Minna Elomaa-Krapu, Anita Ahlstrand & Ulla Vehkaperä
HyMy-kylä (Hyvinvointia Myllypurosta) on Metropolia ammattikorkeakoulun Asiakaslähtöiset hyvinvointi- ja terveyspalvelut innovaatiokeskittymään kuuluva oppimis- ja kehittämisympäristö. HyMy-Kylä aloitti toimintansa helmikuussa 2020. HyMy-kylän perustamisen taustalla oli tarve alueellisten terveyserojen kaventamiseen moninaisessa Itä-Helsingissä sekä halu ottaa korkeakouluna oma rooli sote-uudistuksen myötä ilmenevien haasteiden ratkaisijana. HyMy-kylässä kävi kevään 2021 aikana yli 3500 asiakasta opetuksen yhteydessä tuotetuissa sosiaali- ja terveysalan palveluissa. Opintojaan HyMY-kylässä suoritti yli 950 Metropolian opiskelijaa. Tänä syksynä opetuksen yhteydessä tuotettujen palvelujen tarjonta on entistäkin laajempaa, sillä HyMy-kylä sai aluehallintoviraston luvan alkuvuodesta 2021. Artikkelissa kuvataan, millaisten pedagogisten valintojen sekä toimintaperiaatteiden varaan HyMY-kylä rakennettiin, jotta tasa-arvo ja yhdenvertaisuus tulisivat kiinteäksi osaksi opiskelijoiden, asiakkaiden ja opettajien arkea.
HyMy-kylän kehittäjäkumppanuus vahvistaa yhdenvertaisuutta
HyMy-kylän keskiössä ovat ihmislähtöinen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, joustavien ratkaisujen ja palveluiden tarjoaminen kiireettömästi sekä asiakkaiden mukaan ottaminen tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan osaajien kouluttamiseen. HyMy-kylän toimintaa ohjaavat periaatteet ovat ihmisten kokonaisvaltainen, yksilöllinen ja eettinen kohtaaminen, tasa-arvoisen osallisuuden edistäminen sekä syrjäytymisen ja eriarvoistumisen ehkäiseminen. (Asiakaslähtöiset hyvinvointi- ja terveyspalvelut, 2021.) Päähuomio on Itä-Helsingin kaupunginosien väestön sosiaali- ja terveyspalveluiden monipuolistamisessa tarvelähtöisesti ja monialaisesti. HyMy-kylässä palveluja tuotetaan opetuksen yhteydessä ja sosiaali- ja terveysalan opiskelijoilla on nimetyt vastuuopettajat. Opiskelijat harjoittelevat keskeisiä asiakastyöskentelyn ammattikäytäntöjä, yksilöllistä palveluiden muotoilua ja innovatiivista kehittämistä monialaisesti. (Hyvinvointi- ja terveyskylä, 2021.)
HyMy-kylä kehittää sosiaali- ja terveyspalveluja yhdessä kumppaneiden kanssa. Tärkeimmät kehittäjäkumppanit ovat kaupunkilaiset ja yhteisöt. Muita kumppaneita ovat julkinen, yksityinen ja kolmas sektori sekä korkeakouluyhteisö. Kehittäjäkumppanuuden tavoitteena on asiakkaiden henkilökohtainen hyvinvointi. Tarkoitus on myös tuoda kumppaneiden asiantuntemus osaksi kylän toimintaa ja kehittämistä. Kumppanuus perustuu vahvasti keskinäisen luottamuksen rakentamiseen, tasavertaiseen vaikuttamiseen ja osallistumiseen sekä yhteisesti määriteltyihin tavoitteisiin. Se harjoittaa kaikkien osapuolten taitoa jakaa ja ottaa vastuuta sekä ratkaista ongelmia yhdenvertaisesti. Osallisuuden kokemuksen vahvistaminen synnyttää tunteen asian merkityksellisyydestä sekä kokemuksen yhteisen päätöksen omistajuudesta. (Häggman-Laitila & Rekola, 2011; Virtanen ym., 2011.)
