
Anniina Honkonen, Anne Pirinen & Henna Hakamäki
WorryEscape-talouspakopeli yhdistää pakopelien jännityksen ja pedagogiikan, tarjoten nuorille innostavan tavan kehittää taloustaitojaan. Pelissä ratkotaan arjen talousosaamiseen liittyviä haasteita hauskalla ja osallistavalla tavalla. Mukana kehitystyössä ovat niin Laurea-ammattikorkeakoulun ja Itä-Suomen yliopiston opiskelijat kuin asiantuntijat. Tässä artikkelissa kerrotaan, miten peliä on kehitetty, testattu ja markkinoitu yhdessä eri alojen opiskelijoiden kanssa.
Talousosaamisen lisäämistä monialaisesti pakopelillä
Nuorten talousosaaminen on pääsääntöisesti hyvällä tasolla Oikeusministeriön teettämän tutkimuksen mukaan. Eroavaisuuksia ilmenee sukupuolen mukaan – naisten taloustaidot ovat paremmat kuin miesten. Omalla ja vanhempien korkealla koulutustasolla on positiivisia vaikutuksia talousosaamiseen ja digitaalisiin taloustaitoihin (Wilska, Nyrhinen & Ranta 2024). Näiden eroavaisuuksien vuoksi talousosaamisen opetusta on tehostettava.
Pakopeli on tarinasta koostuva peli, jossa ratkaistaan tehtäviä käyttäen avuksi luovaa ongelmanratkaisutaitoa. Pakopelipedagogiikassa yhdistetään viihteellisiä pakopelielementtejä oppimistavoitteisiin, pelillisyyteen ja ilmiöoppimiseen. Pelien tarkoituksena on lisätä motivaatiota ja tehdä oppimisesta hauskempaa (Tahvanainen ym. 2021).
Pedagoginen pakopeli soveltuu talousosaamisen opettamiseen pelillisyyden, monipuolisten tehtävämahdollisuuksien ja pelitilanteiden samaistuttavuuden vuoksi. Yhteiskehitetystä WorryEscape-talousaiheisessa pakopelissä pelaajat auttavat pelihahmo Kainoa taloussuunnitelman laatimisessa. Epäonnistuessaan Kaino joutuu muuttamaan takaisin vanhempiensa luokse, onnistuessaan hän saa jatkaa itsenäistä elämää.
Pelimateriaali koostuu pelistä (pdf) ja pelinvetäjän ohjeesta (pdf/power point). Pelimateriaali sisältää alkutarinan, tietoiskut, ”pelilaudan” eli taloussuunnitelmapohjan sekä erilaisia pelielementtejä. Pelivetäjän ohjeessa on tietoa talouspakopelistä, pelaajaryhmien muodostamisesta, ennakkovalmisteluohjeet, pelisäännöt, vinkkejä loppukeskusteluun sekä oikeat vastaukset.
Kehittämällä oppimista
Hankepartnereina kansallisessa WorryEscape-hankkeessa (1.8.2024-31.12.2025) toimivat Laurea-ammattikorkeakoulu ja Itä-Suomen yliopisto (UEF). Molemmat tuovat hankkeeseen omaa erityisosaamistaan – Laurea kehittämispohjaisen oppimisen toimintamallin sekä vahvan TKIO-osaamisen ja UEF pakopelipedagogiikan tuntemuksen. WorryEscape-hankkeen kohderyhmänä ovat Laurean sosionomiopiskelijat ja UEFin kotitalousopettajaopiskelijat ja hankkeessa toteutetaan opiskelijoiden osallistamista monessa kohtaa.
UEFissa pakopelipedagogiikkaa on toteutettu rakentamalla yliopiston tiloihin jo vuonna 2020 oppimisen havainnoinnin luokkahuone eli Sm4rt LOC, jota hankkeessa hyödynnetään talouspakopelin testaustilanteissa. Sm4rt LOC sisältää kolme pelihuonetta ja valvomon, joka mahdollistaa testitilanteiden seuraamisen ja äänittämisen.
