Tiina Wikström
Pandemia-aika pysäytti ehkä lentoliikenteen mutta käynnisti ennennäkemättömällä tavalla kansainvälisen online-verkostoitumisen, ja myös Suomessa TKIO-toiminta (TKI-toiminnan linkittäminen opetukseen) siirtyi melkeinpä yhdessä yössä verkkoon. Laurea-ammattikorkeakoulussa tämä innoitti kolmea kansainvälistä hanketta etsimään uusia etänä tapahtuvan kohtaamisen ja jakamisen tapoja eri yliopistojen, opettajien, opiskelijoiden, maahanmuuttajien ja kolmannen sektorin toimijoiden kesken. Tämä artikkeli kuvaa näitä eri tapoja globaalien tarinoiden mahdollistamiseksi myös verkon välityksellä. Kaleidoskoopin alati vaihtuvien värien ja muotojen tapaan TKIO-toiminnan mahdollisuudet verkossa ovat moninaiset.
Kolmen hankkeen voimin
Laurea-ammattikorkeakoulussa on viime vuosina kehitetty aktiivisesti verkkopohjaista TKIO-toimintaa osana kansainvälisiä hankkeita. Tässä artikkelissa kuvataan kolmessa kansainvälisessä Erasmus+ -hankkeessa (UNICAC – University Cooperation Framework for Knowledge Transfer in Central Asia and China, 2019–2022; DISC – Digital Skills for Integration and Active Citizenship, 2019–2022 ja ILO – International Learning Online, 2022–2023) kehitettyjä verkkopohjaisia toimintamalleja, jotka ovat mahdollistaneet globaalin yhteistyön ja oppimisen edistämisen eri korkeakoulujen, kolmannen sektorin, maahanmuuttajien ja eri alojen opiskelijoiden kesken. Näissä hankkeissa, ja niitä myös ristiin pölyttäen, on tuotu yhteen eri toimijoita Espanjasta, Italiasta, Belgiasta, Sloveniasta, Tadžikistanista, Uzbekistanista, Kiinasta ja Suomesta, eurooppalaiset vaihto-opiskelijat mukaan lukien. Näin on luotu tilaa uniikeille ja monialaisille kulttuurisille kohtaamisille ja mahdollistettu moninaiset tarinat osana TKIO-prosessia.
Tarinoiden kaleidoskoopissa Erasmus + UNICAC -hanke
Lokakuussa 2022 päättynyt Erasmus+ UNICAC-hanke (2019–2022) pyrki edistämään kansainvälistä ja alueiden keskinäistä yhteistyötä ja tiedonjakamista Keski-Aasian (Uzbekistanin ja Tadžikistanin) ja Kiinan korkeakouluissa. Tavoitteena oli erityisesti vahvistaa korkeakoulujen kansainvälisen toiminnan osaamista, verkostoitumista ja kehittää edelleen alueiden TKIO-toimintaa (Wikström 2021a). Toiminnan kehittämisessä oli mukana niin korkeakoulujen opetus- ja tukipalvelujen henkilökuntaa kuin myös eri alojen opiskelijoita. Laurean ohella Euroopasta mukana olivat Italia ja hanketta koordinoiva Espanja.
Pandemian siirrettyä UNICACin toiminnat verkkoon Laureassa kehitettiin kolme eri tapaa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseksi. Näistä ensimmäinen liittyi UNICAC Best Practices -käsikirjan luomiseen. Käsikirjan tarkoituksena oli löytää partnereilta jo olemassa olevat kansainvälistymisen parhaat TKIO-käytännöt, mahdolliset verkostoitumisen ja toimintatapojen puutteet, mallit, ratkaisut ja synergiat, ja tätä varten luotiin Laurean koordinoimat virtuaaliset työryhmät.
