiksi rakennettuja työtiloja oppimateriaaleineen. Kirjoitushetkellä työtiloja valmiita työtiloja löytyy noin 60 opintojaksolle ja tavoitteena on, että määrä kasvaa yli 100 vuoden 2021 loppuun mennessä. Tuotettu sisältö on jaettu Creative Commons-lisenssillä. Näin opettajien ei tarvitse suunnitella itsekseen jokaista opintoa, vaan he voivat ottaa käyttöönsä valmiita, pedagogisesti muotoiltuja työtiloja sisältöineen. Sisältökirjaston kehittämiseen on panostettu vuonna 2020 yli 4000 tuntia työaikaa, mutta sen lasketaan vapauttavan opettajien työaikaa opiskelijoiden ohjaamiseen ja palautteenantoon yli 6000 tuntia vuosittain koko korkeakoulussa.
Sisältökirjastosta kaikkien hyödynnettäviksi tuotettuja opintoja kutsutaan Master-työtiloiksi. Ne tuotetaan oppiainekohtaisissa opettajatiimeissä, joiden jäsenet edustavat oman aiheensa parasta asiantuntemusta yli kampusrajojen. Olemme huomanneet, että tällainen toimintatapa edistää avoimuutta ja osaamisen kehittämistä yhteisöllisesti. Sisältökirjasto onkin nimenä hieman harhaanjohtava, sillä se sisältää oppimateriaalin lisäksi pedagogisia malleja ja käytänteitä opettajien hyödynnettäviksi.
Osana oppimisalustan kansainvälistä käyttäjäyhteisöä Laurean opettajilla on myös pääsy sen kaikille käyttäjille avoimeen oppimateriaalikirjastoon (Canvas Commons), joka pitää sisällään yli 180 000 erilaista kurssia, kurssin osaa, tehtävää ja muuta opetusmateriaalia.
Opettajien palautteessa korostuu yhteisöllisyyden lisääntyminen oppimateriaalin yhteisen kehittämisen myötä. Eri kampuksella toimivat opettajat ovat tutustuneet toisiinsa ja päässeet jakamaan osaamistaan. Avoimuus ei ole ollut kuitenkaan täysin itsestään selvää Laurean opettajille. Omia opetusmateriaaleja ei ole välttämättä haluttu jakaa muille, koska opettaja on ollut epävarma siitä, että onko tuotettu sisältö ja siihen liittyvä pedagoginen ratkaisu riittävän laadukas ja tähän on myös voinut liittyä pelko siitä, että oma opettajuus tulee muille näkyväksi ja arvioinnin kohteeksi.
Avoimuus toteutuu Laureassa myös sitä kautta, että oppimisalustalla olevat työtilat ovat avoimia kaikille siten, että opettajat pääsevät näkemään toistensa laatimaa materiaalia ja pedagogisia ratkaisuja. Näkyvyyttä ei kuitenkaan ole kurssin osallistujiin tai heidän tuottamaansa sisältöön. CC-lisensointia suositellaan Master-työtilojen lisäksi käytettäväksi kaikissa oppimateriaaleissa ja opintojaksoissa. Lisenssillä jaettu materiaali varmistaa, että avoimuus ja vapaus materiaalin hyödyntämiseen säilyy myös jatkokehitellyissä versioissa (Creative Commons Suomi; Toikkanen 2017).
Laureassa on lisäksi asetettu tavoite, että jokaisen tutkinnon ydinopinnoissa on vuodesta 2021 lähtien ainakin yksi automaattisesti (MOOC = massive open online course) tai puoliautomaattisesti arvioitu opintojakso. MOOCit ovat avoimia, verkko-oppimisympäristöissä toteutettavia kursseja, jotka hyödyntävät digitaalisia aineistoja ja työkaluja sekä automaattisen arvioinnin työkaluja. MOOCeille on tyypillistä opetusryhmien suuri koko.
MOOCit vahvistavat opintojen avointa tarjontaa, sillä ne ovat tarjolla niin Laurean kuin muidenkin ammattikorkeakoulujen opiskelijoille (CampusOnline) sekä avoimen ammattikorkeakoulun kautta kaikille halukkaille. Lisäksi osa MOOCeista on myös vapaasti ja maksutta avoinna kaikille kiinnostuneille Laurean www-sivujen kautta. Tavoitteessa on edetty hyvin ja tällä hetkellä valmiita automaattisesti arvioituja opintojaksoja on työn alla tai valmiina 34 kpl.