Kehittämispohjainen oppiminen, LbD (Learning by Developing) on Laurean strateginen pedagoginen toimintamalli, jossa käytäntöön sovellettavaa oppimista tapahtuu aidoissa työelämän tilanteissa tutkien ja kehittäen. Työelämäprojektit integroidaan osaksi opintojaksoja ja opiskelijat pääsevät toteuttamaan erilaisia oppimis- ja kehittämistehtäviä, oppivat yhdistämään teoriaa ja käytäntöä, kehittämään ongelmanratkaisutaitoja sekä harjoittamaan kriittistä ajattelua ja reflektointia. Tavoitteellisessa ja ohjatussa työskentelyssä he oppivat hallitsemaan kokonaisuuksia ja projektityöskentelyä, jossa tutkiva ja kehittävä työote on oppimisen ytimessä. (Laurea-ammattikorkeakoulu nd.)
Ammattikorkeakoulujen TKIO-toiminnan tilannekuvaa avaavassa artikkelissa TKI-työn ja opetuksen integroinnin nykytilassa on neljä teemallista kokonaisuutta: opetussuunnitelmat, TKI-työn ja opetuksen integraation kokonaissuunnittelu ja organisointi, opettajien osallistuminen TKI-toimintaan ja tutkimukseen sekä opiskelijoiden osallistuminen TKI-toimintaan (Kilja ym. 2024).
Opiskelijoiden monet roolit hankkeessa
Maaliskuuhun 2025 mennessä hankkeessa on ollut mukana neljän eri alan opiskelijoita yhteensä yli 200 (kuva 2). Opiskelijat ovat toimineet talouspakopelin kehittäjinä ja markkinoinnin ideoijina sekä hankkeen tutkimuksen kohderyhmänä (testaajina). Syksyllä 2025 opiskelijat tulevat
pilotoimaan pakopeliä (käyttäjinä). TKI-opintopisteitä on kertynyt näistä integraatioista yhteensä yli 65 opintopistettä.

Opiskelijaintegraatiot alkoivat syksyllä 2024 Laureassa ja UEFissa. Sosionomiopiskelijoiden pienryhmä ideoi luovasti talouspakopeliä osana opintojaksoa. Pelistä rakentui todellisuuteen pohjautuva yhden päivän mittainen tarina nuoren aikuisen elämässä. Päivään sisältyi erilaisia arkipäivän valintatilanteita raha-asioissa ja näin syntyi ideoita talouspakopelin sisällöiksi. Sama tehtävänanto oli kotitalousopettajaopiskelijoilla, jotka toteuttivat ideoita oppituntien aikana pienryhmissä. Opiskelijat pääsivät myös tutustumaan UEFin pakopelilaboratorioon osana suunnitteluprosessia. Opiskelijoiden ideoinnin pohjalta hankkeessa aloitettiin talouspakopelin kehittely.
Tammikuussa 2025 sosionomiopiskelijat alkoivat jatkokehittää talouspakopeliä. Opintojaksolla tehtävänä oli pohtia talouspakopelin pelaamisen jälkeistä keskustelua nuorten kanssa. Miten olisi hyvä nostaa keskusteluun pelissä esille nousevia talouteen liittyviä teemoja: tulot, asuminen, ruoka, ostokset, liikkuminen, sähkösopimusasiat, budjetin laatiminen ja säästäminen? Lisäksi opiskelijat esittelivät peliä yhden aamupäivän aikana Laurean Tikkurilan kampuksen kirjaston kävijöille.
Talouspakopelin testaukset alkoivat joulukuussa 2024 sosionomiopiskelijoilla. Keväällä 2025 peliä ovat testanneet Laurean muut sosionomiopiskelijat eri vuosikursseilta ja eri yksiköistä sekä kaksi UEFin kotitalousopettajaopiskelijaryhmää. Pelitestaukset ovat tapahtuneet 2–5 opiskelijan tiimeissä.
