Jani Nevaranta
Matkailuyritysten ympärillä pyörii paljon arvokasta tietoa. Tietoa syntyy aivan jokaisesta päätökseen johtaneesta haarasta asiakkaan ostopolulla. Suuret matkailuketjut ja -yritykset ovatkin valjastaneet tuota numerollista voimavaraa jo pitkään. Kaikessa big datan ja tekoälyjen ”hypen” keskeltä on kuitenkin unohtunut matkailulle hyvinkin olennainen ryhmä – pienet ja keskisuuret matkailuyritykset, jotka yhtä hyvin hyötyisivät tiedosta syntyvistä, lukemattomista mahdollisuuksista. Voisiko avoin tieto olla yksi, tämän ryhmän huomioiva ratkaisu?
Avoin tieto on Digi- ja väestöviraston palvelun avoindata.fi (2022) mukaan tietoa, jolla on avoin lisenssi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kuka vaan voi käyttää avointa tietoa mihin tahansa tarkoitukseen. Avoimen tiedon saavutettavuus erilaisilla rajapinnoilla tuo suunnattoman paljon lisäarvoa tutkimus- ja yritystoiminnalle ja auttaa luomaan uusia, kokonaisia toimialoja mullistavia innovaatioita. Näiden huippumahdollisuuksien vuoksi avointa tietoa onkin valjastettu ja kerätty monilla toimialoilla jo pitkään, mutta jostain syystä matkailuala on tuntunut jäävän tässä taakse. Se on sinänsä sääli, sillä mainitsemani vahvuudet ovatkin juuri niitä asioita, jotka voisivat tuoda mullistaviakin ratkaisuja moneen päivittäiseen ongelmaan toimialan toimijoiden arjessa.
Avoimen tiedon kokoamiseen tarvitaan luottamusta ja järjestelmällisyyttä – tietoon on pystyttävä luottamaan, sitä pitää uskaltaa jakaa, ja sen pitää olla oikeaa. Nämä ovatkin ehkä matkailualan suurimpia haasteita tiellä avoimen tiedon hyödyntämiseen. Matkailuala on pirstaleista, monia muita toimialoja yhdistävä kokonaisuus, jolla ei ole välttämättä selkeitä rajoja. Se vaikeuttaa yhteisien ja suurien tietomäärien kokoamista. Tämän lisäksi avoimesti saatavilla olevaan tietoon voidaan suhtautua varovaisesti. Ilman konkreettisia todisteita sen hyödyistä moni ei halua jakaa omia, arvokkaita tietojaan muille – ei ainakaan talkootöinä. Ja jos siitä ei ole hyötyä, miksi ihmeessä vaivautua edes panostamaan oikean tiedon jakamiseen? Jotta avoimeen tietoon perustuvat ratkaisut saadaan toimimaan, tarvitaan avoimia ja selkeitä merkkejä näytettäväksi sen hyödyistä ja tuloksista.
Matkailuala tarvitsee uusia, avoimeen tietoon perustuvia ratkaisuja ja tekijöitä. Visit Finlandin Datahub on hyvä alku, mutta lisää matkailulle suunnattuja ratkaisuja tarvitaan, erityisesti alueellisesti. Me Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskuksessa pyrimme kehittämään matkailun tietovalmiutta alueellisesti ”Tiedolla johtaminen matkailun menestystekijäksi Karhuseudun alueella” -hankkeella, jonka yhtenä tavoitteena on tiedon hyödyntäminen Karhuseudun alueelliseen kehitykseen. Luottamuksen lisääminen tietoon, avoimeen sekä suljettuun, ja sen hyötyihin on tärkeä osa tätä työtä. Rohkaisen muita alan kehittäjiä osallistumaan omien alueidensa osalta vastaavaan työhön. Osoitetaan alalle avoimen tiedon hyöty ja kannustetaan yhteistyöhön – rikotaan suojamuurit yhdessä!
Kirjoittaja
Jani Nevaranta, tradenomi, liiketalous, projektitutkija, Satakunnan ammattikorkeakoulu, jani.2.nevaranta(at)samk.fi
Lähde
Avoindata.fi, https://www.avoindata.fi/. Digi- ja väestövirasto. Haettu 18.3.2022.
Abstract
A barrier surrounding open data in tourism and hospitality
Tourism and hospitality industry holds significant amount of valuable data. Large enterprises in the industry have harnessed it for a long time. Small and medium enterprises, on the other hand, have never properly utilized it. To catch up, open data might offer a solution.
Open data creates new innovations and enables businesses to create valuable decisions. Unfortunately, open data has been unable to gain a proper foothold in tourism and hospitality industry. Tourism and hospitality industry needs open, data-based solutions and makers. The industry lacks confidence in open data as concrete evidence of the effectiveness of open data on the field is scarce. It is essential that the eventual benefits of open data solutions are brought forward. Open data can make life easier for the common entrepreneurs, but they need to have confidence in its benefits. Only after that can we make open data-based solutions reality in the industry.