Päivi Seppä-Lassila
Opinnäytetyön hidastuminen tai kesken jääminen ovat yleisimpiä syitä sille, että opiskelijan valmistuminen viivästyy tai estyy kokonaan. Oppaitakin on kirjoitettu, mutta Opinnäyte jumissa -kirjan kirjoittajan Simo Ahosen mukaan niissä ei ole esitelty riittävän yksilöidysti ja konkreettisesti sitä, millaisten pienten askelten avulla jumista pääsee eroon, jos homma ei etene.
Ohjeita konkreettiseen tekemiseen
Tampereen yliopiston opintopsykologina vuodesta 2019 toiminut Simo Ahonen on tehnyt oppaansa kaikille niille, jotka kamppailevat oman keskeneräisen työnsä parissa, olkoon se sitten gradu, kandi-, diplomi-, lisensiaattityö taikka ammattikorkeakoulun opinnäytetyö. Ohjeet voivat hyödyttää myös väitöskirjatyön tekijää. Tuumin myös, että oppaasta voi olla apua minkä tahansa laajemman kirjallisen työn tekijälle, jos sen valmistumisessa on pulmia.
Simo Ahosen mukaan jumitusvaiheessa oleva opiskelija ei tarvitse niinkään yleisiä materiaaleja ja ohjeita opinnäytetyön tekemiseen, vaan tietoa siitä, miten saada itsensä konkreettisesti tekemään työtään, miten selättää pelot ja ahdistukset sekä miten viitata kintaalla omalle ylikriittisyydelleen ja vaativuudelleen. Lisäksi hänen on hyvä saada tietoa siitä, kuinka säilyttää tasapaino työn etenemisen ja oman hyvinvoinnin ylläpitämisen välillä.
Opinnäytetyön jumituksen taustasyinä voivat olla ahdistuksen tai stressin välttely, aikaansaamisen ongelmat, motivaation puute taikka energian puute ja uupumus. Ahosen mukaan etsiä vastaus kysymykseen: ”Mitä tarvitsen, että pääsen eteenpäin?”
20 askelta
Kirja sisältää tehtäviä tai askelia, joilla pääsee lähemmäs tekemisen meininkiä. Ne eivät muodosta metodia, jota pitäisi seurata järjestyksessä. Askelten tarkoitus on pysähdyttää pohtimaan sekä rohkaista kokeilemaan juttuja, joista monet kohtalotoverit ovat hyötyneet. Pitää siis ensin ottaa aikaa askelille. Askeleita on 20 ja ne alkavat opinnäytetyön avaamisella. Riittää, kun pitää sen avoinna kymmenen sekuntia, sulkee tiedoston ja kuulostelee sitten omia tunteitaan.
Askelissa tutustutaan myös odotuksiin, palataan jumin juurille, vaihdetaan roolia, suunnitellaan arjen kottikärry, jossa kuvataan kuormaa, kirjataan tavoitteet, pohditaan palautumista ja luodaan viikoittaiset raamit. Lisäksi ollaan yhteydessä ohjaajaan ja pohditaan häneltä saatua palautetta. Voi olla myös syytä tutkia, onko ollenkaan kartalla eli onko riittävän perehtynyt aiheeseen.
Opiskelija voi myös tehdä konkreettisen työskentelysuunnitelman, josta pilkottu tehtävälista merkataan kalenteriin. Lisäksi voi kokeilla aloittamisen kikkoja, tutustua omaan motivaatioon, piirtää oman opinnäyteverkoston, seurata etenemistä kuuden etenemiskeinon avulla ja jäsentää eri tekniikoilla työtehtävää ja miettiä ja kokeilla vielä kirjan tehtäviä. Askeleet on koottu kirjan loppuun tiivistetyksi liitteeksi.
Luettavaa myös ohjaajille
Kirja on suunnattu oppaaksi lopputyönsä kanssa vaikeuksissa olevalle opiskelijalle, mutta sen lukeminen on hyödyllistä myös opinnäytetöiden ohjaajille sekä muille opiskelijoiden mielenterveydestä ja hyvinvoinnista kiinnostuneille.
Yksi kirjan luvuista käsitteleekin opiskelijan ja ohjaajan välistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Sitä voisi helpottaa ohjaussopimus, jossa määritellään, miten pidetään yhteyttä, millä aikataululla ja millaista arvosanaa tavoitellaan. Opinnäytetyön ohjaajan tarjoaman yksilöohjauksen lisäksi opiskelija hyötyy seminaari- ja vertaisohjauksesta.
Opinnäytetyön ohjaajan on hyvä tutustua tähän kirjaan ymmärtääkseen paremmin opiskelijan emotionaalisia ongelmia ja keinoja niiden ratkaisemiseen. Hän voi myös vinkata ohjattavalleen tästä kirjasta ja sen konkreettisista askelista, joiden avulla työ saadaan valmiiksi.
Kirjoittaja
Päivi Seppä-Lassila, KM, viestintäsuunnittelija, UAS Journalin toimitussihteeri, Turun ammattikorkeakoulu, paivi.seppa-lassila(at)turkuamk.fi.
Lähteet
Ahonen, S. 2023. Opinnäyte jumissa. Mitä tehdä, kun homma ei etene. Tampere: Vastapaino.