Luottamuksellinen kehittäjäkumppanuus ei synny itsestään. Se on vaatinut HyMy-kylän eri tutkintojen ammattilaisilta ja opiskelijoilta muun muassa vahvaa yhdessä tekemisen tahtoa, uudenlaista avoimuutta ja vastuun jakamista sekä tasa-arvoista vuoropuhelua kaikkien osapuolten välillä. Lisäksi on tarvittu osallistavien menetelmien, osallisuutta vahvistavan prosessin ja palvelumuotoilun logiikan tuntemista (Larjovuori ym., 2012; Virtanen ym., 2011, Maijanen & Haikara, 2014). Kumppanuuteen perustuva kehittäminen auttaa välttämään organisaatio- ja tutkintolähtöisyyttä ja estää luomasta palveluja tai toimintamalleja, jotka eivät asiakkaan näkökulmasta toimi (Virtanen ym., 2011).
HyMy-kylässä opitaan ja kohdataan yhdenvertaisesti
Tasa-arvoinen ja kunnioittava kohtaaminen ovat sekä asiakastyöskentelyn että opettajien ja opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen ydintä. Opiskelijoiden rooli yhdenvertaisena kehittäjäkumppanina mahdollistaa innovatiivisen työskentelyn yhdessä asiakkaiden ja työelämäkumppaneiden kanssa. Kun opiskelijat saavat vastuuta ja luottamusta, osaamisen ja työelämätaitojen kehittyminen mahdollistuu. HyMy-kylän kumppanuusmallissa opiskelijat nähdään tulevaisuuden asiantuntijoina sekä palvelujen ja toimintakulttuurin uudistajina.
Vuorovaikutuksella ja sen nivomisella tavoitteellisesti oppimiseen on suuri merkitys. Toisia arvostava ja kunnioittava dialogi vahvistaa opiskelijoiden taitoja ja tietoisuutta omasta ammatillisesta vajavaisuudesta ja tietämättömyydestä sekä vahvistaa tunnetta siitä, missä on jo ammatillisesti hyvä. (Ks. sosiaalipedagogiikasta ja dialogista Nivala & Ryynänen, 2019.) HyMy-kylään valittiin pedagoginen malli, jossa oppiminen tapahtuu ihmisten välisen vuorovaikutuksen, yhteisöön integroitumisen sekä sosiaali- ja terveysalan ajankohtaisten ilmiöiden ratkaisemisen kautta. Ammatillisen oppimisen lisäksi opiskelijat oppivat havainnoimaan ja ennakoimaan muuttuvaa maailmaa sekä vaalimaan terveyden ja toimintakyvyn edistämistä myös ennakoimattomissa tilanteissa kaikkia väestöryhmiä huomioiden. (Ks. esim. Nivala & Ryynänen 2019, sosiaalipedagogiikka.)
HyMy-kylän Pysäkki ja syksyllä pilotoitava perhekahvilatoiminta ovat hyviä käytännön esimerkkejä siitä, miten opiskelijat toimivat opinnoissaan vastuullisesti uusien palvelujen kehittäjinä yhdessä alueen toimijoiden ja asukkaiden kanssa. Pysäkkitoiminnan kehittämisen yhtenä keskeisenä ajatuksena on ollut jalkautuminen ”sinne missä ihmiset ovat”, ja ajatusta on toteutettu yhteistyössä muun muassa Hang On ry:n toimijoiden kanssa. Tänä syksynä Pysäkin opiskelijat jalkautuvat myös Itäkeskuksen kirjastolle. Lisäksi yhteistyössä Helsingin Digitalents -yhteisön kanssa edistetään asiakkaiden palveluohjausta erilaisissa digitaalisissa haasteissa. Pysäkillä palveluohjaus tuo eri alojen opiskelijat yhteen ja haastaa heitä rakentamaan yhdessä vastavuoroista suhdetta asiakkaaseen.
Perhekahvilatoiminnan pilottia on kehitetty yhdessä MLL:n Myllypuron paikallisyhdistys ry:n kanssa. Opiskelijoiden tekemän gallupin mukaan lapsiperheet Myllypuron alueella kaipaavat tukea vanhemmuuteen, ohjattua toimintaa sekä kaikille avointa paikkaa, jossa voi tavata muita lapsiperheitä. Oman alueen vertaisryhmätoiminnalla on tunnistettu olevan merkittävä rooli pikkulapsiperheiden terveyden edistämisessä (Kangasniemi ym. 2015).