Käsikirjan aineisto kerättiin yhteiskehittämällä zoomin ja Padletin välityksellä ja luomalla neljä verkkopohjaista työpajaa, joissa osallistujat saivat vapaasti kuvata toiveitaan ja tavoitteitaan, toiminnassa todettuja puutteita ja haasteita sekä mahdollisia ratkaisuja, synergiamahdollisuuksia ja erilaisia toimintamalleja. Kaikesta yhteiskehitetystä aineistosta luotiin sitten parhaat käytännöt, toiveet ja ratkaisut kokoava käsikirja, joka toimii myös jatkossa pohjana UNICAC-kumppaneiden ja heidän verkostojensa Keski-Aasian ja Kiinan korkeakouluyhteistyölle.
Toinen tapa edistää kansainvälistä yhteistyötä verkossa oli luoda Keski-Aasian ja Kiinan maisteri- ja tohtoritason opiskelijoille tutorointi- ja mentorointiryhmiä. Opiskelijoille järjestettiin eurooppalaisten kumppanien toteuttamia asiantuntijaluentoja esim. rahoitusmahdollisuuksista, yritysyhteistyöstä ja avoimesta datasta, ja lisäksi opiskelijoilla oli mahdollisuus osallistua verkkopohjaisiin pienryhmiin ja saada myös yksityistä, opintoja ja pandemia-ajan jaksamista tukevaa tutorointia liittyen mm. ajanhallintaan, vertaistukeen ja akateemisen kirjoittamisen taitoihin.
Kolmas verkkopohjainen UNICAC TKIO -toiminta liittyi hankkeen partnereille tarjottuun mahdollisuuteen osallistua Laurean monialaisille verkkokursseille, joilla Keski-Aasian ja Kiinan opiskelijat saattoivat kohdata eurooppalaisia kollegojaan, niin Laurean omia opiskelijoita kuin myös vaihto-opiskelijoita eri puolilta maailmaa ja näin verkostoitua, ystävystyä, voimaantua ja samalla oppia uutta. Lisäksi nämä kurssit avasivat yhteiskehittämisen ja -opettajuuden mahdollisuuden niille Keski-Aasian ja Kiinan nuorille opettajille, joilla ei vielä ollut kokemusta kansainvälisestä, verkossa tapahtuvasta TKIO-toiminnasta. Verkkokursseilla heille tulivat tutuiksi myös muut käynnissä olevat Erasmus+ -hankkeet.
Tarinoiden kaleidoskoopissa Erasmus+ DISC -hanke
Erasmus+ DISC-hanke (Digital Skills for Integration and Active Citizenship (2019–2022) oli Laurean koordinoima hanke, jossa pyrittiin edistämään maahanmuuttajien kotoutumista ja aktiivista kansalaisuutta digitaalisia taitoja tukemalla. Näillä taidoilla edistetään maahanmuuttajien itsenäistä kouluttautumista ja integraatioprosessia, mahdollistetaan yhteys omaan kulttuuriin ja yhteisöön sekä ennaltaehkäistään eristäytymistä ja syrjäytymistä. DISC-hankkeessa partnerit tulivat Belgiasta, Sloveniasta, Italiasta ja Espanjasta. Pandemia aiheutti myös tässä hankkeessa uudelleen pohdintaa – miten päästä hankkeen tavoitteisiin, joissa keskiössä oli vahvasti aktiivinen kohtaaminen ja tarinoiden jakaminen maahanmuuttajien kanssa.
Hankkeessa sovellettiin kahta Best Practices -menetelmää, joista toinen oli Laurean kansainvälisesti palkittu Moniaistinen tila, joka perustuu Aistien-menetelmään. Pandemian vuoksi Moniaistinen tila oli nyt osin pyrittävä toteuttamaan myös verkossa maailman sulkeuduttua matkustamiselta. Moniaistisessa tilassa keskiössä on esimerkiksi erilaisten kulttuurien, tarinoiden ja ihmisten dialoginen kohtaaminen hyödyntäen moniaistista pedagogiikkaa (Räty & Wikström 2022). Tämän tavoitteen kääntäminen verkkoon ei ollut aivan mutkatonta mutta ei myöskään täysin mahdotonta, ja toisaalta se palveli hankkeessa digitaalisten taitojen edistämistä. Moniaistisuutta hyödyntävä tarinallisuus, dialogisuus ja kohtaaminen on mahdollista toteuttaa myös verkon välityksellä, joskin hieman eri tavoin (Wikström 2021b).
