Sanna-Mari Manninen, Emilia Pasanen, Laura Saarinen & Maarit Sinisaari-Eskelinen
Työelämä on jatkuvassa muutoksessa eikä korkeakoulusta valmistunut enää pärjää osaamalla pelkästään alakohtaisia taitoja. Korkeakoulutuksesta tulee tänä päivänä saada laaja-alaista osaamista alakohtaisen asiantuntijuuden ja taitojen kehittymisessä, mutta myös geneerisissä taidoissa, esimerkiksi kriittisessä ajattelussa, ongelmanratkaisussa, tietolähteiden arvioinnissa, perustelemisessa, vuorovaikutustaidoissa, oman toiminnan säätelyssä sekä kirjoittamisessa. Työelämän muuttuessa tulee korkeakoulutettujen kyetä oppimaan jatkuvasti uutta ja toimimaan kansainvälisissäkin verkostoissa; tässä geneeristen taitojen hallinta on tärkeää. (Helsingin yliopisto 2021; Hyytinen ym. 2021; Koski ym. 2014; Murtonen ym. 2017.) Usein geneeristen taitojen opettaminen puuttuu opetussuunnitelmista ja opiskelijatkin saattavat ymmärtää taitojen tärkeyden vasta valmistumisensa jälkeen (Chan ym. 2017).
Mikäli opetussuunnitelmassa huomioidaan tulevaisuuden työelämän osaamisvaatimukset ja jos opetus- ja ohjaustilanteissa hyödynnetään työelämän tarjoamia hankkeita ja toimeksiantoja, kehittyy opiskelijan osaaminen todennäköisemmin työelämää paremmin palvelevaksi ja osaaminen on tällöin relevanttia alan työelämän tehtävien näkökulmasta (Koski ym. 2014; Murtonen ym. 2017). Metropolia Ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmissa tämä on huomioitu kymmenen opintopisteen Monialaisina innovaatioprojektiopintoina, joissa opiskelijat saavat ratkaistavakseen haasteita esimerkiksi yritysyhteistyön kautta.
Metropolian Monialaiset innovaatioprojektiopinnot
Jääskelä ym. (2017) ovat tunnistaneet projektilähtöisen integratiivisen mallin tutkiessaan korkeakoulujen käyttämiä malleja geneeristen taitojen opetuksessa. Geneerisiä taitoja opitaan tässä mallissa työskentelemällä aidoissa projekteissa, jotka toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. (Jääskelä ym. 2017.) Metropolian Monialaiset innovaatioprojektiopinnot kuvaavat hyvin tätä mallia.
Opiskelijat kohtaavat näissä opinnoissa eri koulutusalojen opiskelijakollegoitaan ja saavat yhdessä ratkaistavakseen erilaisia haasteita työelämästä. Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää osaamistaan kehittäessään monialaisessa tiimissä innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja, tuotteita tai palveluja, joilla vastataan tulevaisuuden monimuotoisiin tarpeisiin sekä nykyisiin haasteisiin. Yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa opiskelija pääsee myös käyttämään ongelmanratkaisu-, yhteistyö-, teknisiä- ja viestintätaitojaan. (Metropolia 2022.)
Projektihaasteena inklusiivisuus ja moninaisuus työyhteisössä
Joukko Metropolian eri alojen opiskelijoita aloitti Monialaiset innovaatioprojektiopinnot kesäopintoina 5/22. Heistä 22 valitsi aiheekseen Metropolian työelämäyhteistyökumppani Siemens Healthineersin antaman projektihaasteen teemalla inklusiivisuus ja moninaisuus työyhteisössä. Siemens Healthineers on maailman johtavia terveysteknologiayrityksiä, jonka yritystoiminnan yksi kulmakivistä on innovaatiotoiminta.
Jotta innovaatiot syntyisivät, tarvitaan ihmisiä, joilla on erilaisia näkökulmia, kokemusta ja asiantuntemusta sekä erilaisia erityispiirteitä ja taustoja. Siemens Healthineers kouluttaa jatkuvasti henkilöstöään yhdenvertaisuudesta, monimuotoisuudesta ja inklusiivisesta yrityskulttuurista. Tällä kertaa koulutustilaisuus aiheesta haluttiin järjestää yrityksen Pohjoismaiden ja Baltian henkilöstölle, joten ohjelma tuli toteuttaa englanniksi. Päivä suunniteltiin hybridiksi eli sitä pystyi seuraamaan sekä Metropolian Myllypuron kampuksella että etänä Zoomin välityksellä.