Opiskelija yhdenvertaisten palveluiden uudistajana
HyMy-kylässä vastuullisuuteen, yhdenvertaisuuteen ja eettisyyteen kasvetaan vahvistamalla itseohjautuvuutta. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta vaaditaan kykyä osallistaa asiakkaita oman hoitonsa suunnitteluun ja hoitopäätöksien tekemiseen. Mitä vahvemmin opiskelijat oppivat ja toimivat oman sisäisen autonomian ja motivaation perustalta, sitä paremmin he kykenevät hyödyntämään tietoa asiakkaiden parhaaksi. (Deci, 2012.) HyMy-kylän kiireetön ja rauhallinen ympäristö mahdollistavat opiskelijoiden ja asiakkaiden yhdessä oppimisen. Tämä on merkityksellistä varsinkin heikommassa asemassa olevien asiakkaiden, kuten ikääntyneiden, monitarpeisten tai syrjäytyneiden, kanssa toimittaessa.
HyMy-kylän oppimisympäristössä opiskelijat kasvavat harjoittelun kautta vähitellen tulevaisuuden asiantuntijoiksi. Opiskelijat kokevat, että ammatillisessa kasvussa on tärkeää saada vastuuta ja tilaa toimia. Vastuun saaminen ja antaminen tarkoittavat luottamusta opiskelijan kykyihin ja osaamiseen, joka puolestaan ruokkii lisää omien vahvuuksien näkyväksi tulemista. Opiskelijoilla on opintojensa aikana mahdollisuus hakea kylävastaavan tehtäviin. Kylävastaavana opiskelija osallistuu monialaiseen kehittäjätiimiin. Näin hän saa enemmän vastuuta ja isomman roolin HyMy-kylän operatiivisen toiminnan kehittämisessä. Kylävastaavat kehittävät muun muassa viestintää ja markkinointia, monialaista toimintakulttuuria, asiakaspalvelukäytäntöjä sekä uusia palvelukonsepteja alueen toimijoiden ja Metropolian asiantuntijoiden kanssa yhdessä. He edustavat myös HyMy-kylää kansallisissa ja kansainvälisissä seminaareissa sekä vierailukäynneillä.
Kestävää hyvinvointia ennakoiden ja yhdessä rakentaen
YK:n kestävän kehityksen tavoitteista HyMy-kylä jakaa erityisesti terveyden ja hyvinvoinnin, hyvän koulutuksen, eriarvoisuuden vähentämisen sekä ihmisarvoisen työn ja talouskasvun (Suomen YK-liitto, n.d.). Tavoitteet konkretisoituvat HyMy-kylässä, kun uusia palveluita kehitetään asiakkaiden kanssa yhdenvertaisesti, harjoitellaan ammattiin tarvittavia eettisiä ja kliinisiä taitoja, kohdataan ihmisiä eri lähtökohdista ja taustoista korkeakouluympäristössä, osallistutaan HyMy-kylän hankkeisiin sekä tarjotaan opiskelijoille mahdollisuus tehdä töitä yhdessä heikommassa asemassa olevien kanssa. Yhtenä esimerkkinä on niin sanottujen tuettujen palkallisten työkeikkojen tarjoaminen heikossa työmarkkina-asemassa oleville henkilöille Myllypuron kampuksella. Tätä toimintaa on kehitetty Puuttuva Pala – Tuetun keikkatyön malli -hankkeessa (Puuttuva pala -hanke https://puuttuvapala.metropolia.fi/). HyMy-kylän opiskelijoilla on tärkeä rooli tämän toimintamallin kehittämisessä, keikkalaisten ohjaamisessa sekä yhteistyössä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Monialainen opiskelijaryhmä on muun muassa käsikirjoittanut ja tuottanut esittelyvideon yhdessä hanketoimijoiden ja keikkalaisten kanssa. Linkki videoon löytyy artikkelin lopusta.
Korkeakoulu hyvinvoivan ja yhdenvertaisen yhteiskunnan rakentajana
HyMy-kylän toiminnalla pyritään syrjäytymisen ja eriarvoistumisen ehkäisemiseen sekä terveyserojen kaventumiseen erityisesti Itä-Helsingissä. Kaupunkilaisten elinikäinen oppiminen ja osallisuuden kokemus vahvistuvat, kun heidät otetaan mukaan osaksi korkeakoulun toimintaa. Samalla opiskelijat oppivat yhdenvertaista ja tasa-arvoista erilaisten ihmisten kohtaamista. Korkeakouluilla on merkittävä rooli sisällyttää YK:n kestävän kehityksen tavoitteet opetussuunnitelmiin sekä muuttaa tavoitteet konkreettisiksi toimenpiteiksi.
