Hanna-Greta Puurtinen & Petri Pohjola
EU kehottaa korkeakouluja ja yrityksiä yhteisiin ponnisteluihin ja hyödyntämään yhteisiä voimavaroja, jotta selviytyisimme korona-ajan yhteiskunnallisista ja taloudellisista haasteista. Yritysten menestymisen edellytyksenä ovat nopeat innovaatiokokeilut. Ne vaativat osaamisen kehittämistä erityisesti digitaalista yhteiskehittämistä hyödyntämällä.
Korona-aikana korostuvat uusien avausten ja yhteistyön käynnistämisen haastavuus sekä yhteiskehittäminen. Korkeakoulujen hanketoiminta vaatii uusia ratkaisuja ja toimintatapoja, jossa digitaalisuuden ja digiosaamisen rooli on avainasemassa. Näin on erityisesti kansainvälisesti.
Monialaiset opiskelijatiimit ratkaisevat innovaatiohaasteen yhdessä päivässä
Nopeat innovaatiot -pilotti toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulussa (TAMK) Interreg Europe -rahoitteisen InnoHEIs-projektin yhteydessä. Siinä mukana olevat kaksi korkeakoulua eli TAMK ja Mid Sweden University (MIUN) innostuivat yhteisestä hyvän käytännön digitalisoinnista ja kansainvälisestä pilotoinnista. Pilotti on kehitetty ja käytössä MIUNissa.
Skarpt Uppdrag -menetelmän erikoislaatuisuus perustuu yritystoimeksiannon perusteella ratkaistavaan innovaatiohaasteeseen. Siinä toisilleen entuudestaan tuntemattomat opiskelijat muodostavat monialaisen tiimin, prosessoivat haasteen ja esittelevät ratkaisuehdotuksensa toimeksiantajayrityksen edustajille yhden ja saman päivän aikana.
Yhteisen, uuden hankeidean tavoitteena on saada metodiin eurooppalainen näkökulma ja digitalisoida prosessi. Näin sitä voidaan hyödyntää opiskelijoiden ja henkilökunnan kansainvälistymisessä ja osaamisen kehittämisessä.
Mukaan oli myös helppo kutsua TAMKin strateginen korkeakoulukumppani Munich University of Applied Sciences (MUAS), joka tuo mukanaan paitsi yhteistyön jatkumoa, myös lujittaa koko konsortion keskinäistä luottamusta. Tämän lisäksi MUASin syväosaaminen digiteknologioissa vahvistaa hakemuksessa ehdotettujen, uusien virtuaalisten toimintamallien laadukkuutta.
Prosessi poiki laadukkaan Erasmus+-hakemuksen
Toisilleen uudehkot korkeakoulukumppanit TAMK ja MIUN onnistuivat mainiosti konkreettisen yhteisyön rakentamisessa digitaalisen yhteiskehittämisen keinoin. Prosessin lopputuloksena syntyi laadukas hakemus syksyn 2020 Erasmus+ Strategiset kumppanuudet -koronaerikoishakuun.
Toteutus sisältää yhteiset fasilitointipilotoinnit. Niissä opiskelijat voivat digitalisoidun menetelmän kautta osallistua ristiin eri maissa tapahtuviin yrityshaasteiden innovointiprosesseihin. Samalla kokeillaan soveltuvia digialustoja ja -työkaluja sekä kehitetään opiskelijoiden ja henkilökunnan digivalmiuksia.
Yhteistyön myötä pääsimme arvioimaan kumppanimaiden opetussuunnitelmien ja korkeakoulutoiminnan joustavuutta monelta kannalta. Arvioimme sisältöjä, opiskelijoiden osallistumista, toteutusta ja opintojaksojen toimintaa. Tässä suomalainen AMK-järjestelmä näyttäytyy erinomaisen joustavana toimintajärjestelmänä. Toisaalta meillä on myös opittavaa innovaatiotoiminnan systemaattisesta kehittämisestä ja siihen panostamisesta entistä vahvemmin.
Uudet digialustat otettiin käyttöön kansainvälisessä yhteiskehittämisessä
Yhteiskehittäminen ainoastaan digitaalisin välinein ja erityisesti uusien kumppanuuksien kanssa koetaan usein jopa lamauttavaksi. Yhteenvetona toteamme, että tämän kokemuksen ja osaamisen kasvun myötä suhtautumisemme muuttui positiivisemmaksi.
Kokemus pakotti meidät ottamaan käyttöön uudet digialustat ja hyödyntämään niitä kansainvälisissä uusissa yhteiskehittämisavauksissa. Samalla kokeilu rohkaisi meitä astumaan yhä syvemmälle digitaalisuuden maailmaan ja mahdollisuuksiin. Digiosaamisen rooli on avaintekijä uusia ratkaisuja etsittäessä.
Kun matkustusrajoitukset joskus poistuvat ja kasvokkain tapaamisetkin tulevat taas mahdollisiksi, digitaaliset välineet ja osaaminen jäävät täydentämään yhteistyön työkalupakkia.
Kirjoittajat
Hanna-Greta Puurtinen, TkL, FM, kehittämispäällikkö, TKI-palvelut, Tampereen ammattikorkeakoulu, hanna-greta.puurtinen(at)tuni.fi
Petri Pohjola, DI, lehtori, Teollisuusteknologia, Tampereen ammattikorkeakoulu, petri.pohjola(at)tuni.fi
Abstract
Digital co-creative international openings in COVID-19 era
European Union encourages universities and companies to work together and use common resources to meet the social and economic challenges of the COVID-19 era. Project activities carried out by universities, especially internationally, require new solutions and ways of working, in which the role of digital competence plays a key role. This article illustrates an example of a digital international co-creation process in which new ways of working were implemented using digital platforms and developing the digital skills of the participants. The case involving Tampere University of Applied Sciences (TAMK) and Mid Sweden University (MIUN), as new university partners, provides proof in succeeding to build concrete collaboration results through digital co-creation. In conclusion, although co-creation with digital connections alone is often perceived as crippling, with this growth in experience and expertise, our attitudes towards digitalisation became more positive.
Key words: company cooperation, RDI, brand development, design, public business funding, internationality