Maarit Vahvanen
Yhteiskuntamme elää jatkuvan muutoksen aikakautta. Tulevaisuuden työelämätaidot haastavat myös koulutusta löytämään uusia innovatiivisia tapoja tarjota opiskelijoille mahdollisuuksia valmistautua muuttuvaan työelämään. Oppilaitosten näkökulmasta työelämälähtöiset ja yrittäjämäiseen toimintaan kannustavat oppimisympäristöt nähdään keskeisenä toimintamallina, joka vahvistaa monialaista oppimista, yrittäjyyttä ja vuorovaikutteisuutta työelämän kanssa. 2000-luvulla teknologiat ovat kulkeneet eteenpäin jättimäisin harppauksin. Peliala on yksi suurimmista kehittyjistä ja alan kasvuennusteet ovat nousujohteiset.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa käynnistyi keväällä 2020 pelialan kehittämishanke Xamk Game Studios. Tämä artikkeli kokoaa yhteen Xamk Game Studios -toiminnan kehittämisessä hyödynnettyjä ketterän kehittämisen periaatteita. Lisäksi esittelemme kolme konkreetista Case esimerkkiä, joissa projektioppimisympäristö toimii yritysyhteistyöprojektin kehittämisympäristönä, opiskelijoiden oman peli-idea sekä opiskelijatiimi osana yrityksen omaa kehittämistiimiä. Xamk Game Studios -projektioppimisympäristön projekteissa on ollut mukana opiskelijoita ja sidosryhmäkumppaneita eri toimialoilta. Toimintamallit ovat tuottaneet työpaikkoja sekä lisäksi yksi projektitiimi suunnittelee yritysidean jatkokehitystä ja mahdollista kaupallistamista.
Projektioppimisympäristön kehittämistä on toteutettu pääasiassa koronapandemian aikana, joten toiminnan kehittämisessä digitaalisilla alustoilla sekä virtuaalisella läsnäololla on suuri rooli. Näistä konkreettisista ketterän kehittämisen kokeiluista on syntynyt arvokasta kokemusta toiminnan jatkokehittämistä ajatellen.
Muuttuva työelämä muuttaa myös osaamistarpeita
Muuttuva työelämä on asettanut uusia vaatimuksia tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakoinnille sekä koulutuksen kehittämiselle korkeakouluissa. Muuttuvat osaamisvaatimukset, kansainvälisyys ja digitalisaatio haastavat korkeakoulutusta kehittymään kohti tulevaisuuden työelämän tarpeita. Opetuksen, osaamisen ja jatkuvan oppimisen rooli nousee koko ajan merkittävämmäksi ja näkyy vahvemmin myös korkeakoulujen strategioissa. Tulevaisuudessa työelämä ja yhteiskunta tarvitsevat kriittisiä ja luovasti ajattelevia yksilöitä, jotka löytävät innovatiivisia ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin. (Yrittämään oppii yrittämällä, 2018.)
Korkeakoulukentässä yrittäjyyskasvatus ja yrittäjämäisyys nähdään keskeisessä roolissa tulevaisuuden osaajien osaamistarpeita arvioitaessa. Yrittäjyysasenne ja -valmiudet vahvistuvat mitä keskeisempi rooli oppijalla itsellään on oppimisprosessissa. Oppimisen omistajuuden vahvistuminen on yrittäjämäisen asenteen omaksumisen kannalta keskiössä. Tärkeää on myös tarjota yrittäjämäiseen toimintaan yrittäjämäiset olosuhteet, jotka vahvistavat tiimityön mahdollisuuksia aidosti työelämälähtöisissä ympäristöissä. Yrittäjämäisten toimintatapojen omaksumista kiihdyttävät myös tiimit, joissa saman henkiset ihmiset erilaisella osaamistaustalla kohtaavat. Yrittäjämäisen ympäristön kulttuurin kannalta on tärkeää sallia yrityksiä ja erehdyksiä sekä rohkeita kokeiluja. (Korkeakoulujen yrittäjyyssuositukset, 2018 sekä Yrittäjyyden pelikirja korkeakouluille, 2018.)
