
Saija Karevaara, Mervi Lepistö & Cärolin Pukki
Tässä podcastissa pohditaan, miten draamapedagogiikka edistää opettajien ja opiskelijoiden hyvinvointia. Podcastissa Saija Karevaara, Mervi Lepistö ja Cärolin Pukki miettivät, miten sitä voidaan hyödyntää johtamisessa ja johtamisosaamisen kehittymisessä.
Tiivistelmä
Podcast tutkii draamapedagogiikan monipuolisia mahdollisuuksia kestävänä menetelmänä korkeakoulutuksessa keskittyen johtamisen opettamiseen ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä opettajille että opiskelijoille. Augusto Boalin ja Paolo Freiren kehittämä Forum-teatteri nostaa esiin yhteisöllisiä kysymyksiä osallistavan draaman kautta.
Keskustelu perustuu kokemuksiin Hämeen ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelmasta, jossa opiskelijat kertovat tarinoita huonosta kohtelusta työympäristöissä. Työpajoissa pohditaan roolileikkejä sekä tekojen vaikutusta johtamisen ja tiimin jäsenten rooleissa.
Menetelmä herättää tunteita, opettaa kommunikaatiota ja vuorovaikutusta, yhdistää ryhmää ja luo vahvan kollektiivisen kokemuksen, joka hyödyttää työelämää. Se kehittää myös opiskelijoiden sosiaalisia taitoja ja reflektiivisiä kykyjä, mikä edistää opiskeluhyvinvointia.
Koskaan opettajana ei tiedä, mitä ihan oikeasti tapahtuu. Se on tosi yllätyksellistä, ja siinä on sen juju.
Lue podcastin tekstivastine.
Kirjoittajat
Saija Karevaara, lehtori, Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Hämeen ammattikorkeakoulu
Mervi Lepistö, tutkijayliopettaja, Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Hämeen ammattikorkeakoulu
Cärolin Pukki, sosionomi (AMK) -opiskelija, Hämeen ammattikorkeakoulu
Lähteet
Collin, K. & Lemmetty, S. (toim.) (2019). Siedätystä johtamisallergiaan! Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Edita.
Häkämies, A. (2007). Metodilla on merkitys – Muodolla on mieli. Draamatyöskentely mielenterveyshoitotyön ammattikorkeakouluopinnoissa (Acta Universitatis Tamperensis 1253) [väitöskirja, Tampereen yliopisto]. Trepo. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7068-4.
Lepistö M., Nikander L. & Karevaara S. (2021). Forumteatteri tehoaa virtuaalisestikin. HAMK Unlimited Professional 2.9.2021. https://unlimited.hamk.fi/hyvinvointi-ja-sote-ala/forumteatteri-tehoaa-virtuaalisestikin/.
Rusanen, S. (2008). Osallistavan teatterin lajeista. Teoksessa P. Korhonen & R. Airaksinen (toim.) Hyvä hankaus – teatterilähtöiset menetelmät oppimisen ja osallisuuden mahdollisuuksina (ss. 24–31). Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
Thamdrup, C., Smith, C., Dieckmann, P., Belsi, A. & Nestel, D. (2024). Using Forum Theatre techniques in teaching and learning about professionalism and communication in healthcare. International Journal of Healthcare Simulation, July 2024, 1‒8. https://doi.org/10.54531/lfss8468.
Viirret, T. L. (2020). Dialogismi kehollisena, vastavuoroisena ja mielellisenä vuorovaikutuksena draamakasvatuksen konteksteissa. Prologi – puheviestinnän vuosikirja 2020, 104‒108. https://doi.org/10.33352/prlg.99324.
Abstract
The podcast explores the diverse possibilities of drama pedagogy as a sustainable method in higher education, focusing on teaching leadership and promoting well-being for both teachers and students. Forum theatre, developed by Augusto Boal and Paolo Freire, highlights community issues through participatory drama.
The discussion is based on experiences from the social services programme at Häme University of Applied Sciences, where students share stories of mistreatment in work environments. Workshops involve role-playing and reflection on the impact of actions in leadership and team member roles.
This method evokes emotions, teaches communication and interaction, unites the group, and creates a strong collective experience that benefits working life. It also develops students’ social skills and reflective abilities, promoting well-being in their studies.
Vastaa