Taru Konst
Vihreän siirtymän osaamistarve tarve koskee kaikkia koulutusaloja. Korkeakouluilta odotetaan monipuolisia osaajia ratkomaan yritysten ja organisaatioiden kestävyyshaasteita. Suomen hiilineutraaliustavoitteeseen ei päästä ilman sellaisia osaajia, jotka osaavat kehittää ilmastonmuutosta ja luontokatoa hillitseviä ratkaisuja sekä viestiä niistä siten, että ympäristöystävällinen ja eettisen tarkastelun kestävä vaihtoehto on asiakkaalle myös se kaikkein houkuttelevin. Mutta mitä vihreän siirtyminen osaaminen oikein on ja miten sitä voidaan kehittää?
Työelämää samoin kuin koulutusta ohjataan voimakkaasti huomioimaan vihreä siirtymä. Lista on hengästyttävä, miten monelta taholta niin koulutus kuin työelämän organisaatiot kohtaavat vaateita vihreän siirtymän osaamisen varmistamiseksi ja kestävyyskriisin ratkaisemiseksi. Ylikansallisesti odotuksia asettavat niin Euroopan Unionin Green Deal – Euroopan vihreän kehityksen ohjelma (European Commission 2019), eurooppalainen kestävän kehityksen osaamisen viitekehys GreenComp (European Commission 2022), sekä OECD Future Work Skills 2030 raportin (OECD 2015) painottamat kestävän kehityksen taidot.
Vihreän siirtymän osaamista painotetaan myös kansallisesti. Esimerkkejä tästä ovat Valtioneuvoston esitykset kuten Vihreän siirtymän osaamis- ja koulutustarpeet VISIOS 2023 (Kuusela ym. 2023), Opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset Agendan 2030 tavoitteiden edistämiseksi (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2020), kestävän kehityksen osaamisen nostaminen tärkeimmäksi tulevaisuuden työelämätaidoksi Opetushallituksen Osaaminen 2035 -raportissa (Opetushallitus 2019), Elinkeinoelämän keskusliiton kannanotot ilmasto-osaajien kouluttamiseksi (esim. Parviala 2020), ja ehkä tuoreimpana Kansallisen koulutuksen arviointikeskus KARVIn tuleva kestävyysosaamisen toteutuksen arviointi koulutuksessa vuodesta 2025 alkaen (KARVI 2024).
Mutta mitä on vihreän siirtymän/ kestävän kehityksen edellyttämä osaaminen, ja miten sitä voidaan kehittää ja arvioida? Tässä artikkelissa kuvataan, miten suomalaisissa ammattikorkeakouluissa vastataan näihin kysymyksiin.
Havainnot perustuvat Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen kestävän koulutuksen kaikki ammattikorkeakoulut tavoittavaan työryhmätyöhön. Niitä avataan myös Turun ammattikorkeakoulussa tehdyillä konkreettisilla ratkaisuilla. Tavoitteena on nostaa esiin yhdessä löydettyjä hyviä käytänteitä sekä antaa eväitä jatkotyöskentelyyn, jotta ammattikorkeakoulutus voi ennakoida ja vastata työelämän vihreän siirtymän osaamistarpeisiin ja samalla kehittää työelämän organisaatioita.
Osaaminen on tietoa, taitoa ja motivaatiota
Eurooppalaisen kestävän kehityksen osaamisen viitekehys GreenComp’n lähtökohtana on, millaisia kestävyystaitoja opiskelijat ja ammattilaiset tarvitsisivat, jotta heistä voisi tulla osa vihreän siirtymän muutosvoimaa. Viitekehys koostuu neljästä kestävyyden osaamisalueesta, jotka ovat yhteydessä toisiinsa. Nämä osaamisalueet ovat kestävyysarvojen ilmentäminen, kestävyyden monitahoisuuden hallinta, kestävien tulevaisuuksien visiointi ja kestävyystoiminta.
- Kestävyysarvojen ilmentäminen kannustaa pohtimaan omaa maailmankatsomusta. Tämän alueen osaaminen vahvistaa tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta nykyisten ja tulevien sukupolvien hyväksi ja tukee näkemystä siitä, että ihmiset ovat osa luontoa.
