Anniina Honkonen & Sanna Soini
Vanhustyön vetovoimaisuuden on osoitettu useissa tutkimuksissa (mm. Hautala 2008, 25–42; Koskinen, Salminen, Puukka & Leino-Kilpi 2016, 42–56) olevan heikko sosiaali- ja terveysalalla niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin tarkasteltuna. Vanhustyön vetovoimaisuuden parantamiseksi ja alan kiinnostavuuden lisäämiseksi tulee aktiivisesti miettiä erilaisia keinoja ja tapoja. Vanhustyöhön hakeutumista edesauttavat saadut kokemukset iäkkäiden kanssa toimimisesta sekä positiivinen asenne vanhustyötä kohtaan. Opiskelijoiden osalta alalle hakeutumista tukevat ikääntymiseen liittyvän teoriatiedon lisääminen sekä erilaisissa oppimistilanteissa saatavat positiiviset kokemukset ikääntyneiden parissa työskentelystä (Koskinen ym. 2016, 16–17).
Laurea-ammattikorkeakoulun yksi toimenpide vanhustyön vetovoimaisuuden kehittämiseksi ovat olleet vanhustyön webinaarit, joiden tavoitteena on lisätä mielenkiintoa alaa kohtaan tuomalla osallistujien tietoisuuteensa vanhustyön positiivisia puolia sekä mahdollistaa jatkuva oppiminen myös alan ammattilaisille. Yhden päivän mittaisten webinaarien aikana on päästy tutustumaan vanhustyön monipuoliseen toimijakenttään sekä mielenkiintoisiin innovaatioihin ja hyviin käytänteisiin (ks. Soini & Honkonen 2020, Soini & Honkonen 2021). Webinaarien sisällöt on rakennettu mahdollisimman monipuolisiksi niin, että esityksissä on ollut sekä teoreettisia luentoja että viihteellisempiä esityksiä (kuva 1). Lisätietoja webinaarien ohjelmista löytyy täältä: Happy Golden Days ja Kulttuurinen vanhustyö.
Syksyllä 2020 Laurea-ammattikorkeakoulussa toteutettiin ensimmäinen vanhustyön Happy Golden Days -webinaari. Tapahtuma oli suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille, ikääntyneille ja heidän läheisilleen sekä muille vanhustyön parissa toimiville tahoille, kuten alan yrittäjille. Webinaariin osallistui yli 250 aiheesta kiinnostunutta eri puolilta Suomea. Webinaarin saaman hyvän palautteen takia seuraava vanhustyön webinaari (Kulttuurinen vanhustyö) toteutettiin jo keväällä 2021 ja siihen osallistui noin 450 aiheesta kiinnostunutta. Webinaarien saama suosio ja positiivinen palaute kertovat siitä, että tämän kaltaisille avoimen oppimisen foorumeille on kysyntää sekä selkeä tarve vanhustyön toimijoiden keskuudessa.
Miten avoin oppiminen on näkynyt vanhustyön webinaareissa?
Avointa oppimista on webinaareissa pyritty mahdollistamaan eri tasoilla. Osallistuminen webinaareihin on ollut osana useiden pakollisten opintojaksojen toteutusta sekä ammatillisessa koulutuksessa, että korkeakouluissa. Webinaaria on hyödynnetty laajasti eri koulutuksissa, kuten lähihoitaja-, sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja-, sosionomi- ja geronomikoulutuksessa. Lisäksi webinaareihin on osallistunut myös ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijoita.
Vanhustyön webinaareja on tarjottu lisäksi täydentävinä opintoina (2 opintopistettä) vanhustyöstä kiinnostuneille Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Opintojakso on sisältänyt ennakkotehtävän, osallistumisen webinaariin ja kirjallisen tehtävän opiskelijan valitsemista webinaarin aiheista. Opiskelijoiden lisäksi webinaarit ovat olleet avoimia kaikille vanhustyöstä kiinnostuneille. Taulukossa 1 on esitetty molempien vanhustyön webinaarien ilmoittautujamäärät osallistujaryhmittäin jaoteltuna. Kokonaiset opiskelijaryhmät, joiden opinnot on suoraan integroitu webinaariin, eivät ole mukana tässä laskelmassa.