DISC-hankkeen piloteista kävi ilmi, että sekä fyysisiä että verkossa toteutettuja Moniaistisia tiloja voidaan luoda yksilö- tai ryhmätiloina. Fyysisten tilojen luomisessa korostuu jaettu ja koettu moniaistinen ryhmäprosessi, kun taas verkossa toteutetuissa tiloissa voi painottua esim. yksilön oma elämäntarina ja yksilöllinen oppiminen, jota sitäkin voidaan kuitenkin myös jakaa verkkovälitteisesti muiden kanssa. (Wikström 2022a.)
Moniaistisen tilan suunnittelu, rakentaminen ja jakaminen niin fyysisenä kuin verkkopohjaisenakin tilana edellyttää arvostavaa kuuntelua, tunteiden ja ajatusten jakamista ja valmiutta oppia toisilta. Empaattinen ja turvallinen fyysinen tai verkkoympäristö mahdollistaa aidon kohtaamisen esimerkiksi maahanmuuttajien kanssa. Aistit ovat läsnä sekä fyysisessä että verkkopohjaisessa Moniaistisessa tilassa, joskin osin eri tavoin.
Näkö- ja kuuloaistiin liittyvät toiminnot voidaan toteuttaa varsin samoin fyysisessä ja verkkopohjaisessa tilassa, kun taas verkossa tuoksut, maut ja kosketus edellyttävät tiettyä luovuutta tilaa suunniteltaessa. Verkkopohjaisessa Moniaistisessa tilassa osallistujat voivat mm. kertoa maansa ruokakulttuurista, esitellä kulttuurille ominaisia materiaaleja, tuoksuja ja makuja ja näihin liittyviä juhlia, tapoja ja arvoja. Osallistujat voivat myös valmistautua verkkotapaamiseen etukäteen ja nauttia esimerkiksi valmistamansa tietyn kulttuurin aterian tarinoineen yhdessä verkon välityksellä.
Tarinoiden kaleidoskoopissa Erasmus+ ILO -hanke
Tämän artikkelin kolmesta hankkeesta uusimpana on Laurean koordinoima 2-vuotinen ILO-hanke (2022–2023), jossa pyritään mahdollistamaan korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien integroituminen osaksi korkeakouluyhteisöjä Kreikassa, Italiassa, Suomessa, Belgiassa ja Alankomaissa.
Tehdäkseen näkyväksi korkeasti koulutettujen pakolaisten ja maahanmuuttajien osaamista, tarinoita ja taitoja, joita ei tällä hetkellä hyödynnetä parhaalla mahdollisella tavalla Euroopassa, ILO-hankkeessa organisoidaan vuosina 2022–2023 erilaisia verkkopohjaisia luentosarjoja, työpajoja ja lyhyitä moniammatillisia kursseja partnerimaiden korkeakouluissa (Wikström 2022b, Laurea 3.3.2022). Teemoina näillä luennoilla ja kursseilla ovat mm. kulttuurien välinen viestintä, resilienssi, rasismin ehkäisy, johtajuus, talous, ihmisoikeudet, ICT-taidot ja erilaiset kestävyysteemat.
Osaavat maahanmuuttajat pääsevät näin verkostoitumaan korkeakouluissa ja kansainvälisesti, mikä tukee heidän työllistymistään, opiskelijat puolestaan saavat uusia näkökulmia ja kulttuurisen osaamisen kompetensseja, ja maahanmuuttajataustaiset opiskelijat saavat myös roolimalleja ja vinkkejä omalle urapolulle. Hankkeessa toteutetaan maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille myös vertaistuen ja mentoroinnin ohjelma sekä luodaan erilaisia verkkotyöpajojen malleja, joissa mm. Euroopan eri korkeakoulujen monikulttuuriset opiskelijat voivat monipuolisesti kohdata ajankohtaisten teemojen äärellä ja voimaantua jaetuista tarinoista.