- Monitahoisuuden hallinta kehittää systeemistä ja kriittistä ajattelua. Sen tavoitteena on kyky ymmärtää ja analysoida kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia.
- Kestävien tulevaisuuksien visiointi auttaa visualisoimaan vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita ja määrittämään toimenpiteitä, joiden avulla kestävä tulevaisuus voidaan saavuttaa.
- Kestävyystoiminta rohkaisee nimensä mukaisesti toimimaan; se kannustaa ryhtymään yksilöllisiin ja yhteisöllisiin kestävyystoimiin sekä vaatimaan vastuuhenkilöiltä toimia muutoksen aikaansaamiseksi (Publication Office of the EU 2022).
Myös ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene on määritellyt kestävän kehityksen osaamisen vuonna 2022 ja asettanut sen kaikille ammattikorkeakoulututkinnoille yhteiseksi osaamistavoitteeksi: “Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä.” (Arene 2022.)
Yhteistä näille osaamismääritelmille on niiden laajuus ja moninaisuus: kestävyysosaaminen ei ole vain tietoa, vaan tiedon lisäksi edellytetään taitoja soveltaa tietoa käytäntöön. Jotta toimeen tartuttaisiin, on oltava myös motivaatiota, halua toimia ja muuttaa maailmaa kestävämmäksi.
Haaste koulutukselle
Kun koulutus pyrkii vaikuttamaan niin tietoihin, taitoihin kuin motivaatioon, tarvitaan ns. transformatiivista oppimista. Sen avulla oppijan ajattelu ja toiminta voivat kehittyä kestävämpään suuntaan. Tutkimusten mukaan (mm. CCC-Catapult-hanke) kestävyysosaamisen koulutus ei välttämättä ole nykyisellään kovin onnistunutta: nuoret kokevat kestävyyskoulutuksen tylsäksi ja toisteiseksi eikä se kosketa heidän arkeaan. Ratkaisujakin on tarjolla. Toiminnalliset oppimis- ja opetusmenetelmät, kokemuksellinen oppiminen, yhteisöllisyys, ratkaisukeskeisyys ja autenttiset oppimisympäristöt ovat avaimia vaikuttavaan kestävyyskoulutukseen (Opetushallitus 2024).
Jos korkeakoulut eivät toimi edelläkävijöinä ja muutoksen ajureina, kuka sitten?
Vihreän siirtymän osaamistavoite on haaste myös opettajille ja opettajainkoulutukselle. Opettajat saattavat olla itse epävarmoja omasta osaamisestaan kestävyysteemoissa ja kokevat vaikeaksi soveltaa sitä omaan opetukseensa. Lisää oppia kaivataan niin esimerkkien, hyvien käytänteiden kuin oppimateriaalien osalta (mm. Koivunen ym. 2023).
Opettajien kannustusta ja tukemista kestävyysosaamisen haltuunottoon tarvitaan, sillä työelämä odottaa valmistuvien opiskelijoiden osaavan soveltaa kestävyysosaamista työpaikoillaan. Se ei onnistu, jos koulutuksen aikana opettajat välttelevät aihetta ja odottavat sen sisältyvän ”jonkun muun” toteuttamaan opetukseen.
Yhdessä eteenpäin
Arenen kestävän koulutuksen kaikki ammattikorkeakoulut tavoittava työryhmätyö on jatkunut aktiivisesti jo vuodesta 2020 alkaen, jolloin kaikille ammattikorkeakouluille yhteinen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelma (Arene 2020) julkaistiin. Ohjelma sisältää lupaukset ja toimenpiteet kestävyyden edistämiseksi koulutuksen osalta.
Vuonna 2023 julkaistun väliarviointiraportin (Konst ym. 2023) perusteella ohjelmassa on edetty hyvin ja toimintasuunnitelmaa on päivitetty ja laajennettu vuosittain. Hyviä käytänteitä jaetaan työryhmän säännöllisissä kokouksissa, järjestämällä webinaareja ja tuottamalla julkaisuja, kuten esimerkiksi Kestävän ammattikorkeakoulutuksen käsikirja vuonna 2023 (Asikainen & Kangastie 2023).
