Ilkka Väänänen
Suomalaisissa korkeakouluissa tehtiin viime vuonna lähes 66 000 tutkintoa (Vipunen n.d.), joista jokaiseen kuului opinnäytetyö. Kirjastojen lainatuin tietokirja onkin useina vuosina ollut opiskelijoille kohdennettu Tutki ja kirjoita -opas (Remes & Sajavaara 1997–2009). Uusi Gaudeamuksen julkaisema laadullisen tutkimuksen aapinen (Hakala 2017) on tarkoitettu aikuisille, kuten ensimmäinen suomenkielinen aapiskirjakin oli.
Professori, dosentti ja tietokirjailija Juha T. Hakalan gradu- (2017) ja opinnäytetyö- (2022) opaskirjojen jatkoksi ilmestynyt Laadullisen tutkimuksen ABC – Menetelmäopas opinnäytteen tekijälle on tehty helpottamaan niiden korkeakouluopiskelijoiden uurastusta, joiden tarkoituksena on tehdä laadullinen tai toiminnallinen opinnäytetyö.
Hakala on erittäin kokenut opinnäytetöiden ohjaaja. Tämän kirjan kirjoittaminen perustuu sekä hänen oman ohjaustoimintansa puntarointiin ja havaintoon ”helppokäyttöisten” selkokielisten laadullisen tutkimuksen menetelmäoppaiden puutteesta. Lisäksi kimmokkeena oppaalle on toiminut hänen havaintonsa (haastattelut ja tekstiaineistot) laadullisten aineistojen kasvavasta suosiosta opinnäytetöissä.
Kirjassa johdatellaan tavallisimpien laadullisten tutkimusmenetelmien saloihin lyhyesti. Teoksessa esitellään seitsemän yleistä laadullista tutkimusmenetelmää (fenomenologinen, hermeneuttinen, narratiivinen, diskurssi, fenomenografia, aineistolähtöinen ja etnografinen tutkimus).
Lisäksi oppaassa käydään läpi kolme laadullisen tutkimuksen erityistapausta (tapaus- ja toimintatutkimus sekä sisällönanalyysi) ja selvitetään laadullisen tutkimuksen keskeisiä termejä. Kunkin menetelmän kohdalla on esimerkkejä niiden soveltamisesta käytännössä. Lopuksi kirjassa opastetaan laadullisen aineiston hankintamenetelmistä sekä tutkimuksen luotettavuudesta ja eettisyydestä että raportoinnista ja arvioinnista.
Laadullisen tutkimuksen salat on tässä Hakalan ”katekismuksessa” tiivistetty runsaalle sadalle tekstisivulle ja kahteen kuvioon (s. 13 Tutkimusaineiston keruu ja käsittely osana tutkimusprosessia; s.116 Avoin, puolistrukturoitu ja strukturoitu haastattelu). Vaikka kyseessä ei ole lapsille tarkoitettu aapinen, olisi asioita voinut visualisoida enemmänkin. Toki lukemista rytmittävät runsaat viittaukset avoimesti saatavilla oleviin opinnäytetöihin ja kirjallisuusvinkit aiheeseen syventymiseen.
Kirjan lopusta löytyy listaus vajaasta kahdestakymmenestä 2000-luvulla julkaistusta laadullista tutkimusta tukevasta suomalaisesta lähteestä. Lopuksi on pakko kiittää kannen värikkäästä kuvituksesta Maria Mannerta ja toivoa jatkossa kansien lisäksi myös tietokirjojen sisällön ulkoasuun kiinnitettävän enemmän huomiota luettavuuden näkökulmasta.
Kirjoittaja
Ilkka Väänänen, FT, erikoistutkija, LAB-ammattikorkeakoulu, ilkka.vaananen(a)lab.fi
Lähteet
Hakala, J.T. 2017. Tulevan maisterin graduopas. Helsinki: Gaudeamus.
Hakala, J.T. 2022. Hyvä, parempi, valmis. Helsinki: Gaudeamus.
Hakala, J.T. 2024. Laadullisen tutkimuksen ABC Menetelmäopas opinnäytteen tekijälle. Tallinna: Gaudeamus Oy.
Remes, S. & Sajavaara, P. 1997. Tutki ja kirjoita. 1. p. Helsinki: Kirjayhtymä.
Remes, S. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uud. p. Helsinki: Tammi.
Vipunen, n.d. Opetushallinnon tilastopalvelu. https://vipunen.fi/fi-fi. Luettu 2.9.2024.
Vastaa