Elina Vuorio
Artikkeli kuvaa, miten vastuullisia ja eettisiä toimintaperiaatteita noudattavaa koulutusvientiä toteutetaan Turun ammattikorkeakoulussa yhteisten toimintakäytäntöjen ja sopimusmallipohjien avulla. Artikkelissa keskitytään tarkastelemaan tutkintoon johtavan koulutuksen koulutusagenttien kanssa tehtävää markkinointiyhteistyötä. Erityisnäkökulmana on peilata kansallisten, ja korkeakouluyhteisön omien, käytännesääntöjen (Code of Conduct) ilmentymistä sopimusmallipohjissa ja ohjeistuksissa. Artikkelin lopussa luodaan katsaus toiminnan arviointiin ja kehittämiseen.
Koulutusviennin kansalliset eettiset toimintaperiaatteet suuntaviivoina
Koulutusvienti määritellään usein koulutusorganisaatioiden ja/tai yritysten harjoittamaksi kaupalliseksi toiminnaksi, joka kytkeytyy koulutusjärjestelmiin, koulutukseen tai osaamisen siirtämiseen, sekä näihin liittyviin erilaisiin palveluihin, joiden asiakas on ulkomailla. Koulutusvientiin lukeutuu myös Suomessa järjestettävä koulutus, jonka asiakas tai maksaja on ulkomailla.
OKM:n korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kansainvälisten asioiden foorumin kautta käynnistettiin kansallisesti eettisten periaatteiden laadinta muutama vuosi sitten. Työlle oli tarve: yhteisiä linjauksia kaivattiin muun muassa kansainvälisten opiskelijoiden ja eri alojen osaajien houkuttelemiseksi Suomeen. Eettisten periaatteiden laadintaa on linjannut osaltaan myös lainsäädäntö. EU-sääntelyssä tapahtuvat muutokset (kuten kestävyysraportointidirektiivi) edellyttävät aiempaa läpinäkyvämpiä toimintaprosesseja, -ohjeita ja -dokumentaatiota organisaatioiden arvoketjujen, eettisesti kestävän liiketoiminnan, kuvaamisen näkökulmasta.
Näiden pohjalta luodut koulutusvientiä tukevat kansalliset eettiset periaatteet ohjaavat muun muassa yhteistyötä ja muotoilevat myös asiakaskokemusta koulutusviennissä. Lisäksi maamme korkeakoulujen yhteistyössä laatima, Arenen ja Unifin hyväksymä, kansainvälisen opiskelijarekrytointien kumppanuuksien eettinen ohjeistus linjaa ja tukee edelleen korkeakoulukentän toimijoita koulutusviennissä, erityisesti agenttiyhteistyön näkökulmasta.
Eettisissä periaatteissa korostetaan asiakas- ja tarvelähtöisyyttä, toiminnan läpinäkyvyyttä, eettisesti kestävää liiketoimintaa, toiminnan perustumista tietopohjaan sekä luottamukseen perustuvaa yhteistyötä. Näiden periaatteiden sisällöt on sanoitettu myös maamme hallituksen työ- ja koulutusperusteisen maahanmuuton toimenpideohjelmaan.
Turun ammattikorkeakoulun eettinen ja vastuullinen toimintatapa
Eettinen ja vastuullinen toiminta Turun ammattikorkeakoulussa – Code of Conduct -asiakirjaan on kirjattu korkeakoulun arvoihin perustuva tapa toimia, käytännesäännöt. Tässä mainittujen toimintaperiaatteiden lähtökohtana ovat lainsäädäntö, kansalliset ja kansainväliset määräykset sekä sopimukset, ihmis- ja työelämän perusoikeudet.
Code of Conduct kokoaa ja tekee näkyväksi korkeakouluyhteisön arvopohjaa myös kumppaneille. Eettiset periaatteet tukevat vastuullista tapaa toimia, luovat turvallista toiminta- ja työympäristöä sekä yhtäältä auttavat välttämään ristiriitatilanteita Turun AMK:n operoidessa erilaisissa toimintaympäristöissä.
Turun AMK edellyttää yhteistyökumppaneilta, että ne ovat sitoutuneet kunnioittamaan muun muassa YK:n ihmisoikeuksia ja osaltaan noudattavat kansainvälisesti hyväksyttyjä työelämän toimintaperiaatteita. Turun AMK seuraa myös kansainväliseen yhteistyöhön liittyviä muita kansallisia suosituksia ja linjauksia, jotka vaikuttavat osaltaan koulutusvienninkin toiminta- ja työskentelytapoihin.
Case tutkinto-ohjelmien kv-markkinointi ja koulutusagenttiyhteistyön pelisäännöt
Koulutusvientiä koordinoidaan Turun AMK:n Yhteisissä palveluissa, Yhteisö ja kumppanuussuhteet -yksikössä. Koulutusviennistä vastaavia yhteyshenkilöitä ja sisältöasiantuntijoita toimii koulutuksen eri sektoreilla. Turun AMK on aktiivisesti mukana kansallisissa koulutusvientiverkostoissa.