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Xamk Game Studios -hanke kiinnittyy TKI-toiminnan, opetuksen sekä yritysyhteistyön rajapintaan. Hankkeen rahoittajana toimii Euroopan aluekehitysrahasto. Xamk Game Studios -hanke on poikkeuksellinen siitä, että hankkeen toimenpiteet toteutetaan kahden maakunnan alueella Kymenlaaksossa ja Etelä-Savossa. Xamk Game Studios -hankkeen keskeisimpänä tavoitteena on rakentaa yhteistyötä kolmen eri kampuksen koulutusten ja TKI-toiminnan välille sekä tarjota alusta opiskelijoiden työelämävalmiuksien ja yrittäjyystaitojen kehittämiselle. Xamk Game Studios tarjoaa projektioppimisympäristön, joka on avoin pelialasta kiinnostuneille opiskelijoille. Projektioppimisympäristöön on mahdollista hakeutua mistä tahansa koulutusohjelmasta.
Xamk Game Studios -projektioppimisympäristön toimintamallin kehittämistä lähestyttiin toimintatutkimuksella yhteistyössä koulutuksen, työelämän edustajien sekä opiskelijoiden kanssa. Vuoden 2020 alkupuolella toimintamallin lähtökohdiksi määriteltiin teemahaastatteluiden pohjalta alusta koulutusten väliselle yhteistyölle, työelämähtöisyys sekä yrittäjämäisyys. Lisäksi tärkeänä nähtiin, että toiminnan kehittämisessä huomioidaan opiskelijoiden aktiivinen osallistaminen sekä tulevaisuuslähtöinen teknologian testaaminen. Yhteistoiminnallisen kehittämisen myötä Xamk Game Studios -toimintamallin lähtökohdat koottiin ajatuskarttaan, joka on nähtävillä kuvassa 1.
Xamk Game Studios -toiminta käynnistyi koronapandemian varjossa keväällä 2020. Pandemiatilanne oli vaikeuttanut opiskelijoiden työharjoittelupaikkojen saatavuutta merkittävästi. Xamk Game Studios -kehittämistyössä tilanteeseen reagoitiin ketterän kehittämisen mallilla ja yhteistyössä alueen yritysten sekä TKI-toimijoiden kanssa opiskelijoille rakennettiin harjoittelumahdollisuuksia Xamk Game Studios -toiminnan alla. Kesäharjoittelumalliin kehitettiin pilotoitavaksi kolme esilaista projektimallia.
Yritysyhteistyöprojekti
Opiskelijatiimi työsti vuonna 2018 järjestetyssä hackathon tapahtumassa syntynyt ideaa mobiilisovelluksesta yhteistyössä toimeksiantajayrityksen kanssa. Projektitiimiin kuului kaksi peliohjelmoinnin opiskelijaa ja lisäksi tiimiä auttoi kesäharjoittelun aikana liiketalouden opiskelija business- & markkinointinäkökulmalla. Projektitiimi työskenteli kesäharjoittelun ajan lähes täysin etänä kehittäen mobiilisovellusta. Projektitiimi motivoitui kesäharjoittelun myötä ideasta ja havaitsi myös mahdollisuuden kehittää liiketoimintaa projektin ympärille. Tuotteen jatkokehitys on edelleen käynnissä.
Opiskelijatiimi osana yrityksen kehitystiimiä
Tässä pilotissa opiskelijatiimi integroitui osaksi yrityksen tuotekehitystiimiä. Projektitiimi työskenteli tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa. Harjoittelun alkuun opiskelijat työskentelivät etänä, mutta koronarajoitusten helpotettua pääsi koko tiimi työskentelemään yrityksen tiloihin. Yritys tarjosi opiskelijatiimille tilat työskentelyyn sekä toimi aktiivisesti kehitystiimin tukena. Kuvassa 2 näkyy osa opiskelijatiimistä työn touhussa yhteistyöyrityksen tiloissa. Projektissa työskenteli peliohjelmoinnin, palvelumuotoilun ja pelisuunnittelun opiskelijoita.
Tavoitteena oman viihdepelin julkaisu
Tässä pilotissa opiskelijatiimi on toteuttanut kesän aikana pilottina omaa viihdepeliä työharjoittelumallilla. Peli-idea voitti syksyllä 2019 opiskelijoiden järjestämän Game Jam -tapahtuman. Projektitiimi koostuu kahden kampuksen opiskelijoista. Peliprojektissa on mukana neljä peliohjelmoinnin opiskelijaa ja yksi pelisuunnittelun opiskelija. Opiskelijatiimi työskenteli pääsääntöisesti etänä, mutta koronarajoitusten keventymisen myötä tapaamisia järjestettiin myös kampuksella. Kuvassa 3 opiskelijat testaavat peliprojektia kampuksen GameLab-tilassa.