Osallistujaryhmät | Ilmoittautuneiden määrä |
---|---|
Lehtorit, opiskelijat ja muut toimijat oppilaitoksista | 234 |
Kunnat, kaupungit, kuntayhtymät, valtion virastot yms. | 78 |
Järjestöt, yhdistykset, säätiöt yms. | 60 |
Yritykset | 48 |
Muut | 11 |
Yhteensä | 431 |
Molemmissa webinaareissa esiintyjiltä on tiedusteltu mahdollisuutta esitysten tallentamiseen. Kevään webinaarista koostetta ei saatu, mutta syksyn webinaarista tehtiin kooste, joka julkaistiin MyLaurea-videopalvelun välityksellä. Muille kuin webinaariin osallistuneille tietoa koosteesta jaettiin muun muassa webinaarista kirjoitetun artikkelin kautta (Soini & Honkonen 2020).
Palautteella kohti entistä parempia webinaareja
Molemmissa vanhustyön webinaareissa on kerätty osallistujilta anonyymisti palautetta, jolla pyritään kehittämään tulevia tapahtumia ja kuulemaan osallistujien toiveita sekä ajatuksia. Palautteella selvitettiin muun muassa osallistujien näkemyksiä webinaarin hyödynnettävyydestä omassa työssä tai opiskelussa (kuva 2).
Webinaarien osallistujat antoivat myös avointa palautetta. Saatu palaute oli pääosin positiivista ja tukee järjestäjien näkemystä siitä, että tällaisille avoimen oppimisen mahdollisuuksille on olemassa tarve. Webinaarien aiheet koettiin kokonaisuutena tärkeiksi sekä mielenkiintoisiksi ja myöskin verkossa tapahtuva toteutusmuoto toimivaksi.
Saatu palaute tukee esitettyä tutkimusnäyttöä (esim. Koskinen ym. 2016, 16–17) siitä, että webinaarien avulla voidaan tukea vanhustyön vetovoimaisuutta ja alalle hakeutumista teoriatiedon lisäämisellä sekä oppimistilanteista saadun positiivisen kokemuksen kautta.
Osallistujapalautteesta on saatu myös hyviä kehittämisehdotuksia tulevia webinaareja varten. Palautekyselyllä on kerätty ideoita tulevien webinaarien aiheista sekä vinkkejä ja ajatuksia käytännön toteuttamisen parantamiseksi. Saaduissa palautteissa on toivottu tulevien webinaarien aiheiksi muun muassa kotihoidon näkökulmaa, työhyvinvointia ja omaisyhteistyötä. Itse käytännön toteutukseen toivottiin enemmän aikaa keskustelulle sekä lyhyempiä puheenvuoroja, jotta kuuntelija jaksaa hyvin keskittyä käsiteltävään aiheeseen. Myös esitysten elävöittämistä toivottiin esimerkiksi kokemusasiantuntijoiden puheenvuorojen tai vaihtelevampien esitystapojen muodossa.
Mitä tulevaisuudessa?
Kaksi webinaaria on nyt toteutettu ja syksyn 2021 webinaarin suunnittelu ja ohjelman rakentaminen ovat jo pitkällä. Seuraavan Happy Golden Days –webinaarin teemana tulee olemaan ikääntyneiden osallisuus, asuminen sekä ylisukupolvisuus. Tavoitteena on, että vanhustyön webinaareja järjestetään jatkossakin kerran lukukaudessa.
Webinaarina järjestetty tapahtuma mahdollistaa kaikille avoimen oppimisen sekä verkostoitumisen alan toimijoiden ja opiskelijoiden kesken ympäri Suomea tai jopa kansainvälisesti. Webinaarit mahdollistavat suuremman osallistujamäärän kuin perinteinen seminaari. Itse webinaarin järjestämisessä tulee ottaa huomioon monta asiaa ja käytännön järjestelyä. Vinkkeihin webinaarin järjestämisestä voit tutustua artikkelissa Opit ja knopit jakoon – webinaarin järjestäjän muistilista.