Johtopäätökset
Jotta avoimuus ei olisi vain sanoja strategiassa, se tarvitsee jalkauttaa erilaisten, toisiaan tukevien käytänteiden kautta. Esimerkiksi yhteistä sisältökirjastoa tulee päivittää ja kehittää, mikä puolestaan edellyttää resursseja sekä sitoutumista. Lisäksi tarvitaan paljon keskustelua siitä, miksi ja miten opettajien kannattaa jakaa tuottamaansa sisältöä. Avoin jakaminen vaatii vielä totuttelemista. Siksi on tärkeää tehdä sen hyödyt näkyviksi. Kipuileminen kuuluu prosessiin.
Siirtyminen entistä avoimempaan toimintakulttuuriin oppimisessa mahdollistaa opettajalle uusia tapoja toimia yhteisöllisesti oppimateriaalien ja pedagogisten ratkaisujen kehittämiseksi. Se avaa myös opettajille uusia meritoitumisväyliä: opetuksen ja ohjauksen rinnalle opettajille syntyy väylä oppimateriaalin tuottajana. Avoin toimintakulttuuri vaatii aikaa ja rakenteiden kehittymistä palvellakseen kaikkia osapuolia parhaan lopputuloksen aikaansaamiseksi. Oppimisen avoimesta toimintakulttuurista on selkeitä hyötyjä niin opettajan, oppijan, korkeakoulun kuin yhteiskunnankin kannalta. Hyötyjä on hyvä tuoda esille yhteisessä keskustelussa mutta tilaa pitää jättää myös kriittiselle ja opettajan muuttuvan roolin liittyvään keskusteluun. Avoimen toiminnan tueksi ja linkkinä kansalliseen oppimisen avoimuuden strategia- ja linjaustyöhön on hyvä kehittää myös oppimisen avointa toimintakulttuuria tukevaa palvelua.
Kirjoittajat
Mikael Uusi-Mäkelä, FM, Kehittämispäällikkö, digitaalisuus, Laurea AMK, mikael.uusi-makela@laurea.fi
Tuija Marstio, KTM, Digipedagoginen asiantuntija & lehtori, Laurea AMK, tuija.marstio@laurea.fi
Aino Helariutta, YTM, Tietoasiantuntija, Laurea AMK, aino.helariutta@laurea.fi
Virve Pekkarinen, KM, Digipedagoginen asiantuntija, Laurea AMK, virve.pekkarinen@laurea.fi
Lähteet
Avoimen tieteen koordinaatio, Tieteellisten seurain valtuuskunta. 2020. Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistus 2020-2025. Viitattu 25.3.2021 https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995237
Creative Commons Suomi. Tietoa lisensseistä. [www-sivu] https://creativecommons.fi/lisenssit/ (Viitattu 18.3.2021)
Forsström, P. L., Lilja, E. & Ala-Mantila, M. 2020. Atlas of open science and research in Finland 2019: Evaluation of openness in the activities of higher education institutions, research institutes, research-funding organisations, Finnish academic and cultural institutes abroad and learned societies and academies. Final report.
Helariutta, A. & Fred, M. 2020. Avointa kulmaa oppimiseen – avoimet oppimateriaalit ja niiden merkitys. Luettu 28.3.2020. https://journal.laurea.fi/avointa-kulmaa-oppimiseen-avoimet-oppimateriaalit-ja-niiden-merkitys/#e22713af
Inamorato dos Santos, A., Punie, Y. & Castaño Muñoz, J. 2016. Opening up education: A support framework for higher education institutions. Luettu 28.3.2020. https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/opening-education-support-framework-higher-education-institutions
Korkeakoulutuksen kehittämishankkeet 2018-2020. https://minedu.fi/documents/1410845/7625894/Korkeakoulutuksen+kehitt%C3%A4mishankkeet+2018-2020 (Viitattu 25.3.2021)
Toikkanen, T. 2017. Avoimet sisällöt ja Creative Commons -lisenssit. CC BY-SA. [www-sivu] https://docs.google.com/presentation/d/1cn7LRXOphqKqbrZpsMxrAZ5fE-zJQsvKrFz_-Lxvw8U/pub?start=false&loop=false&delayms=3000&slide=id.p4 (Viitattu 18.3.2021)
Abstract
From values to action: openness as part of teacher’s daily life
Like many universities today, Laurea University of Applied Science lists openness as a core value in our new strategy, where it is defined as transparency of all activities. However, writing something in a strategy paper and implementing it in practical everyday work are different things. To bring open learning closer to teachers and students, Laurea offers guidance and support services in utilizing and publishing open educational resources under Avoin Kulma -service concept. Laurea also develops an open educational resource library on Canvas, the learning management system, where Creative Commons -licensed course materials are already available for circa 60 most popular courses. To make university learning more accessible, Laurea also develops MOOCs for every degree program available. In this article, we report how we have implemented these initiatives across the university, what kind of challenges we have faced and what kind of benefits they have had both qualitatively and quantitatively.