Etätyöskentely opiskelijatiimeissä vaati uusien käytänteiden käyttöönottoa
Xamk Game Studios -toiminnassa kesäharjoitteluprojektit käynnistettiin nopealla aikataululla ja kesän kuluessa toimintakäytänteitä kehitettiin eteenpäin. Projektitiimien työskentelyssä hyödynnettiin aktiivisesti Microsoft Teams -alustaa, joka mahdollisti yhteydenpidon opiskelijatiimeihin. Teams-alustan lisäksi opiskelijat hyödynsivät myös omien Whatsapp-ryhmiä sekä Discord-kanavia. Tiimien työskentelyn tukena toimi mm. Trello-alusta, joka helpotti työtehtävien jakamista ja työn etenemisen seurantaa. Kesän pilottien jälkeen opiskelijoilta kerättiin kasaan kokemuksia Xamk Game Studios -projektien toteutuksesta. Yrityksen kehitystiimissä työskennelleet opiskelijat olivat kokemukseensa erittäin tyytyväisiä. Projektissa työskennellyt peliohjelmoinnin opiskelija kommentoi projektia näin:
Kesäharjoittelun päätyttyä kolme opiskelijaa työllistyi yritykseen ja ovat jatkaneet työskentelyä osana yrityksen kehitystiimiä. Muut opiskelijatiimit työskentelivät pääsääntöisesti itsenäisesti etänä ja heidän kokemuksissaan etätyön rasitteet olivat myös vaikuttaneet työskentelykokemukseen. Kesäharjoitteluun osallistunut toinen peliohjelmoinnin opiskelija kuvaili kokemuksiaan seuraavasti:
Kokeilukulttuuripiloteista saimme hyviä käytännön kokemuksia toimintamallin kehittämistä ajatellen. Xamk Game Studios -toimintamallin kehittäminen jatkuu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa ja seuraavat projektit toteutetaan kesällä 2021. Kesän osalta mahdollisten koronarajoitusten vaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta kesällä 2020 kerätyt kokemukset toimivat kehittämisen tukena.
Kirjoittaja
Maarit Vahvanen, projektipäällikkö, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu, BBA, Tulevaisuuden liiketoiminnan johtamisen YAMK-opiskelija
Lähteet
Arene. 2017. Innovaatioita, kehittämistoimintaa ja tutkimusta. Kaikki kirjaimet käytössäammattikorkeakoulujen TKI-toiminnassa. PDF-dokumentti. Saatavissa: http://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2018/arene_innovaatioita-kehittamistoimintaa-ja-tutkimusta_paino_23032017.pdf?_t=1526901760
Karvi. 2020. Yrittämään oppii yrittämällä. Yrittäjyyskasvatus ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakouluissa -arviointi. Saatavissa:
https://karvi.fi/publication/yrittamaan-oppii-yrittamalla-yrittajyys-ammatillisessa-koulutuksessa-ja-korkeakouluissa-arviointi-2/
Suomalaisen työn liitto. 2016. Tulevaisuuden työelämää koskeva selvitys. Tiivistelmä tutkimustuloksista. Suomalaisen työn liitto. PDF-dokumentti. Saatavissa: https://suomalainentyo.fi/wp-content/uploads/2016/09/Tyontekijat-ja-tyonantajat_tutkimustiivistelma2016.pdf
Korkeakoulujen yrittäjyyssuositukset. 2018. Ammattikorkeakoulujenrehtorineuvosto Arene ry, Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI & Suomen Yrittäjät. PDF-dokumentti. Saatavissa: https://www.unifi.fi/wp-content/uploads/2019/04/Yrittajyyssuositukset.pdf
Yrittäjyyden pelikirja. 2018. Yrittäjyydenpelikirjakorkeakouluille. Ammattikorkeakoulujenrehtorineuvosto Arene ry, Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI & Suomen Yrittäjät. PDF-dokumentti. Saatavissa: https://www.unifi.fi/wp-content/uploads/2019/04/Pelikirja.pdf
Abstract
From project learning environment into the world of work and entrepreneurship
Xamk Game Studios is an EU-funded project that started in the South-Eastern University of Applied Sciences during spring 2020. The project aims to develop a project-learning environment, which simulates studio models from the gaming industry. The development period took place during the Covid-19 lock down. The project team took over from digital platforms and projects were mainly done in distance working period.
Key words: cooperation, entrepreneurship, game industry, learning environment, project learning