Jaana Kullaslahti, Henna Aaltonen, Marjo Joshi, Maarit Kaskela, Juha Knuuttila, Timo Korhonen & Satu Pinola
Korkeakoulujen Digivisio2030 -hankkeen sekä koulutuksen digitalisaation linjauksien (OKM, 2023) tavoitteena on lisätä oppijoiden mahdollisuuksia yhdenvertaiseen, joustavaan ja yksilölliseen oppimiseen sekä uudistaa korkeakoulutusta digitalisaation avulla. Asetettuihin tavoitteisiin pääseminen vaatii määrätietoista yhteistyötä korkeakoulujen kesken sekä rohkeutta ajatella asioita uudella tavalla ja uskallusta päästää irti vanhoista totutuista tavoista toteuttaa koulutusta.
Kansallisen verkkotutkintoverkosto -hankkeen (FONE) tavoitteena on luoda verkosto, joka tarjoaa toimintamallin joustavaan korkeakoulutukseen kestävän kehityksen ja jatkuvan oppimisen periaatteiden mukaisesti (TurkuAMK, 2021). Samalla vahvistetaan verkkotutkintoja kehittävien toimijoiden yhteistyötä. Verkoston tavoitteena on tukea korkeakouluopetuksen digipedagogista kehittämistä sekä opiskelijoiden osallisuutta ja hyvinvointia uusien teknologioiden ja innovaatioiden avulla.
Aiemmin on esitetty neljä visiota verkkotutkinnoista:
- vapaasti opiskelijan valinnoista muodostuva verkkotutkinto,
- perinteisestä kampusopiskelusta verkkotutkintoon siirtyminen,
- uusien verkkotutkintojen luominen yhteistyössä sekä
- olemassa olevien tutkintojen tarjoaminen yhteistyössä (Joshi ym. 2020).
Visioiden pohjalta on hankkeessa rakennettu alakohtaisia verkkotutkintoverkostoja ja koottu verkkotutkintojen hyviä käytäntöjä. Lisäksi on selvitetty eri sidosryhmien tarpeita ja odotuksia sekä luotu skenaarioita verkkotutkintojen tulevaisuudelle (Joshi ym. 2022).
Artikkelissa kerromme kokemuksia kolmesta hankkeen aikana rakennetusta alakohtaisesta verkkotutkintoverkostosta. Sairaanhoitaja-, sosionomi- ja musiikkikoulutusta käsittelevien esimerkkien avulla kuvaamme, miksi verkostot ovat tarpeellisia korkeakoulutuksen joustavuuden ja uudenlaisten opiskelumuotojen kehittämiseksi.
Sairaanhoitajakoulutus verkossa – utopiaa vai mahdollista?
Ensimmäinen esimerkki kuvaa sairaanhoitajakoulutuksen verkko-opetuksen kehittämistä yhteistyössä. Sairaanhoitajakoulutuksen opinnot ovat laajoja kokonaisuuksia, jotka pitävät sisällään teoriaa ja kliinisiä harjoitustunteja. Tästä syystä kokonaisten opintojaksojen tarjoaminen vain verkossa ei ole ollut toistaiseksi mahdollista.
Visiona sairaanhoitajakoulutuksen uudenlaisesta toteutuksesta voisi olla hajautettu toteutusmalli (kuvio 1). Mallissa opiskelija opiskelee tutkintoon kuuluvat teoriaopinnot verkko-opintoina. Ne on toteutettu korkeakoulujen verkostoyhteistyönä ja toteuttamisvastuut on jaettu verkostossa toimivien ammattikorkeakoulujen kesken. Tutkintoon sisältyvät kliiniset harjoitukset sekä harjoittelujaksot opiskelija suorittaa omassa korkeakoulussa tai sopii niiden opinnollistamisesta. Lisäksi opiskelija tekee opinnäytetyön oman korkeakoulun tutkintovaatimusten mukaisesti sekä saa opintojen ohjauksen ja tuen omasta korkeakoulusta. (Mäenpää ym. 2022.)
Sairaanhoitajakoulutuksen hajautettu toteutusmalli tiivistää Digivisio 2030 -tavoitteiden mukaisesti korkeakoulujen koulu- ja koulutusrajat ylittävää yhteistyötä. Opetuksen yhteiskehittäminen ja -toteuttaminen lisää opintojen yhdenmukaisuutta ja varmistaa myös opetuksen tasalaatuisuutta. Lisäksi korkeakoulujen verkostoyhteistyö lisää resurssitehokkuutta, jolloin vapautuvia resursseja voidaan kohdentaa muuhun kehittämistyöhön.