Koulutusvientituotteet ovat kytköksissä ja muotoutuvat korkeakoulun perustehtävissä, koulutus- ja TKI-toiminnassa. Artikkelissa keskitytään jatkossa tarkastelemaan tutkintoon johtavan koulutuksen koulutusagenttien kanssa tehtävään markkinointiyhteistyöhön ja peilataan käytännesääntöjen ilmentymistä Turun AMK:n laatimissa sopimusmallipohjissa ja ohjeistuksissa.
Koulutusviennin toimenpiteissä ja kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa Turun AMK noudattaa OKM:n ja korkeakoulujen yhteistyössä laadittuja kansallisten käytännesääntöjen linjauksia, Education Finlandin eettisen toiminnan periaatteita, sekä Arenen ja Unifin hyväksymää kansainvälisen opiskelijarekrytointien kumppanuuksien eettistä ohjeistusta. Näissä asiakirjoissa on määritelty mm. agenttien kanssa toimimisen periaatteet ja toimintakäytänteet eettisesti kestävän ja avoimen yhteistyön huomioimiseksi: esimerkiksi suositukset agenttien hankintaprosessiin ja sopimussisältöihin.
Turun AMK:ssa on jalkautettu organisaation toimintaan nämä kansalliset pelisäännöt, joiden pohjalta on laadittu:
- koulutusvientiin liittyvät koulutusagenttiyhteistyön käytännesäännöt
- tutkinto-ohjelmien markkinoinnin puitesopimuksen ja markkinointisopimuksen mallisopimuspohjat
- niiden käyttöä tukevat toimintaohjeet korkeakouluyhteisön koulutusvientiasiantuntijoiden tueksi.
Agenttiyhteistyön käytännesäännöissä:
- määritellään vastuulliset ja eettiset toimintaperiaatteet
- kirjataan koulutusagentin ja ammattikorkeakoulun väliset roolit ja päävastuujaot sekä
- linjataan agenttiyhteistyön koordinointiin, riskienhallintaan ja seurantaan liittyviä toimenpiteitä.
Yhtenäisten käytännesääntöjen tavoitteena on varmistaa, että tulevat kansainväliset tutkinto-opiskelijat saavat oikeaa ja relevanttia tietoa Turun AMK:sta opiskelupaikkana sekä määritellään sopijaosapuolten roolit ja vastuut yhteistyössä. Käytännesääntöihin sitoutuminen on tärkeää, jotta saavutetaan onnistunut yhteistyömuoto koulutusagenttipalvelutarjoajien kanssa rekrytoitaessa kansainvälisiä tutkinto-opiskelijoita ammattikorkeakouluun.
Tutkinto-ohjelmien markkinoinnin puitesopimuksella sitoudutaan Turun AMK:n ja koulutusagentin välisen yhteistyön yksityiskohtaisiin sopimusehtoihin ja edellytyksiin, joita sovelletaan osapuolten välisissä tutkintokoulutusten markkinointisopimuksissa. Puitesopimuksen liitteenä on Turun AMK:n koulutusagenttiyhteistyön käytännesäännöt.
Puitesopimuksissa sitoudutaan pidempikestoiseen yhteistyöhön ja sovitaan yhteistyön reunaehdoista, esimerkiksi sopijaosapuolten:
- velvollisuuksista, vastuista ja vastuunrajauksista
- sopimuksen irtisanomisehdoista
- palkkioista ja maksuehdoista
- salassapitoehdoista
- omistus- ja käyttöoikeuksista
- henkilötietojen käsittelyehdoista
- riidanratkaisumenettelyistä.
Markkinoitavista tutkintokoulutuksista laaditaan ammattikorkeakoulun ja koulutusagentin välille erillinen markkinointisopimus, johon liitetään tutkinto-ohjelmien puitesopimus. Edellä kuvatut sopimusmallipohjien sisältörakenteet ja niihin liittyvät ohjeet konkretisoivat koulutusagenttiyhteistyöhön liittyviä käytännesääntöjen toteuttamista arjen koulutusvientitoiminnassa.
Koordinoitua tekemistä, riskienhallintaa ja toiminnan arviointia
Koulutusagenttisuhteiden onnistunut koordinointi ja riskienhallinta edellyttää korkeakoulun koulutusvientiasiantuntijoiden työpanosta. Sen tulisi olla sisäänrakennettuna kyseisen koulutusviennin suunnittelu- ja toteutusprosessin eri vaiheisiin.
Esimerkiksi Turun AMK:ssa mahdollisten koulutusagenttien tunnistamisvaiheessa tarkistetaan aiemmat referenssit, akkreditoinnit, agentin kielitaito sekä yleinen kiinnostus ja tietoisuus suomalaisesta korkeakoulujärjestelmästä ja Turun AMK:sta. Lisäksi selvitetään, onko kyseisen organisaation verkkosivuilla tai sosiaalisen median kanavilla havaittavissa viitteitä epäeettisistä liiketoimintatavoista.