Lopuksi
Verkkopohjainen ja kansainvälinen TKIO-toiminta mahdollistaa myös pandemian jälkeen moninaisen ja monialaisen kohtaamisen ja eri hankkeiden ristiin pölyttämisen, mikä hyödyttää niin opetus- kuin muutakin amk-henkilöstöä, opiskelijoita, maahanmuuttajia, yrityksiä ja kolmannen sektorin toimijoita. Näissä kohtaamisissa jaetut tarinat luovat uskoa myönteiseen muutokseen ja tulevaan myös niissä ajankohtaisissa globaaleissa haasteissa, jotka koskettavat meitä kaikkia. Kaleidoskoopin loputtomiin vaihtuvien kuvioiden tapaan mahdollisuudet kansainvälisen TKIO-toiminnan kehittämiseen verkossa ovat rajattomat.
Tiina Wikström, FT, TKI-lehtori, Laurea-ammattikorkeakoulu, tiina.wikstrom(at)laurea.fi
Lähteet
Aistien-menetelmä. https://aistienmenetelma.net/. Haettu 25.10.2022.
DISC – Digital Skills for Integration and Active Citizenship. https://discproject.eu/. Haettu 25.10.2022.
ILO – International Learning Online. https://iloproject.eu/. Haettu 18.11.2022.
Laurea (3.3.2022). ILO-projektissa korkeasti koulutetuille maahanmuuttajille mahdollisuuksia luennoida opiskelijoille. Uutinen. https://laurea.fi/ajankohtaista/uutiset/ilo-projektissa-korkeasti-koulutetuille-maahanmuuttajille-mahdollisuuksia-luennoida-opiskelijoille/. Haettu 25.10.2022.
Laurea-ammattikorkeakoulu. https://www.laurea.fi/. Haettu 18.11.2022.
Laurean Moniaistinen tila palkittiin Lontoossa. Uutinen 28.6.2019. https://www.laurea.fi/ajankohtaista/uutiset/laurean-moniaistinen-tila-palkittiin-lontoossa/.
Haettu 18.11.2022.
Laurea University of Applied Sciences. https://www.laurea.fi/en/. Haettu 18.11.2022.
Räty, M. & Wikström, T. (2022). The Multisensory Handbook. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-644-0. Haettu 25.10.2022.
UNICAC – University Cooperation Framework for Knowledge Transfer in Central Asia and China. https://unicac.eu/. Haettu 25.10.2022.
Wikström, T. (2021a). When the Silk Road went online: internationalisation of higher education in pandemic times. Laurea Journal. 29.4.2021. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042927817. Haettu 25.10.2022.
Wikström, T. (2021b). Multisensory Space method going online. Laurea Journal. 29.10.2021. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021102952941. Haettu 25.10.2022.
Wikström, T. (2022a). Erasmus+ DISC project: Onsite and Online Multisensory Space Creation in Spain, Italy, Belgium, and Slovenia. Laurea Journal. 7.4.2022. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040727683. Haettu 25.10.2022.
Wikström, T. (2022b). On the move: Supporting highly educated migrants in Europe Case: Erasmus+ project ILO. Laurea Journal. 28.4.2022. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042831077. Haettu 25.10.2022.
A kaleidoscopic, multi-coloured narrative space
In recent years, Laurea University of Applied Sciences has actively developed pedagogical RDI online activities as part of international projects. In this article, I analyse three different online models for global co-operation and learning promotion that Laurea has created together with science Universities and Universities of Applied Sciences, third sector actors, migrants, and students from different fields of studies. These models were created in three Erasmus+ projects, namely UNICAC – University Cooperation Framework for Knowledge Transfer in Central Asia and China, 2019–2022; DISC – Digital Skills for Integration and Active Citizenship, 2019–2022 and presently ongoing ILO – International Learning Online, 2022–2023. These projects have brought together students, teachers, migrants, and migrant educators from Spain, Italy, Belgium, Slovenia, Tajikistan, Uzbekistan and China, European exchange students included. This shared online RDI learning has provided a kaleidoscopic, multi-coloured narrative space for unique and multidisciplinary intercultural encounters and new ideas for international co-operation within higher education.