Kokonaan verkossa toteutettavat opinnot mahdollistavat aikaan ja paikkaan sitomattoman joustavan ja omatahtisen opiskelun. Opintojen joustavuudella voidaan lisätä alan vetovoimaa. Joustavuus mahdollistaa myös työelämässä olevien osaamisen lisäämisen ja päivittämisen, millä voi olla vaikutusta alan pitovoimaan. Sairaanhoitajakoulutuksen hajautetun toteutusmallin pilotointi aloitetaan mahdollisen hankerahoituksen turvin vuosina 2024–2025 korkeakouluyhteistyönä.
eSosionomi-verkostoa rakentamassa – mahdollisuuksia ja haasteita
Toinen esimerkki kertoo eSosionomi-verkoston rakentamisesta. Ammattikorkeakoulujen sosiaalialan koulutuksen verkostoon kuuluu 20 ammattikorkeakoulua (SOAMK verkosto, 2023). Syksyllä 2021 verkoston korkeakouluille esitettiin kutsu lähteä kehittämään verkkotutkintoja yhteistyössä hankkeemme kanssa (SOAMK verkosto, 2021). Yhteistyöhön sitoutui seitsemän sosionomitutkintoa toteuttavaa ammattikorkeakoulua ja näin syntyi FONE eSosionomi -verkosto.
Verkosto teki vertaisanalyysin hankkeen keskeisistä teemoista, sopi yhteistyön toimintamallista ja tavoitteista (Knuuttila, 2022). Yhteistyön tavoitteeksi asetettiin sosiaalialan verkkotutkinto-verkoston luominen, digipedagogisten toimintamallien ja työelämäyhteistyön kehittäminen sekä verkko-oppimisen osallisuuden ja opiskelijahyvinvoinnin kehittäminen yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. Vuoden 2023 toiminnan tavoitteena on selvittää opiskelijoiden yhteisöllisyyden tukemista erilaisissa digitaalisissa oppimisympäristöissä, vertailla projektiopintojen toteuttamista sekä valmistella hankehakemus virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseksi opiskelijoiden sosiaalisena oppimisympäristönä ja simulaatioissa (FONE-webinaari, 2023).
eSosionomi-yhteistyöhön on sitouduttu hyvin ja yhteinen kehittämistyö on saatu alkuun. Mikäli verkostoa halutaan laajentaa ja kehittää pysyväksi toiminnaksi, yhteistyölle tarvitaan selkeä alan koulutusverkoston määrittämä toimintamalli, tavoitteet ja resurssit. Verkkotutkintoverkostoa voitaisiin toteuttaa jatkossa myös suppeammin, muutaman ammattikorkeakoulun verkkopedagogiikan kehittämisyhteistyönä.
Verkostohanke mahdollistamassa musiikkikoulutuksen loistavaa tulevaisuutta
Suomalaisen musiikkikoulutuksen vision (Visio2030, n.d.) mukaan koulutuksen lähitulevaisuuden keskeiset teemat ovat vaikuttaminen yhteiskunnassa, kukoistava yhteistyö ja jatkuva oppiminen sekä rakenteiden ja resurssien mahdollistama yhdenvertaisuus. Koulutus todetaan oppijalähtöisen, tutkimusperustaisen pedagogiikan kansainväliseksi edelläkävijäksi, joka hyödyntää digitaalisuutta monipuolisesti. Tätä kohti olemme pyrkineet hankkeen kolmannessa esimerkissä.
Musiikkikoulutusta tarjotaan kahdeksassa ammattikorkeakoulussa maan eri puolilla:
- Centria-ammattikorkeakoulussa Kokkolassa
- Jyväskylän ammattikorkeakoulussa
- Metropolia-ammattikorkeakoulussa Helsingissä
- Novia-ammattikorkeakoulussa Pietarsaaressa
- Oulun ammattikorkeakoulussa
- Savonia-ammattikoulussa Kuopiossa
- Tampereen ammattikorkeakoulussa
- Turun ammattikorkeakoulussa.
Koulutusyksiköt ovat pieniä ja sijaitsevat maan eri puolilla. Opiskelijoita on noin 1 500, henkilökuntaa 450, joista 9 yliopettajaa, 113 lehtoria ja 311 sivutoimista opettajaa (Vipunen, n.d.). Kevään 2023 yhteishaussa opiskelupaikkoja oli jaossa 348 (Opetushallitus, 2023). Verkostomainen yhteistyö on siten alan tulevaisuuden toimintakyvyn kannalta kriittistä.
Musiikkikoulutusten toiminnan vertaisanalyysi antoi näkymiä verkostomaisen yhteistyön kehittämiselle. Seuraavat askeleet yhteistyössä olisivat kansallisen yhteistyön syventäminen, osaajatiimien sekä oppimisyhteisöjen perustaminen. Vaikka kansainvälinen yhteistyö kiinnostaa, tärkeintä olisi saada kansallinen yhteistyö toimivaksi.