Agenttisuhteisiin liittyviä riskejä pyritään ennakoimaan ja minimoimaan sopimusteitse ja käyttämällä kyseiseen tarkoitukseen laadittuja sopimusmallipohjia sekä noudattamaan niihin sisällytettyjä käyttöohjeita. Lisäksi koulutusagenttiverkoston koordinointiin liittyviä riskejä pyritään rajoittamaan toimilla, joita on kirjattu myös Turun AMK:n koulutusagenttiyhteistyön käytännesääntöihin muun muassa seuraavasti:
- julkaistaan lista luotettavista yhteistyökumppaneista Turun AMK:n verkkosivuilla
- jaetaan relevanttia, ei-luottamuksellista tietoa muiden maamme korkeakoulukentän toimijoiden kanssa
- tarkistetaan säännöllisesti koulutusagenttien toimintaa kyseisen toimijan verkkosivujen tai sosiaalisen median kanavien kautta
- seurataan tutkintoon johtavien koulutusten hakijoita ja ilmoittautuneita opiskelijoita agenttien kautta
- kartoitetaan laatua koulutuksiin hakijoille, opiskelijoille ja sidosryhmille suunnatuilla kyselyillä
- tavataan koulutusagenttitoimijoita mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi koulutusvientitapahtumissa.
Turun AMK:n kumppanuuspäällikkö Mikko Siitonen toteaa koulutusagenttitoiminnan nykytilasta ja kehittämissuunnitelmista kootusti:
Jatkuvan vuoropuhelun merkitys on keskeisessä roolissa toimittaessa koulutusagenttien kanssa, jotta vältytään mahdollisilta epäselvyyksiltä puolin ja toisin. Lisäksi koulutusagenttitoiminnassa tarvitaan ennakoitavuutta opiskelijoiden valintamenetelmien osalta sekä pitkäjänteisyyttä rakentaa suhdetoimintaa omien agenttien kanssa. Yhteinen keskustelu ja kokemusten jakaminen kansallisesti on erityisen tärkeää, sillä suomalaiset korkeakoulut eivät ole kilpailemassa maailmalla keskenään, vaan ennen kaikkea kilpailemme muiden maiden toimijoiden kanssa ja eritoten eurooppalaisten korkeakoulujen kesken.
Yhteenveto
Kaiken kaikkiaan koulutusvientiä toteuttavien organisaatioiden sitoutumista vastuullisiin ja eettisesti kestäviin toimintakäytäntöihin voidaan pitää tavoiteltavana itseisarvona. Korkeakoulujen näkökulmasta näin toimittaessa on mahdollista aikaansaada erilaisia hyötyjä ja kerrannaisvaikutuksia yleisemminkin korkeakoulujen toimintaan. Eettisesti vastuullisesti toteutettavan koulutusviennin kautta voidaan esimerkiksi varmistaa, että korkeakoulussa tarjottavan koulutuksen taso on korkeatasoista menestyäkseen globaalissa koulutusvientiympäristössä.
Vastuullisten ja eettisten toimintaperiaatteiden noudattaminen synnyttää luottamusta ja arvostusta koulutuspalvelujen loppukäyttäjissä. Yhdenmukaiset pelisäännöt selkiyttävät myös yhteistyötä ja auttavat estämään koulutusvientiin liittyviä mahdollisia väärinkäytöksiä. Lisäksi laadukkaan koulutusvientitoiminnan kautta voidaan kehittää korkeakouluhenkilöstön osaamista sekä luoda, syventää ja kehittää uusia yhteistyöverkostoja eri toimintaympäristöissä.
Kirjoittaja
Elina Vuorio, VTM, erityisasiantuntija, Turun ammattikorkeakoulu, Yhteiset palvelut, laki- ja sopimuspalvelut; elina.vuorio(a)turkuamk.fi
Lähteet
The Agent Code of Conduct_luonnos_Arene_Unifi.pdf. Lähdettä on käytetty 19.7.2024
Opetushallitus. 2023. Code of Conduct eli eettisen toiminnan periaatteet. Lähdettä on käytetty 11.6.2024.
Education Finland. 2023. Eettisen toiminnan varmistaminen koulutusviennissä. Opas koulutusviennin ammattilaisille. Lähdettä on käytetty 11.6. ja 2.7.2024.
Education Finland. Education Finland – koulutusviennin ohjelma. Lähdettä on käytetty 10.6.2024.
Helda. 2023. Ethical guidelines for responsible academic partnerships with the Global South. Lähdettä on käytetty 2.7.2024.
Valtioneuvosto. 2023. Talent Boost 2023–2027 : Työ- ja koulutusperusteisen maahanmuuton toimenpideohjelma. Lähteeseen on viitattu 11.6.2024.
Turun ammattikorkeakoulu. Code of Conduct. Lähteeseen on viitattu 12.9.2024.
Turun ammattikorkeakoulun intranetissä olevat sopimusmallipohjat ja -ohjeet
Abstract
The responsible education export, common rules of the game -article describes how responsible and ethical education export is implemented at Turku University of Applied Sciences with the help of common operating practices and contract templates. The article focuses on the marketing collaboration with educational agents in education leading to a degree, and mirrors the expression of national, and higher education community’s own Code of Conduct in contract templates and guidelines. At the of article, an overview is created of the evaluation and development of the activities.
Vastaa