Minna Hiillos
Yhteiskunnan kehittymisen kannalta keskeisten arvovalintojen kriittinen pohtiminen, määrittely ja toisaalta vaaliminen on aina kuulunut korkeakouluille. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat korkeakoulutoimijoille tuttuja ja tavoiteltuja arvoja jo pitemmältä aikaa. Aivan viime aikoina on käyty globaalitasolla keskustelua, missä korkeakoulujen ainoaksi olemassaolon oikeutukseksi on määritelty niin sanottujen viheliäisten ongelmien ratkaisu. Viheliäisillä ongelmilla viitataan silloin isoihin ihmiskunnan hyvinvointiin ja elämän jatkumiseen liittyviin haasteisiin. Viheliäiset ongelmat ovat meille tuttuja ja käsittävät ensi sijassa ilmastonmuutoksen, mutta myös esimerkiksi pakolaiskriisin, tutkimukseen perustuvan tiedon vääristäminen ja pandemian. Nämä ovat isoja viheliäisiä ongelmia vastuullisuuden, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmista.
Korkeakouluilla on erityinen velvollisuus tunnistaa toimintatapoja, jotka tukevat ja kehittävät vastuullista ja tasa-arvoista toimintaa korkeakouluyhteisöissä. Eikä pelkkä tunnistaminen riitä, vaan meidän on myös toimittava arvojemme mukaisesti. Tässä numerossa käsitellään ensi sijassa vastuullisuutta. Vastuullisuus on teema, johon törmää joka päivä sekä käsitteenä että arjen arvovalintana niin omassa elämässä kuin työpaikalla. Julkaisun artikkeleissa lähestytään vastuullisuuden teemaa pedagogisen johtamisen, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmista. Teemoja lähestytään korkeakoulujen moninaisten toimijoiden ja toimintojen kautta vastuullisia toimintatapoja etsien.
Miten nämä valtavan isot edellä kuvatutut globaalit ongelmat liittyvät tämän julkaisun artikkeleihin? Vastuullisten toimintatapojen etsiminen, niiden määrittely ja kuvaaminen on erityisen tärkeää korkeakouluyhteisössä, missä vastuulliset toimintatavat koskettavat isoa joukkoa toimijoita. Korkeakoulun johdon tehtävä on määritellä vastuullisen ja yhdenvertaisen toiminnan tavoitteet ja luoda edellytykset toiminnan toteutumiselle. Korkeakoulussa on iso määrä prosesseja, joiden on täytettävä vastuullisen ja yhdenvertaisen toiminnan kriteerit. Korkeakoulu itse on velvollinen kehittämään vastuullista ja tasa-arvoista toimintaa. Opiskelijat ovat korkeakouluyhteisön jäseninä mukana tässä työssä. Korkeakouluyhteisö on konteksti, missä oppimista tapahtuu. Korkeakoulut vaikuttavat laajasti yhteiskunnassa opetuksen, tutkimuksen, yhteiskunnallisen vaikuttavuuden sekä aluevaikutuksen kautta. Ei ole yhdentekevää, miten tämä oppimisen konteksti toimintatapansa määrittelee vastuullisuuden ja tasa-arvon näkökulmasta. Luoko se esimerkiksi nuorelle opiskelijalle osaamista ja itsevarmuutta siihen, että hänellä on kykyjä ja mahdollisuuksia vaikuttaa viheliäisiin ongelmiin ja ratkaista niitä? Kannustaako korkeakouluopiskelu kyseenalaistamaan, keksimään ja kehittämään? Saako jokainen opiskelija taustastaan riippumatta samanlaista kannustusta ja tukea?
Tämän julkaisun artikkelit kertovat, että korkeakouluissa pohditaan aktiivisesti vastuullisuuden, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kysymyksiä ja etsitään niihin vastauksia. Jokaisessa artikkelissa lähestytään näitä teemoja eri näkökulmasta. Jokainen artikkeli tuo oman arvokkaan lisäpanoksensa keskusteluun vastuullisuudesta, tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Yhdessä korkeakoulun toimintatapoja kehittäen olemme ratkaisemassa viheliäisiä ongelmia.
Kirjoittaja
Minna Hiillos, kauppatieteiden tohtori, vararehtori Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, minna.hiillos@haaga-helia.fi