Marina Arell-Sundberg & Jessica Silfver
Praktiska färdigheter ingår i den kompetens studerande behöver träna under sin utbildning inom ramen för social- och hälsovård. Att lära sig dessa färdigheter online kräver en positiv inställning och tro på att det är möjligt. Detsamma gäller för de lärare som skall undervisa i praktiska färdigheter online.
Sedan hösten 2021 har Erasmus+ projektet DITEPRACT (Digital and hybbrid teaching and learning of practical skills in higher education) pågått. Syftet är bl.a. att öka lärarnas kunskap och pedagogiska kompetens för undervisning i digitala miljöer. Projektet omfattas av fem delmoment (IO, intellectual output, 1–5) (Figur 1) vilka genomförs som ett samarbete mellan sex partnerhögskolor: Yrkeshögskolan Arcada, Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Baskent University, Riga Stradinas University, Mälardalens Universitet och Lituanian University of Health Sciences.
Inom ramarna för projektet utvecklar varje partnerhögskola ett eget scenario med målsättningen att öka lärarnas kunskap om olika koncept, modeller och verktyg för att stödja studerandes självstyrda lärande i digitala miljöer. Ett scenario handlar här om en läraktivitet där studerande online kan lära sig en praktisk färdighet som ingår i studieplanen i den egna högskolan. Denna artikel strävar till att synliggöra olika aspekter i processen att utveckla ett scenario för lärande av praktiska färdigheter online.
Undervisning online
Då undervisningen flyttas online för det med sig flera nya utmaningar för läraren. Lärandematerial, som i klassrummet har en central roll för studerandes lärande, finns inte alltid att tillgå online och det kan vara svårt att identifiera studerandes utmaningar i lärandet under själva lärprocessen. I och med skiftet till online undervisning kunde man också skönja utmaningar samt ojämlikhet i studenternas lärande. Vissa studerande var inte redo att skifta sitt fokus från face-to-face undervisning i klassrummet till online undervisning vilket försatte studerande i en ojämlik position. Studerandes framgång är långt beroende av de attityder de har mot digitalt lärande överlag. Detsamma gäller lärarens attityd. Genom att bygga upp en tillmötesgående och positiv kultur online kan ett lärande säkerställas (Khan et al. 2022; Iivari et al., 2020)
Undervisning online handlar mycket om användning av teknisk apparatur, programvara, lärplattformer och färdigt undervisningsmaterial, t.ex. videon som stöd för ett självstyrt lärande. Binnaz et al (2022) visar att 44% av studerande förhåller sig positivt till att lära sig online med hjälp av videomaterial. Samtidigt fanns det helt klart en åsikt om att lärande av praktiska färdigheter med hjälp av videoinspelningar, inte helt kan ske online, utan också kräver ett lärande face-to-face i klassrummet. Studerande behöver få bekräftelse på att det de lärt sig online är rätt och riktigt.
Utveckling av ett scenario på Arcada
Under utvecklingsprocessen av scenarierna har ca. 100 deltagare från partnerhögskolorna deltagit i två Learning Teaching Training (LTT) event. Det första hölls i Riga på Stradinas Universitet i juni 2022. Här låg fokus på e-lärande; strukturer, upplägg och målsättning samt lyckade genomföranden av lärande av praktiska färdigheter online. Under det andra eventet i oktober 2022 på Baskent Universitet i Ankara, presenterades åtgärder som gjorts för att kunna föra över undervisningen helt online och stöda lärarna i detta. Enheten för kontinuerligt lärande fungerade som stöd för läraren när det gällde tekniska lösningar och apparatur men också stöd för den pedagogiska utformningen av nya online kurser. Deltagande i dessa gav Arcada kunskap för att utveckla sitt eget scenario. Speciellt insikten om den omfattning av förberedelser som krävs, både kompetensutvecklande och pedagogiskt men också rent logistiskt.
Arcada ger utbildning för följande examina inom social- och hälsovård: Sjukskötare, Socionom, Idrottsinstruktör, fysioterapeut och ergoterapeut. Då målsättningen inom ramen för DITEPRACT-projektet är att skapa ett scenario för lärande av praktiska färdigheter online, ville vi att Arcadas scenario skulle gagna alla dessa utbildningar. En genomgång av studieplaner krävdes för att identifiera gemensamma färdigheter i studierna. En sådan hittades: studerande behöver ha färdighet i förflyttningsteknik. För denna gemensamma färdighet behövs grundläggande kunskap, färdighet i form av evidensbaserad förflyttningsteknik för själva utförandet samt ett förhållningssätt som möjliggör en säker och hållbar förflyttning. Online läraktiviteten behövde alltså ge studerande den kompetens hen behöver i en förflyttningssituation.