Yhteistyön syventäminen edellyttää konkreettisia toimia. Aluksi perustetaan osaajatiimejä tietyn instrumentin, musiikkityylin, pedagogiikan tai arvioinnin erityisasiantuntijoista. Osaaminen tulee saataville koko koulutusalalle fyysisestä sijainnista riippumatta. Samalla opiskelijoiden hybridityötaidot sekä vertaisoppiminen kehittyvät ja arviointi tulee läpinäkyvämmäksi. Osaajatiimien käyntiin saamisen jälkeen perustetaan oppilaitosrajat ylittäviä oppimisyhteisöjä erityisesti niissä instrumenteissa, joiden opiskelijamäärä on pieni.
Kokonaan verkossa suoritettava musiikkialan tutkinto on vielä tässä vaiheessa utopiaa, mutta toteutus, jossa yhdistyy verkko- ja lähiopintoja, on oppimisen laadun ja saavutettavuuden kannalta tavoiteltavaa. Verkostomainen yhteistyö nähdään mahdollisuutena, joka tarjoaa opiskelijoille joustavia opintopolkuja ja valintoja koko AMK-musiikkikoulutuksen tarjonnasta sekä musiikkikouluttajien osaamisen jakamisen yhdenvertaisesti. Yhteistyön myötä AMK-musiikkikoulutuksen erityinen, työelämätaitojen kehittäjärooli kirkastuisi (kts. Korhonen, 2023). Lisäksi taiteellisen ja pedagogisen toiminnan parhaat perinteet jatkuvat monipuolisempina ja saavutettavampina.
Verkkotutkintojen tulevaisuuden mahdollisuuksia?
Korkeakoulujen välinen yhteistyö on viime vuosina lisääntynyt ja alueelliset, alakohtaiset, kansalliset sekä kansainväliset verkostot tarjoavat oppimisen mahdollisuuksia sekä tutkinto-opiskelijoille että jatkuvan oppimisen opiskelijoille. Yhteinen tarjonta voi olla joko yksittäisiä opintojaksoja, opintokokonaisuuksia tai kokonaisia tutkintoja.
Opiskelijoille verkkotutkintoverkosto tarjoaa vaihtoehtoisia sisältöjä, joustavuutta opintoihin ja mahdollistaa henkilökohtaiset kiinnostavat opintopolut. Yhdessä tuotetut verkkotutkinnot antavat opiskelijoille yhdenvertaisia oppimismahdollisuuksia ja lisäävät laadukasta opintotarjontaa.
Yhteistyö tarjoaa mahdollisuuksia uusien koulutusratkaisujen kokeiluun sekä osaamisen ja opetussuunnitelmien yhteiskehittämiseen. Samalla luodaan mahdollisuuksia korkeakoulujen ja opetushenkilöstön profiloitumiselle sekä edistetään kansainvälistymistä ja vuoropuhelua työelämän kanssa yhteisten alustojen ja uusien teknologioiden avulla. Korkeakoulujen välinen yhteistyö tuo myös uusia mahdollisuuksia kestävän kehityksen integrointiin verkkotutkintoihin (Joshi, 2023).
Jatkossa korkeakoulujen yhdessä tuotettuja verkkotutkintoja on hyvä kehittää työelämän toiveiden suuntaan ja pohtia, miten verkkotutkintoverkosto voisi paremmin tukea pienten osaamiskokonaisuuksien tarjontaa kokonaisten verkkotutkintojen ohella. Lisäksi on syytä huomioida kehittyvien teknologien tuomat mahdollisuudet, kuten tekoälyavusteinen oppimisen ohjaus ja virtuaalitodellisuuden käyttö oppimisympäristönä.
FONE-verkkotutkintoverkosto jatkaa hankkeen jälkeen virtuaalisesti toimivana verkostona. LinkedIn-alustalle on perustettu Verkkotutkinnot-ryhmä, jossa on mahdollisuus jakaa kokemuksiaan ja ideoitaan verkkotutkintojen kehittämiseksi kansallisesti ja kansainvälisesti.
Jaana Kullaslahti, FT, korkeakoulupedagogiikan asiantuntija, Hämeen ammattikorkeakoulu, jaana.kullaslahti(at)hamk.fi.
Henna Aaltonen, lehtori, Oulun ammattikorkeakoulu, henna.aaltonen(at)oamk.fi.
Marjo Joshi, FT, Head of Pedagogical Development, Turun ammattikorkeakoulu, marjo.joshi(at)turkuamk.fi.
Maarit Kaskela, lehtori, Oulun ammattikorkeakoulu, maarit.kaskela(at)oamk.fi.
Juha Knuuttila, lehtori, Turun ammattikorkeakoulu, juha.knuuttila(at)turkuamk.fi.