Projektihaasteen suunnittelun eteneminen
Projektihaasteeseen osallistuneet opiskelijat sopivat ryhmässä jokaisen roolista projektissa. Projektipäällikön tehtävään lähti varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelija. Sosiaalialan lisäksi ryhmässä oli myös terveysalan opiskelijoita eri tutkinto-ohjelmista. Opiskelijat saivat Siemens Healthineersiltä vapaat kädet päivän ohjelman suunnitteluun. Kantavana ajatuksena oli suunnitella päivä, johon he itse haluaisivat osallistua, jos olisivat tilaajalla töissä.
Innovaatioprojektiopintoihin kuului myös useita kirjallisia tehtäviä, joiden kautta opiskelijat ideoivat projektihaastetta. Varsinaisen ohjelman koostamisen ja organisoinnin lisäksi opiskelijat olivat jakautuneet pienryhmiin, joista kukin vastasi jostain käytännön järjestelystä, kuten tarjoiluista, puhujien vastaanottamisesta koulutuspäivänä, koulutustilan koristeluista ja tilaisuuden muista järjestelyistä niin paikan päällä kuin myös verkossa.
Koulutuspäivän ohjelmaa lähdettiin suunnittelemaan kokemusasiantuntijoista koostuvan paneelikeskustelun ympärille, jossa kaksi kokemusasiantuntijaa kertoi kokemuksistaan inkluusioon liittyvistä haasteista työelämässä; toisen haasteena krooninen sairaus sekä kivut ja toisen seksuaalivähemmistössä eläminen. Heidän lisäkseen tilaajalta saadulla budjetilla palkattiin asiantuntija pitämään päivän avausluento inkluusion ja sukupuoliasenteiden historiasta. Lisäksi saatiin maahanmuuttajaperheitä auttavan yhdistyksen esitys toisten kulttuurien huomioimisesta työyhteisöissä.
Tilaajan ja opiskelijoiden näkemyksiä Diversity Daystä
Opiskelijat innovoivat koulutuspäivän nimeksi ’Diversity Day’ ja siihen osallistui noin 30 henkilöä Metropolian Myllypuron kampuksella ja etänä Zoomissa parhaimmillaan noin 100 kuulijaa. Tilaajan näkökulmasta Diversity Day oli sisällöltään ja järjestelyiltään onnistunut ja antoisa tilaisuus. Ohjelma oli monipuolinen sekä relevantti, ja tilaisuus juonnettiin ammattimaisin ottein. Tilaisuudessa puhuneet kokemusasiantuntijat sekä esiintyjät toivat kokonaisuuteen omat näkökulmansa, herättelivät ajattelemaan työyhteisön monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta uusista lähtökohdista sekä antoivat käytännön työkaluja.
Opiskelijat onnistuivat hyvin hybriditilaisuuden toteutuksessa, joka mahdollisti laajan osallistumisen Siemens Healthineersin työntekijöille. Kaiken kaikkiaan tilaaja oli vaikuttunut opiskelijoiden valmiudesta, idearikkaudesta ja vastuunkannosta läpi koko projektin. Projektiyhteistyö sujui mutkattomasti aktiivisessa vuoropuhelussa opiskelijoiden ja heitä ohjanneiden opettajien kanssa. Myös opiskelijatiimi oli erittäin tyytyväinen Diversity Dayn ohjelmaan ja toteutukseen. Vaikkei opiskelijoilla ollut etukäteiskokemusta tapahtumatoteutuksesta eikä etätapahtumaan vaadittavasta tekniikasta, sujui kaikki erinomaisesti.
Koulutuspäivän palaute
Koulutuspäivästä kerättiin palautetta anonyymilla englanninkielisellä sähköisellä kyselyllä. Palautetta antoi 43 osallistujaa. Heistä lähes kaikki, 93,1 %, pitivät koulutuspäivän ohjelmaa mielenkiintoisena ja merkityksellisenä. Enemmistö, 83,8 %, koki ohjelman vastanneen heidän odotuksiaan ja suurin osa vastaajista, 76,8 %, koki myös saaneensa uusia työkaluja monimuotoisuuden päivittäiseen kohtaamiseen. Avoimissa vastauksissa tapahtuman järjestäjät sekä tilaisuudessa luennoineet saivat paljon kiitoksia. Myös kiitettiin mahdollisuutta niin lähi- kuin etäosallistumiseen. Lisäksi positiivista palautetta annettiin tapahtuman toteutuksen ja sisällön osalta. Parissa avoimessa kommentissa pohdittiin koulutuspäivän sisällön hyötyä yritysmaailmassa.