Arcadas scenario behövde en klar kompetensbas som tillsammans med den gemensamma färdigheten, förflyttningsteknik, skulle bilda en fungerande helhet. Detta eftersom man på Arcada arbetar utgående från en kompetensbaserad studieplan där studierna är konstruktivt samordnade. Utgående från kompetens formuleras läranderesultat som stöds och examineras i läraktiviteter. Modellen för undersökande gemenskap (COI, community of innquiry, figur 2) används för att stöda studenternas lärande och här sätts fokus på social, kognitiv och pedagogisk närvaro för att främja lärandet. (Yrkeshögskolan Arcada, 2022)
Inom ramen för SOTETIE- projektet samlades yrkeshögskolor runt i landet för att gemensamt granska och utveckla de av Kangasniemi et al. (2018) utarbetade gemensamma kompetenserna. Man ville visa på vilka allmänna kompetenser personalen inom social- och hälsovården kommer att behöva i framtiden. Granskningen visade på att kompetens inom klientcentrering, handlednings och rådgivningskompetens samt kommunikationskompetens skattades högt. Dessa utgör delar av en total kompetens professionella behöver i sitt arbete inom social- och hälsovård (Backman & Nummela 2021). Dessa kompetenser identifierades också bland Arcadas allmänna kompetenser; Lärande- och karriär kompetens, kommunikativ- och socialkompetens samt teknologisk kompetens (Yrkeshögskolan Arcada, 2021).
När man använder sig av COI i en digital miljö är interaktionen mellan studerande en viktig komponent för en lyckad lärprocess. (Fiock 2020) Detta i kombination med Männistö et al. (2020) beskrivning av fördelarna med att integrera kollektivt lärande i online lärandehelheter, gav inspirationen till strukturen som användes för att bygga upp Arcadas scenario. Männistö et al. (2020) lyfter också fram hur friheten över att själv bestämma hur man jobbar med materialet och att arbete i mindre grupper inverkar positivt på studerandes motivation och engagemang v.
En socio-konstruktivistiskt skapad helhet kräver en fungerande, uppmuntrande och säker lärandemiljö, där varje studerandes insats är viktig för det kollektiva lärandet. Detta kräver å sin sida engagemang av läraren under hela lärprocessens gång bl.a. genom regelbunden feedback och genom att befästa det redan lärda. (Männistö et.al. 2020) För att minska på den belastning en ny form av pedagogik och teknik medför, valde man att på Arcada använda den gemensamma lärplattformen som grund för studieavsnittet. Lärplattformens funktioner möjliggör ett självstyrt lärande och kan genom god design minska på den belastning online lärande kan ge både för läraren men framför allt för studenten.
Att lära sig förflyttningsteknik online
Scenariot, ett studieavsnitt i förflyttningsteknik på 12 timmar, skapades på Arcadas lärplattform Itslearning. Helheten består av två handledningstillfällen online samt fyra olika delprestationer:
- Kunskap kring förflyttning, förflyttningsteknik, personcentrering samt kommunikation
Handledning i förhållande process och de olika delprestationerna. - Självstudier i form av träning av olika tekniker för förflyttning av personer i olika situationer. Handledning: befästande av evidensbaserad teknik för förflyttning
- Tillämpning av kunskap och erhållen färdighet i ett givet case. Detta görs genom att i en kort text och ett kort videoklipp beskriva en optimal förflyttning rent tekniskt samt visa på det personcentrerade bemötandet för en säker och hållbar förflyttning. Studerande får skriftlig feedback på den inlämnade texten och videoklippet.
- Professionsinriktad färdighetsträning i klass med handledande lärare.
Studieavsnittets upplägg testades av 62 studerande från nursing-, ergo- och fysioterapiutbildningarna. Ur studerandes feedback kunde fyra områden identifieras, inom vilka medelvärdet (6,5 – 7,1) är lägre än det totala medelvärdet (7,4) för hela studieavsnittet. Dessa områden var; det elektroniska materialet, navigering i lärmiljön, instruktioner för läraktiviteterna samt hur läraktiviteterna mötte studieavsnittets läranderesultat. Studerandes svar gav information om var justeringar behövs.
Avslutande reflektioner
Att utveckla ett online studieavsnitt i ett internationellt projekt har fördelar. Att kontinuerligt få ett europeiskt perspektiv och input i processen, gav bredd och djup till den färdiga produkten. Samarbetet med partnerhögskolorna har medfört återkommande kollegiala diskussioner och gett oss möjlighet att identifiera likheter i studentfeedbacken gällande scenarionas struktur i de olika högskolorna. Interaktionen med medstuderanden, kontakten med läraren och feedback under lärprocessens gång samt en tydlig arbetslivskoppling är teman som stigit fram. Genom kollektivt lärande har strategier och fungerande lösningar för scenariernas uppbyggnad tagit sin form.
Valet av läraktiviteter är avgörande för lärande online. Bandade föreläsningar, videoklipp samt bearbetat textmaterial, har en stor betydelse för studerandes självstyrda lärande. Är de dessutom lättillgängliga, av hög kvalitet och omfattas av läranderesultaten, fungerar de som facilitatorer för lärande. Kombinerat med en välplacerad kontakt med läraren, maximeras studerandes framgång i studierna (jmf. Kahn et al. 2022) Arcadas scenario innehåller läraktiviteter online på egen hand, online under handledning samt uppföljande läraktivitet på campus vilket innebär att olika inlärningsstilar har beaktats.