Ajankohtaisena aiheena ammattikorkeakoulujen yhteistyössä on koulutuksen kestävyyskädenjäljen arviointi. Kädenjäljellä tarkoitetaan tässä kaikkia positiivisia vaikutuksia, joita ammattikorkeakoulu saa koulutuksellaan aikaiseksi. Sen arvioimiseksi tarvitaan useita erilaisia, usein laadullisia mittareita, sekä jatkuvaa vuoropuhelua niin opiskelijoiden, alumnien kuin työelämän sidosryhmien kanssa. Tärkeänä seurantatyökaluna toimivat myös sidosryhmä- ja alumnikyselyt. Tavoitteena on, että opiskelijoidemme osaamisen avulla voimme kehittää niin työelämää kuin yhteiskuntaa yhä kestävämmiksi.
Työelämän uudistamiseen kestävämmäksi eivät riitä vain tiedot, vaan tarvitaan taitoja ja motivaatiota, asennetta ja halua rakentaa kestävämpää maailmaa.
Turun ammattikorkeakoulussa kestävän kehityksen työn vastuutahona koulutuksen osalta toimivat koulutuksen sektorien koulutusjohtajat yhdessä. Operatiivista työtä ja vuosittaista toimintasuunnitelmaa toteuttaa eri sektorien edustajista ja opiskelijoista koottu työryhmä. Työryhmän tekemistä kuvaa hyvin integrointi. Kaikille koulutuksille yhteiset kestävän kehityksen opinnot on integroitu opetussuunnitelmiin, siten että ne ovat osa opintoja eivätkä erillisiä opintojaksoja.
Opinnäytetyötä ja usein myös harjoittelua tarkastellaan kestävyyden näkökulmasta. Pedagogisin ratkaisuin tuetaan transformatiivista oppimista esimerkiksi toteuttamalla opintoja autenttisissa oppimisympäristöissä aitoja ongelmia ratkaisemalla erilaisissa tutkimus- ja kehityshankkeissa ja projekteissa. Yhteisöllisyyttä, monialaisuutta ja opiskelijan aktiivista roolia korostetaan (Konst 2023).
Tavoitteena on, että kestävyys ja vastuullisuus ovat näkökulmana kaikessa toiminnassa eikä oma erillinen saarekkeensa tai opintojaksonsa. Myös henkilöstön kestävyysosaamisen kehittämiseen on panostettu niin perehdytyksen kuin koulutuksen keinoin. Onnistumista oppimisen ja osaamisen osalta arvioidaan säännöllisesti eri mittarein ja kehittämistyö on jatkuvaa.
Lopuksi
Vihreän siirtymän osaaminen ei tarkoita kauniita ja ympäripyöreitä sanoja, miten toimimme yhä kestävämmin ja vastuullisemmin, vaan siinä on kyse kaikkein tärkeimmästä tehtävästämme eli elinolosuhteiden säilyttämisestä maapallollamme. Niin hyvinvointi kuin talous ovat täysin riippuvaisia siitä, että luonnon monimuotoisuudesta huolehditaan ja ilmastonmuutosta hillitään. Toisin sanoen vihreän siirtymän osaamisella edistetään EU-taksonomian ympäristötavoitteita: ilmastonmuutoksen hillintä, ilmastonmuutokseen sopeutuminen, vesivarojen ja merten luonnonvarojen kestävä käyttö ja suojelu, siirtyminen kiertotalouteen, ympäristön pilaantumisen estäminen ja vähentäminen, sekä biologisen monimuotoisuuden ja ekosysteemien suojelu ja ennallistaminen (European Parliament, 2023).
Jotta tavoitteisiin päästäisiin, tarvitaan transformatiivista oppimista ja muutosta niin ajattelumalleissa kuin toiminnassa. Työelämän uudistamiseen kestävämmäksi eivät riitä vain tiedot vaan tarvitaan taitoja ja motivaatiota, asennetta ja halua rakentaa kestävämpää maailmaa. Professori Arto O. Salosen sanoin: ”Enemmän kuin koodaajia tarvitaan niitä, jotka kertovat millaista maailmaa kannattaisi koodilla rakentaa.” Korkeakoulujen rooli tässä työssä on keskeinen. Jos korkeakoulut eivät toimi edelläkävijöinä ja muutoksen ajureina, kuka sitten?