Testauksista saatiin autenttista tietoa pelin toimivuudesta ja nuorten aikuisten ajatuksista talousosaamiseen liittyen. Samalla saatiin hyviä ideoita pelin kehittämiseen sisällön, visuaalisuuden ja toteutuksen osalta. Testaustieto auttaa löytämään pelistä epäjohdonmukaisuuksia, käytettävyyden haasteita ja virheitä. Testaustilanteet ovat osa hankkeen tutkimusta ja testaamisten aikana kerätyt kyselylomakevastaukset ja testaustilanteiden ääninauhat toimivat viitekehyksenä tutkia nuorten talousosaamisen rakentumista vuorovaikutuksessa vertaistensa kanssa.
Valmis talouspakopeli lisätään vuoden 2025 lopussa KKV Kampukselle, joka on hankkeen yhteistyökumppanina toimivan Kilpailu- ja kuluttajaviraston sähköinen oppimisympäristö. Vaikka pakopelille on olemassa pysyvä sijainti, tarvitaan silti paljon markkinointia, jotta kohderyhmä löytää pelin.
Opiskelijat ovat toimineet talouspakopelin kehittäjinä ja markkinoinnin ideoijina sekä hankkeen tutkimuksen kohderyhmänä (testaajina).
Hankkeeseen onkin otettu mukaan Laurean liiketalouden opiskelijoita. Syksyllä 2024 opiskelijapari toteutti opinnäytetyön sosiaalisen median hyödyntämisestä valmiin talouspakopelin markkinoinnissa nuorille aikuisille (ks. Eskelinen & Hämäläinen 2024). Lisäksi kaksi opiskelijatiimiä tekivät viestintäsuunnitelmat talouspakopelin markkinoimiseksi nuorten parissa toimiville sosiaalialan ammattilaisille. Suunnitelmia hyödynnetään hankkeen levittämisvaiheessa, kun valmista peliä markkinoidaan eri kohderyhmille.
Keväällä 2025 kaksi opiskelijatiimiä on edistänyt talouspakopelin jalkauttamista ja markkinointia nuorten parissa työskenteleville sosiaalialan ammattilaisille. Pelitestauksen ohella kartoitetaan ja ideoidaan pelin markkinointiin liittyviä asioita sekä laaditaan markkinointisuunnitelmat näiden ideointien pohjalta.
Syksyllä 2025 sosionomiopiskelijat testaavat valmista talouspakopeliä nuorten parissa erilaisissa toimintaympäristöissä, kuten kouluissa, nuorisotiloissa, järjestöissä ja lastensuojelulaitoksissa. Näin saadaan arvokasta kokemusta pelin käytettävyydestä ja mahdollisista viime hetken kehittämistarpeista.
Talouspakopelillä korkeakouluopetuksen rikastuttamista
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan integrointi opetukseen (TKIO) edistää ja tukee hankkeen tavoitteita, opetuksen kehittämistä ja opiskelijoiden oppimista. Eri alojen opiskelijoiden osallistuminen rikastuttaa hanketta. Opiskelijat antavat autenttista tietoa pelin toimivuudesta, nuorten aikuisten talousosaamisesta, näkökulmista pelin teemoihin sekä ideoista pelin jalkauttamiseen ja levittämiseen. Hanketiimiläisten ideoinnin lisäksi opiskelijat tuovat pelin kehittämiseen realistisuutta, sillä heillä on uusin ja omakohtaisin tieto talousosaamisen ongelmista.
Hanke rikastuttaa korkeakoulujen opetusta monipuolisilla toteutustavoilla ja uusilla näkökulmilla ja vastaa siten työelämän muuttuviin vaatimuksiin entistä paremmin. Pelillisyyden elementit, kehittämistyö ja hanketyöskentelyn integrointi opetukseen lisäävät opiskelijalähtöisyyttä uudella tavalla osana opintojaksoja.
