
Minna M. Keinänen-Toivola, Markku K. Hänninen & Kati Renholm
Suomi on riippuvainen merenkulusta, sillä merikuljetukset kattavat 94 prosenttia viennistä ja 97 prosenttia tuonnista. Tämä tekee merenkulkualan sujuvasta toiminnasta elintärkeää kansantaloudelle. Satamissa toimijoiden on laivan saapuessa ja lähtiessä tehtävä kymmeniä virallisia ilmoituksia, jotka on yli 30 vuotta hoidettu PortNet-järjestelmän kautta.
Tämä järjestelmä korvataan EU-säädösten mukaisella, meriliikenteen uudella NEMO-ilmoitusjärjestelmällä vuonna 2026. NEMO on keskeinen osa merenkulkualan digitalisaatiota. Sen tavoitteena on tehostaa ilmoitusprosesseja sekä parantaa tietojen saatavuutta ja luotettavuutta. NEMO on kansallinen vastaus EU-asetukseen European Maritime Single Window Environment (EMSWe) -ilmoitusjärjestelmästä.
NEMO:a on kehitetty lukuisia vuosia ja käynnissä on NEMO CEF -projekti. Satakunnan ammattikorkeakoulu (SAMK) keskittyy NEMO CEF -projektissa NEMO:n käyttöönoton tukemiseen ja kehityksen tutkimukseen ennen ja jälkeen ilmoitusjärjestelmän käyttämisen aloittamista (Kuva 1). Projektissa SAMK:ssa tutkitaan kolmea pilottikokonaisuutta, jossa satamakäyntejä tekevät kontti- ja irtotavaraa sekä ihmisiä ja tavaraa kuljettavat laivat. Kestävän kehityksen mittareita kehitetään NEMO:n ympäristöllisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden ulottuvuuksien varmentamiseksi.
Merenkulun NEMO-ilmoitusjärjestelmän prosessin kehityksessä sidosryhmätyö on keskeistä.
SAMK kouluttaa merenkulun ja logistiikan osaajia. SAMK:n ja Merilogistiikan tutkimuskeskuksessa on tehty tutkimus- ja kehittämistyötä (TKI) merilogistiikan parissa vuodesta 2021. Tutkimuskeskus perustettiin vuonna 2020 kokoamaan 30-vuotinen monipuolinen ja laaja-alainen osaaminen merilogistiikan teemoissa.

Sidosryhmätyöskentelyn merkitys
Sidosryhmätyöskentely on oleellinen osa koko NEMO:n kehittämistä sen alusta saakka. Sidosryhmät tuovat moninäkökulmaisuutta, sillä eri toimijoiden asiantuntemus ja kokemus rikastavat kehitysprosessia. Osa organisaatioista on varhaisia omaksujia ja kykenee sopeutumaan nopeasti, kun taas toiset kohtaavat haasteita resurssien ja osaamisen riittävyydessä. Esimerkiksi käytännön näkökulmat ja viranomaisten eri vaatimukset yhdistyvät kokonaisvaltaiseksi ymmärrykseksi, mikä vahvistaa hankkeen tulosten käytännönläheisyyttä ja vaikuttavuutta yhteiskunnassa. SAMK:lle tiivis sidosryhmätyöskentely NEMO CEF:ssä mahdollistaa uusien täydennyskoulutuskokonaisuuksien suunnittelun ja toteutuksen tulevaisuudessa. NEMO CEF oppeja tullaan jakamaan myös SAMK:n tutkinto-opiskelijoille lähivuosina.
Merilogistiikan tutkijatiimi toteutti kattavan sidosryhmäanalyysin vuonna 2024. Keskeisiksi toimijoiksi tunnistettiin laivanselvittäjät ja -meklarit, varustamot, satamaoperaattorit, satamat sekä useat viranomaiset. Analyysin pohjalta keskeisten sidosryhmien edustajia kutsuttiin yksilöhaastatteluihin.
Haastattelujen avulla selvitettiin NEMO-järjestelmän käyttöönottoon liittyviä haasteita, odotuksia ja osaamistarpeita. Haastatteluissa sidosryhmien edustajat saivat tuoda esiin omat näkemyksensä NEMO:n käyttöönotosta ja pohtivat sen vaikutuksia koko merenkulun ekosysteemille.
Saadun palautteen pohjalta kehitetään SAMK:ssa osaamiskokonaisuus, joka auttaa käyttäjiä ottamaan uuden järjestelmän käyttöön mahdollisimman tehokkaasti ja sujuvasti. NEMO CEF-hanke on jo laajentanut SAMKin sidosryhmäverkostoa niin organisaatioiden kuin yksilöiden tasolla.
Sidosryhmien osaamista koskevan tutkimuksen tulokset korostivat kohdennetun järjestelmäkoulutuksen tarvetta, erityisesti roolipohjaisia koulutuksia eri käyttäjäryhmille. Koulutuksen tarjonnan osalta verkkopohjaiset koulutusmateriaalit, webinaarit ja itsenäiseen opiskeluun soveltuvat sisällöt nousivat tutkimuksessa esiin.
Onnistunut sidosryhmätyö korostaa entistä enemmän viestinnän ja yhteisten työpajojen merkitystä, mikä voi johtaa muutoksiin koulutuksen ja osaamisen kehittämisessä.
Artikkelikuva: AaVekellari


Kirjoittajat
Minna M. Keinänen-Toivola, dosentti, FT, johtava tutkija, Satakunnan ammattikorkeakoulu, Merilogistiikan tutkimuskeskus, minna.keinanen-toivola(at)samk.fi
Markku K. Hänninen, KTT, tutkija, Satakunnan ammattikorkeakoulu, Merilogistiikan tutkimuskeskus, markku.hanninen(at)samk.fi
Kati Renholm, YAMK, tutkija, Satakunnan ammattikorkeakoulu, Merilogistiikan tutkimuskeskus, kati.k.renholm(at)samk.fi
Abstract
The Finnish maritime notification system NEMO is a key part of the digitalization of the maritime sector and aims to harmonize reporting processes and improve the availability and reliability of data. Maritime Logistics Research Center of Satakunta University of Applied Sciences (SAMK) studies the NEMO’s process development, such as the competences of stakeholders in the NEMO CEF project. The project team carried out extensive stakeholder analysis and identified key actors, such as shipbrokers and agents, shipowners, port operators, ports and several public authorities in year 2024. Interviews were conducted to identify the challenges, expectations and skills needed for the implementation of NEMO. Stakeholder involvement and their feedback are a key part of the NEMO development process. This cooperation will ensure that the system meets the needs of users and will enable the Finnish maritime sector to remain competitive and efficient in the future.
Vastaa