Kirjoittaja
Taru Konst, FT, KTL, kestävän kehityksen koordinaattori, yliopettaja, Turun ammattikorkeakoulu, taru.konst(at)turkuamk.fi
Lähteet
Arene (2023). Ammattikorkeakoulujen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelman väliarviointi. Toim. Konst T., Friman M., Häkkinen K & Tolkki J. https://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2023/Kest%C3%A4v%C3%A4%2C%20vastuullinen%20ja%20hiilineutraali%20AMK%20v%C3%A4liarviointi%202023.pdf?_t=1679863577
Arene (2022). Suositus ammattikorkeakoulujen yhteisistä kompetensseista ja niiden soveltamisesta 2022. https://arene.fi/julkaisut/suositus-ammattikorkeakoulujen-yhteisista-kompetensseista-ja-niiden-soveltamisesta-2022/
Arene (2020). Ammattikorkeakoulujen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelma. https://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2020/Kest%C3%A4v%C3%A4%20vastuullinen%20ja%20hiilineutraali%20ammattikorkeakoulu.pdf?_t=1606145574
Asikainen E. & Kangastie H. (toim.) (2023). Kestävän ammattikorkeakoulutuksen käsikirja. Pohjoisen tekijät – Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. http://www.theseus.fi/handle/10024/803224
European Commission (2022). GreenComp: the European sustainability competence framework. https://joint-research-centre.ec.europa.eu/greencomp-european-sustainability-competence-framework_en
European Commission (2019). The European Green Deal. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en
European Parliament (2023). EU:n taksonomia määrittää kriteerit vihreälle rahoitukselle. https://www.europarl.europa.eu/topics/fi/article/20200604STO80509/eu-n-taksonomia-maarittaa-kriteerit-vihrealle-rahoitukselle
KARVI (2024). Koulutuksen arviointisuunnitelma 2024–2027, s.20. https://www.karvi.fi/fi/julkaisut/koulutuksen-arviointisuunnitelma-2024-2027
Koivunen T., Konst T. & Friman M. (2023). Building a sustainable future: ideas and perceptions of university staff. Foresight 14.11.2023. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/FS-12-2022-0170/full/html
Konst T. (2023). Vinkkejä opettajalle miten huomioida kestävä kehitys. TALK verkkolehti 11.9.2023. https://talk.turkuamk.fi/ymparisto/vinkkeja-opettajalle-miten-huomioida-kestava-kehitys/
Kuusela O-P, Mykrä N., Jousilahti J., Neuvonen A., Arola T., Markkanen I., Nokkala T., Lehtonen A., Heikkinen H., Oinonen I., Alhola K., Huttunen S., Paloniemi R., Pohjola J. & Saarinen T. (2023). Vihreän siirtymän osaamis- ja koulutustarpeet VISIOS. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164892
OECD (2015). Future of Education and Skills 2030 report. https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html
Opetushallitus (2024). CCC-CATAPULT tuloksia. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/CCC-CATAPULT%20tuloksia_Inkeri%20Rissanen.pdf
Opetushallitus (2019). Osaaminen 2035. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/osaaminen-2035
Opetus- ja kulttuuriministeriö (2020). Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan kestävän kehityksen linjaus. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162183/OKM_2020_9.pdf
Parviala A. (2020). EK: Suomi kouluttaa nuoria väärille aloille – Ilmastonmuutoksen käytännön osaajia tarvitaan nopeasti: neljän vuoden rahat jaetaan nyt. https://yle.fi/a/3-11355531
Publication Office of the EU (2022). GreenComp: Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys. https://op.europa.eu/fi/publication-detail/-/publication/bc83061d-74ec-11ec-9136-01aa75ed71a1
Abstract
Competence in green transition reshaping working life
Working life as well as education are strongly guided to take the green transition into account. But what is the competence required for the green transition and how can it be developed and evaluated?
This article describes how Finnish universities of applied sciences answer these questions. The aim is to highlight good practices found together and to provide tools for further work so that higher education can foresight and respond to the competence needs of the green transition in working life, while at the same time developing working life organizations to become more sustainable and responsible.
Vastaa