Kirjoittajat
Minna Elomaa-Krapu, TtT, innovaatiojohtaja, Asiakaslähtöiset hyvinvointi- ja terveyspalvelut, Metropolia Ammattikorkeakoulu. minna.elomaa-krapu@metropolia.fi
Anita Ahlstrand, LitM, lehtori ja HyMy-kylän palvelutoiminnan vetäjä, Metropolia Ammattikorkeakoulu, anita.ahlstrand@metropolia.fi
Ulla Vehkaperä, TtM, lehtori ja yrittäjyys- ja turbiinitoiminnan vetäjä, Metropolia Ammattikorkeakoulu ulla.vehkapera@metropolia.fi
Lähteet
Asiakaslähtöiset hyvinvointi- ja terveyspalvelut [verkkosivu]. (2021). Haettu 26.9.2021 https://www.metropolia.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/innovaatiokeskittymat/asiakaslahtoiset-hyvinvointi-ja-terveyspalvelut.
Deci, E. (2012). Promoting Motivation, Health, and Excellence [videoitu luento 14.8.2012]. https://www.youtube.com/watch?v=VGrcets0E6I.
Hyvinvointi- ja terveyskylä. (2021). Haettu 26.9.2021. https://www.metropolia.fi/fi/asiakastyot-ja-palvelut/hyvinvointi-ja-terveyskyla
Häggman-Laitila, A. & Rekola, L. (2011). Työelämän ja korkeakoulun kumppanuus. Työelämän tutkimus, 9(1). https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/87359/46281
Kangasniemi, M., Mynttinen, M., Rytkönen, M. & Pietilä, A-M. (2015). Vertaistuki terveyden edistämisessä ‒ pikkulapsiperheiden äitien näkökulma. Tutkiva hoitotyö, 13(3), 13–19.
Suomen YK-liitto (n.d.) Kestävän kehityksen tavoitteet -agenda 2030. Haettu 24.9.2021. https://www.ykliitto.fi/yk-teemat/kestavan-kehityksen-tavoitteet.
Larjovuori, R-L., Nuutinen, S., Heikkilä-Tammi, K. & Manka, M-L. (toim.) (2012). Asiakkaat kuntapalveluiden kehittäjiksi – opas tehokkaan osallistumisen työkaluihin. Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulu. Tutkimus- ja koulutuskeskus Synergos.
Maijanen, H. & Haikara, P. (2014). Kumppanuuskäsikirja. Näkökulmia monitoimijaisen yhteistyön kehittämiseen. Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisuja A. 8:2014. Haettu 24.9.2021. http://www.socom.fi/wp-content/uploads/2015/06/kumppanuuskasikirja_nettiversio.pdf.
Nivala, E. & Ryynänen, S. (2019). Sosiaalipedagogiikka: kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus.
Virtanen, P., Suoheimo, M., Lamminmäki, S., Ahonen, P. & Suokas, M. (2011). Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Tekesin katsaus 281/2011. Haettu 24.9.2021. https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf
Lisää luettavaa ja katsottavaa
Digitalisaatio muuttaa sote-alaa. https://telma-lehti.fi/digitalisaatio-muuttaa-sote-alaa-hymy-kylassa-opiskelijat-oppivat-tulevaisuuden-tyoelamataitoja
Tuettu palkallinen keikkatyö. Metropolian opiskelijoiden, hanketoimijoiden ja keikkalaisten yhteinen esittelyvideo. https://www.youtube.com/watch?v=5_97SU26-Yc
Abstract
Metropolia University of Applied Sciences’ HyMy Village (Wellbeing from Myllypuro) is a learning and development environment for people-centered wellbeing and healthcare services. HyMy Village provides social and healthcare services as a multidisciplinary and people-centered student work. The activities have also aimed to prevent exclusion and inequality and reduce health inequalities in Eastern Helsinki. Equality and non-discrimination have been promoted through the developer partnership model. In the developer partnership model for the design of HyMy village services, citizens and students have an equal expert relationship with the university’s social and healthcare experts. Equality and non-discrimination have also been promoted in the working life. HyMy Village’s Pitstop provides low threshold and free social and health counseling and guidance