Opiskelijat kehittävät sekä substanssiosaamistaan hankkeen teemoihin ja työskentelytapoihin liittyen että työelämässä tarvittavia laaja-alaisia taitoja. Samalla he osallistuvat työelämän kehittämiseen tuoden siihen uusia, innovatiivisia ratkaisuja ja toimintatapoja sekä vievät niitä edelleen mukanaan uusiin työyhteisöihin. Hanketyöskentely toimii heille aitona oppimistilanteena, jossa ideat ja suunnitelmat sekä kohderyhmätietous tulevat kuulluksi ja näkyväksi.
Kaikkineen TKIO-toiminta vahvistaa eri toimijoiden yhteistyötä ja rakentaa verkostoja, jotka voivat tukea työllistymistä ja luoda pohjaa tuleville kumppanuuksille. Tässä hankkeessa yhteistyö eri alojen opiskelijoiden sekä asiantuntijoiden kanssa tekee pelistä aidosti vaikuttavan ja käytännönläheisen oppimistyökalun.
Artikkelikuva: Talouspakopeliä ovat testanneet hankkeen aikana 3–4 henkilön ryhmissä niin sosionomi- kuin kotitalousopettajaopiskelijat. Kuva: Niko Jouhkimainen / Itä-Suomen Yliopisto.
Kirjoittajat
Anniina Honkonen, sosionomi (YAMK), TKI-asiantuntija, projektipäällikkö WorryEscape –hankkeessa, Laurea, anniina.honkonen(at)laurea.fi
Anne Pirinen, VTM, Lehtori, asiantuntija WorryEscape-hankkeessa, Laurea, anne.pirinen(at)laurea.fi
Henna Hakamäki, KM, Tutkimusavustaja WorryEscape -hankkeessa, UEF, henna.hakamaki(at)uef.fi
Lähteet
Eskelinen, E. & Hämäläinen, A. (2024). Sosiaalisen median markkinointiviestintä suunnitelma pakohuonepelille. Opinnäytetyö. Laurea-ammattikorkeakoulu. Viitattu 26.2.2025. Saatavilla: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122238071.
Kilja, P., Korento, K., Laitinen-Väänänen, S., Alanko-Turunen, M., Tapani, A., Vähäsantanen, K. & Kanninen, S. (2024). Ammattikorkeakoulujen TKI-työn ja opetuksen integrointi – yhdessä enemmän TKIO. Oamk Journal. Viitattu 17.2.2025. Saatavilla: https://oamkjournal.oamk.fi/2024/ammattikorkeakoulujen-tki-tyon-ja-opetuksen-integrointi-yhdessa-enemman-tkio/.
Laurea-ammattikorkeakoulu. Nd. Laurean pedagogiikka ja LbD. Viitattu 18.2.2025. Saatavilla: https://www.laurea.fi/tietoa-meista/korkeakouluna/Laurean-pedagogiikka-ja-Lbd/.
Tahvanainen, V., Nenonen, S. & Harjula, T. (2021). Implementation of Digital and Physical Learning Environment to 21st Century Skills – Case Escape Room in the University of Eastern Finland. Research Papers: The 20th EuroFM Research Symposium: 16-17 June 2021. Online Conference, 112-121.
Wilska, T-A., Nyrhinen, J. & Ranta, M. (2024). Selvitys nuorten talousosaamisesta. Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2024:29. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-089-5.
Abstract
WorryEscape is a nationally funded development project of two universities, Laurea UAS and UEF. The goal of the WorryEscape project is to enhance the financial literacy skills of home economics and social workers students. WorryEscape project involves co-developing, testing and distributing escape room games. Students of two universities have been integrated into the implementation, development and testing of the financial escape room game. Also, some students from Laurea have been planning marketing and communication of finished game.
A total of over 200 students are participating in the WorryEscape project. The first student integration took place in September 2024. Student collaboration continues throughout the project until its completion in December 2025. This article describes the implementation of student integration, its various forms and different stages.
Vastaa