Transseksuaalien henkilöiden elämäntyytyväisyyttä tutkineessa suomalaisessa tutkimuksessa (Heinonen ym. 2013) todettiin elämänrakenteiden epävarmuuden heikentäneen elämäntyytyväisyyttä korjausprosessin kaikissa vaiheissa. Hankaluuksia oli arjessa ja elämänhallinnassa, ongelmia alan valintaan liittyen, työntekoon pakenemista, työelämän epävarmuutta sekä taloudellisia huolia ja elämän stressiä. (Heinonen ym. 2013.) Koulutuspäivän teemaa voi siten pitää tärkeänä kaikissa työyhteisöissä.
Muuttuvassa työelämässä tarvitaan uudenlaista osaamista
Nykypäivän nopeasti muuttuva toimintaympäristö haastaa meidät uudistamaan osaamistamme ja ajatteluamme (Helsingin yliopisto 2021). Myös työelämän projektiluonteisuus ja monialainen yhteistyö vaativat uudenlaista osaamista projektityöskentelyn suunnittelussa, toteutuksessa ja johtamisessa (Helsingin yliopisto 2021; Sitra 2022). Verkostoitunut maailma tarvitsee hyviä joukkuepelaajia ja yhteistyökykyisiä asiantuntijoita.
Tulevaisuuden osaamisvaatimusten huomioiminen opetussuunnitelmissa sekä projektilähtöisen integratiivisen mallin mukaisten opetusmenetelmien käyttö edistävät opiskelijoiden valmistautumista tuleviin ammatillisiin tehtäviin. Vaikka Monialaiset innovaatioprojektiopinnot voivat opiskelijoista tuntua työläiltä, tarjoavat integratiivisen mallin mukaiset toteutukset mielenkiintoisen kokemuksen yhdessä työelämän kanssa suunnitellusta monialaisesta projektista.
Monialaisuus tarjoaa mielekkään oppimisympäristön eri koulutusalojen opiskelijoille työelämässä tarvittavien taitojen harjoitteluun sekä osalle opiskelijoista täysin uusienkin työroolien opettelua ja projektiryhmässä toimimista. Työelämän aiemmat, kenties hierarkkisetkin rakenteet, ovat muuttumassa kansainvälistymisen sekä muiden työelämän muutosten seurauksena. Kansainvälistymisen myötä myös ymmärrys ihmisten ja kulttuurien moninaisuudesta on keskeistä osaamispääomaa niin yksittäisen työntekijän työelämässä menestymiselle kuin myös yrityksen ja organisaation menestyksen kannalta. Monialaisilla innovaatioprojektiopinnoilla edistetään ja vahvistetaan näitä työelämätaitoja ja -osaamista.