Kun tapahtuma järjestetään webinaarina, on sen tallentaminen ja jakaminen helppoa. Avointa oppimista tukisi se, että toteutuneet webinaarit voisi jatkossa katsoa milloin tahansa koosteena tai hyödyntää muuna ajankohtana toteutettavien opintojaksojen materiaalina. Tallenteen lisäksi avoimuutta lisäisi myös esityksissä näytetyn materiaalin jakaminen avoimesti. Haasteen näille avoimen oppimisen muodolle tuo kuitenkin tallenteen kuvaamiseen ja jakamiseen liittyvät luvat sekä käyttöoikeudet, joihin webinaarin esiintyjät voivat itse vaikuttaa. Kuten tallenteissa, myös esitysmateriaalin käytössä olisi hyvä olla sovittuna rajattu käyttöaika, mikäli sitä ei haluta pitää saatavilla rajattomasti. Toinen haaste on tulevaisuudessa myös tallenteen saavutettavuus, kuten tekstityksestä huolehtiminen. Näihin asioihin tullaan jatkossa kiinnittämään entistä enemmän huomiota.
Kokonaisuutena voidaan todeta, että avoimen oppimisen ympäristöille ja erilaisille tavoille toteuttaa oppimista on olemassa tarve nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa. Erilaiset avoimet materiaalipankit, oppimisympäristöt ja julkaisukanavat mahdollistavat tiedonjakamisen sekä löytämisen helposti. Ammattikorkeakoulujen ja muiden alan toimijoiden tuleekin tarttua näihin mahdollisuuksiin ja tukea omalla toiminnallaan avointa oppimista myös vanhustyössä.
Kirjoittajat
Sanna Soini, Kätilö-Sairaanhoitaja AMK, TtM, Hoitotyön lehtori, Laurea-ammattikorkeakoulu, sanna.soini@laurea.fi
Anniina Honkonen, Sosionomi (YAMK), Projektityöntekijä, Laurea-ammattikorkeakoulu, anniina.honkonen@laurea.fi
Lähteet
Hautala, S. 2008. Terveydenhuoltoalan opiskelijoiden suhtautuminen vanhusten hoitotyöhön. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopisto. Hoitotieteen laitos. Viitattu 8.4.2021. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/79975/gradu03169.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Koskinen, S., Salminen, L., Puukka, P. & Leino-Kilpi, H. 2016. Learning with older people—Outcomes of a quasi-experimental study. Nurse Education Today 37; 114–122.
Soini, S. & Honkonen, A. 2020. Innovaatioita sekä toimivia ideoita positiivisessa hengessä – Happy Golden Days – vanhustyön webinaari. Laurea Journal. Viitattu 19.3.2021. https://journal.laurea.fi/innovaatioita-seka-toimivia-ideoita-positiivisessa-hengessa-happy-golden-days-vanhustyon-webinaari/#d5e355d0
Soini, S. & Honkonen, A. 2021. Webinaareilla vetovoimaisuutta vanhustyöhön. Laurea Journal. Viitattu 19.3.2021. https://journal.laurea.fi/webinaareilla-vetovoimaisuutta-vanhustyohon/#d5e355d0
Abstract
Webinairs of elderly work supporting open learning
The webinars of elderly work coordinated by Laurea University of Applied Sciences have been implemented in autumn 2020 (Happy Golden Days) and spring 2021 (Kulttuurinen vanhustyö). The webinars aimed at health and social care professionals and students, the elderly and their loved ones, as well as other people working with the elderly. The attractiveness of elderly work has been demonstrated in several studies to be poor in the health and social services sector so national prevented as internationally. According to the study, the increase in theoretical knowledge of ageing and positive experiences of learning situations in working with the elderly also increases the number of people entering the field. The feedback received from webinars supports the evidence that webinars can be used to increasing the attractiveness and application of elderly work. In addition to open and continuing learning, the webinar of elderly work enables us to familiarize them with elderly work and network with actors in the field.