Då studerande deltar i lärande online utvecklar de sitt digitala kunnande. Inom social- och hälsovården blir detta kunnande användbart med tanke på digitalt klientarbete. Den interaktionsförmåga digitala kanaler kräver så som digitala färdigheter, ett kritiskt förhållningssätt och ett nytt sätt att kommunicera, är utmaningar för framtidens klientarbete online. (Larsson-Lund och Nyman, 2020) Detta korrelerar med resultatet i SOTETIE-projektets uppdatering av kompetenser för personal inom social- och hälsovård (jfr. Backman & Nummela 2021) och Arcadas allmänna kompetenser (Yrkeshögskolan Arcada, 2021). Genom att under studietiden visa på möjligheten att lära sig praktiska färdigheter via digitala kanaler, kan ribban sänkas för sjukskötar-, socionom-, ergoterapeut- och fysioterapeutstuderande att använda sig av dessa under sina praktikavsnitt och i sitt kommande arbete i framtiden.
Inom projektet har vi kunnat se att det finns utmaningar kring möjliggörandet av lärande av praktiska färdigheter online, utmaningarna kan se olika ut men vissa gemensamma nämnare har lyfts fram av flera partnerhögskolor. Dessa är studerandes förmåga till självstyrt lärande, tillgång till digitala verktyg och lärarnas digitalpedagogiska kompetens. Med bas i projektets tidigare delmoment skapar högskolorna nu tillsammans ett ramverk som stöd för pedagoger runt om i Europa att skapa studieavsnitt för lärande av praktiska färdigheter online.
Marina Arell-Sundberg, Ergoterapeut HYH, lektor i ergoterapi, yrkeshögskolan Arcada, marina.arell-sundberg(at)arcada.fi
Jessica Silfver, Barnmorska HYH, lektor i vård, yrkeshögskolan Arcada, jessica.silfver(at)arcada.fi
Referenser
Backman, A., Nummela, A. (2021). Hurudant kunnande behövs inom social- och hälsovården i framtiden? AMK lehti/ UAS Journal (1/21) Tillgänglig: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103127254 Hämtad 01.06.2022
Binnaz, A., Mariana, A., Petranca, G., Dimitar, M. (2022). The efficacy of video components used in the online education of healthcare students. Medical Science Pulse Vol. 16, No.1 Tillgänglig: https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.7877 Hämtad: 28.10.2022
Fiock, H. (2020) Design a Community of Inquiry in Online Courses. International Review of Research in Open and Distributed Learning. Vol 21, No.1. Tillgänglig: https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i5.3985 Hämtad 28.10.2022
Iivari, N., Sharma, S., Ventä-Olkkonen, L. (2020). Digital transformation of everyday life–How COVID-19 pandemic transformed the basic education of the young generation and why information management research should care? International Journal of
Information Management, 55, 102183. Tillgänglig: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102183 Hämtad: 15.09.2022
Kangasniemi, M., Hipp, K., Häggman-Laitila, A., Kallio, H., Karki, S., Kinnunen, P., Pietilä, A-M., Saarnio, R., Viinamäki, L., Voutilainen, A., Waldén, A. (2018) Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 39/2018. Tillgänglig: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-545-7 Hämtad: 28.10.2022
Khan, M. A., Syed. K. A., Khan, A. Z. (2022). Issues and Challenges Faced by Higher Education Institutions in the E-Learning Modes: A Systematic Literature Review . Bahria Journal of Professional Psychology. Vol. 21, No. 1, 16-27. Tillgänglig: https://doi.org/10.1111/12743 Hämtad 30.09.2022
Larsson-Lund , M., Nyman, A. (2020). Occupational challenges in a digital society: A discussion inspiring occupational therapy to cross thresholds and embrace possibilities. Scandinavian Journal of Occupational Therapy. Vol 27, No. 8, 550–553 Tillgänglig: https://doi.org/10.1080/11038128.2018.1523457 Hämtad: 30.09.2022
Männistö, M., Mikkonen, K., Kuivila, H-M., Virtanen, M., Kyngäs, H., Kääriäinen, M. (2020) Digital Collaborative Learning in Nursing Education: A Systematic Review Scandinavian Journal of Caring Science. No 34: 280–292 Tillgänglig: https://doi.org/10.1111/scs.12743 Hämtad: 28.10.2022
Yrkeshögskolan Arcada, 2022. Pedagogisk policy.
Yrkeshögskolan Arcada, 2021. Arcadas allmänna kompetenser. Tillgänglig: https://start.arcada.fi/sv/mina-studier/utexaminering-och-betyg/kompetenser Hämtad: 28.10.2022
International pedagogical collaboration for developing practical skills online
Learning practical skills online requires a positive attitude and an ability for self-directed learning. The DITEPRACT project (Digital and hybrid teaching and learning of practical skills in higher education) has been running since autumn 2021. The project is an Erasmus+ project with six partner universities: Arcada University of Applied Sciences, Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Baskent University, Riga Stradinas University, Mälardalen University and Lithuanian University of Health Sciences. Within the project, each partner university develops its own scenario with the aim of increasing teachers’ knowledge of different concepts, models and tools to support students’ self-directed learning in a digital environment.