Timo Korhonen, yliopettaja, Turun ammattikorkeakoulu, timo.korhonen(at)turkuamk.fi.
Satu Pinola, lehtori, Oulun ammattikorkeakoulu, satu.pinola(at)oamk.fi.
Lähteet
Digivisio2030. (n.d.) Perustietoa Digivisio 2030 -hankkeesta. https://digivisio2030.fi/perustietoa-digivisio-2030-hankkeesta/.
FONE-webinaari 2023. Verkkotutkintoverkostot – utopiaa vai tulevaisuutta. 31.1.2023. https://www.turkuamk.fi/fi/tapahtumat/1183/verkkotutkinnot-webinaarisarja/.
Joshi, M. 2023. Holistic Design of Online Degree Programmes in Higher Education – A Pedagogically Informed Design Framework. Doctoral dissertation. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 352. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/65350.
Joshi, M., Kullaslahti, J., Mäenpää, K. & Timonen, P. 2022. Online Degree Programme Network Supporting Flexible Online Education. In G. Ubachs, S. Meuleman & A. Antonaci (eds.), Proceedings: Innovating Higher Education Conference 2022, 19–21 October 2022, Athens, Greece (pp. 163–175). Maastricht: European Association of Distance Teaching Universities (EADTU). https://zenodo.org/record/7330857/preview/Digital%20Reset%20European%20Universities%20Transforming%20for%20a%20Changing%20World.%20Proceedings%20of%20the%20Innovating%20Higher%20Education%20Conference%202022%20%28I-HE2022%29.pdf.
Joshi, M., Könni, P., Mäenpää, K., Mäkinen, L., Pilli-Sihvola, M., Rautiainen, T., Timonen, P. & Valkki, O. 2020. Verkkotutkinnot. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 269. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167682.pdf.
Knuuttila, J. 2022. FONE eSosionomi – Sosionomi (AMK) verkkotutkintojen kehittämisen tukena. Juhaknuuttila.fi-blogi 1.9.2022. http://www.juhaknuuttila.fi/2022/09/fone-esosionomi.html.
Korhonen, T. 2023. Music Education in Finnish Higher Education today – an Overview. Talk-verkkolehti, Taide / Art 7.2.2023. Music Education in Finnish Higher Education today – an Overview – Talk Talk (turkuamk.fi).
Mäenpää, K., Pinola, S., Kaskela, M. & Aaltonen, H. 2022. Sairaanhoitajakoulutus verkossa – utopiaa vai mahdollista? Oamk Journal 136/2022. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe2022091459034.
OKM. 2023. Kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaation linjaukset 2027. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2023:17. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-963-9.
Opetushallitus. 2023. Musiikkipedagogi. Opintopolku.fi-palvelu. https://opintopolku.fi/konfo/fi/haku/Musiikkipedagogi. Viitattu 26.5.2023.
SOAMK-verkosto 2021. Suomen ammattikorkeakoulujen sosiaalialan koulutuksen verkosto. Työvaliokunta. Työvaliokunnan muistiot. Muistio 5.10.2021. https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/wp-content/uploads/2022/02/Muistio_tyovaliokunta_05102021.pdf. Viitattu 4.6.2023.
SOAMK-verkosto 2023. Suomen ammattikorkeakoulujen sosiaalialan koulutuksen verkosto. Verkoston jäsenet. https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/verkoston-jasenet. Viitattu 4.6.2023.
Turku AMK. 2021. Kansallinen verkkotutkintoverkosto. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hae-projekteja/kansallinen-verkkotutkintoverkosto/.
Vipunen. n.d. Opiskelijat ja tutkinnot. Opetushallinnon tilastopalvelu. https://vipunen.fi/fi-fi/amk/Sivut/Opiskelijat-ja-tutkinnot.aspx viitattu 26.5.2023. Viitattu 26.5.2023.
Visio 2030. n.d.. Suomalaisen musiikkikoulutuksen visio 2030. https://musiikkikoulutuksenvisio.fi/wp-content/uploads/2023/02/Visio-2030_raportti.pdf Viitattu 26.5.2023.
Abstract
This article presents a national project FONE (Flexible Online Education) that focuses on developing networks for national online degree programmes. It aims to create a framework and ways of working for offering flexible online education for the needs of the higher education and work life.
Online degree programme collaboration is strengthened to support the development of online pedagogy, as well as the participation and wellbeing of students through new technologies and innovations. The project is based on four future visions for online degree programmes and aims to develop new topics for future online degree programmes.
This article presents three cases from different field-specific online degree programme networks developed so far during the project: nursing, social studies, and music education. These examples describe the importance of networks for offering flexible education solutions and new online study opportunities in the future. Future possibilities for online degree programmes are discussed.