Kirjoittajat
Sanna-Mari Manninen, kätilötyön lehtori, seksuaalineuvoja (SSS), Metropolia Ammattikorkeakoulu, väitöskirjatutkija Turun yliopistossa, sanna-mari.manninen(at)metropolia.fi
Emilia Pasanen, sosionomiopiskelija, Metropolia Ammattikorkeakoulu, emilia.pasanen(at)metropolia.fi
Laura Saarinen, marketing and communication specialist, Siemens Healthineers, laura.saarinen(at)siemens-healthineers.com
Maarit Sinisaari-Eskelinen, kätilötyön lehtori, seksuaaliterapeutti, Authorized Sexuality Educator and Sexual Health Promoter (NACS), TtM, Metropolia Ammattikorkeakoulu, maarit.sinisaari-eskelinen(at)metropolia.fi
Lähteet
Chan, C., Fong, E., Luk, L. & Ho, R. (2017). A review of literature on challenges in the development and implementation of generic competencies in higher education curriculum. Int. J. Educ. Dev. 57, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.08.010
Helsingin yliopisto. Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut. (2021).Tulevaisuuden työelämätaidot. Henkilöstön kehittämisen tueksi. Helsingin yliopisto. Saatavilla: https://hyplus.helsinki.fi/wp-content/uploads/2021/06/Tulevaisuuden-tyoelamataidot.pdf [Luettu 20.1.2023]
Heinonen, L., Suominen, T., Mattila, A. & Kylmä, J. (2013). Transsukupuolisten henkilöiden elämäntyytyväisyys ennen sukupuolen korjausprosessia, sen aikana ja sen jälkeen. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 50(1). Saatavilla: https://journal.fi/sla/article/view/8000 [Luettu 2.1.2023]
Hyytinen, H., Kleemola, K. & Toom, A. (2021). Geneeriset taidot ja niiden arviointi korkeakoulutuksessa. Teoksessa: Ursin, J., Hyytinen, H. & Silvennoinen, K. (toim.) Korkeakouluopiskelijoiden geneeristen taitojen arviointi – Kappas!-hankkeen tuloksia. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:6. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-892-2 [Luettu 11.12.2022]
Jääskelä, P., Nykänen, S. & Tynjälä, P. (2018). Models for the development of generic skills in Finnish higher education. J. Furth. High. Educ., 42(1),130-142. https://doi.org/10.1080/0309877X.2016.1206858
Koski, A., Kullaslahti, J. & Mäntylä, R. (2014). Työelämän ja korkeakoulujen erilaisia yhteistyömuotoja. Teoksessa: Kullaslahti, J. & Ylikauppila, A. Osaamisperustaisuudesta tekoihin. Osaamisperustaisuus korkeakouluissa (ESR) –hankkeen loppujulkaisu. Turun yliopiston Brahea-keskuksen julkaisuja 3. Saatavissa https://ospe.utu.fi/materiaalit/Osaamisperustaisuudesta_tekoihin.pdf [Luettu 10.12.2022]
Metropolia. (2022). Opetussuunnitelmat. Opinto-opas. Saatavilla: https://opinto-opas.metropolia.fi/ [Luettu 11.12.2022]
Murtonen, M., Halttunen, T., Lappalainen, M. & Pyykkö, R. (2017). Osaamistavoitteet ja opetuksen suunnittelu. Teoksessa: M. Murtonen (toim.), Opettajana yliopistolla – korkeakoulupedagogiikan perusteet. Tampere: Vastapaino.
Sitra. (2022). Tulevaisuuden osaaminen syntyy ekosysteemeissä. Uuden osaamisjärjestelmän kuvaus. Sitran selvityksiä 204. Saatavilla: https://www.sitra.fi/app/uploads/2022/03/sitra-tulevaisuuden-osaaminen-syntyy-ekosysteemeissa.pdf [Luettu 20.1.2023]
Innovative expertise through business cooperation
Working life is in constant change, and graduates of higher education institutions can no longer cope by knowing only field-specific skills. Today, higher education must provide a wide range of competences in the development of sectoral expertise and skills, but also in generic skills, such as critical thinking, problem-solving, evaluation of information sources, reasoning, interaction skills, and writing. In the curricula of Metropolia University of Applied Sciences, this has been taken into account as ten-credit Multidisciplinary innovation project studies, in which students receive challenges to solve, for example, through business cooperation.
In the Multidisciplinary innovation project studies, students meet their fellow students from different fields of study and together they are given different challenges from working life to solve. The aim is that after completing the course, the students are able to utilize their competence in developing innovative solutions, operating methods, products, or services with multidisciplinary actors that respond to the diverse needs and current challenges of the future.
Twenty-two Metropolia’s students starting their Multidisciplinary innovation project studies in 5/22 received the project challenge by Metropolia’s working life partner Siemens Healthineers with the theme of inclusivity and diversity in the work community. The aim was to organize the event for the company’s personnel in the Nordic and Baltic countries, so the program had to be implemented in English. The day was designed to be hybrid, so it could be followed both on Metropolia’s Myllypuro campus and remotely via Zoom.
‘The Diversity Day’ event was successful and rewarding in terms of content and arrangements. Feedback was collected and almost all of the respondents, 93.1%, found the event interesting and meaningful. The majority, 83.8 %, felt that the program met their expectations and the majority, 76.8 %, also felt that they had gained new tools for the daily encounter with diversity.
Multidisciplinary innovation project studies promote and strengthen today’s working life skills and competence.