4/2012, Tutkimus ja innovaatiot

Kävijätilastot kertovat

AMK-lehti on perustettu v. 2010 yhdistämällä kaksi julkaisua: Kever ja Osaaja. Perustamisvaiheessa keskityttiin toimintatapojen määrittämiseen ja uuden julkaisun käynnistämiseen, ja kävijäseuranta aktivoitiin julkaisun sivuille keväällä 2011.

Seuraamme kävijöitä, jotta julkaisun arvoiminen ja kehittäminen ei perustuisi hihavakioon tai Stetson-menetelmään. Kävijädatan keräämiseen käytämme Google Analyticsiä. Julkaisu ilmestyy neljä kertaa vuodessa, mutta katselemme toistaiseksi tilastoja kuukausittain. Kävijätilastojen avulla tiedämme mm. mistä sivuille tullaan, milloin sivuille tullaan, paljonko julkaisun sivuja ladataan, mitä sivuja ladataan ja kauanko sivuilla viivytään.

Yleishuomiot eivät ole rakettitiedettä: sekä sivulatausten että kävijöiden määrä kasvaa ajan mittaan, ja julkaisun ilmestymisviikkoina tilastoissa on selvä piikki. Vuoden 2012 alusta marraskuun loppuun mennessä eli yhdentoista kuukauden aikana yksilöityjä kävijöitä on julkaisun sivuilla ollut 8 000, ja he ovat ladanneet julkaisun sivuja 30 000 kertaa. Julkaisua oli marraskuun loppuun mennessä ilmestynyt kolme numeroa; vuoden viimeinen numero ajoittuu joulukuun puoliväliin.

Edellisenä vuonna n. 10 kk:n aikana mitattu kävijämäärä oli 4 600, ja sivulatausten 21 000. Kävijämääriä ei voi suoraan vertailla keskenään, sillä mitattava aika on ollut eripituinen ja aloittava julkaisu on eri asemassa kuin paikkansa vakiinnuttanut palvelu. Jälkimmäiseen UAS Journalilla on vielä matkaa!

Enemmän, useammin, kauemmin

Sivujen kävijöihin liittyvät tavoitteemme ensi vuodelle ovat:

  • Saada välitön poistumisprosentti laskemaan (joka toinen kääntyy etusivulta takaisin)
  • Saada julkaisun sivuilla käytetty aika nousemaan (sisältöjen lukemiseen, ei klikkailuun ja kikkailuun)
  • Saada luettujen sivujen määrä nousemaan (ks. edellinen kohta).

Keinoinamme ovat

  • kohdennetumpi markkinointi, jotta tavoitamme sisällöstä kiinnostuneet ihmiset (sähköposti jokaisesta numerosta lähetetään teeman mukaisiin osoitteistoihin ns. vakijakelun lisäksi)
  • sisältöjen tehokkaampi jakaminen ja linkittäminen (tämä on koko UAS Journal -verkostohankkeen vastuulla eli jokaisen kirjoittajan, toimituskuntalaisen, toimitusneuvoston jäsenen ja lukijan tulisi viestiä julkaisusta ja sen sisällöistä omille verkostoilleen ja sidosryhmilleen)
  • ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen sekä niiden sidosryhmien henkilöstön houkutteleminen julkaisuun (tässä ei voi unohtaa koulujen viestintäyksiköiden roolia)
  • sisällön parantaminen (lähtee ajankohtaisista trendeistä ja kiinnostavista aiheista jatkuen napakoihin näkökulmiin ja laadukkaaseen kirjoittamiseen)
  • sosiaalisen median hyödyntäminen keskustelufoorumin tarjoamiseksi (toistaiseksi käytössä Facebook).

Miten me palvelisimme sinua lukijana paremmin? Mikä mielestäsi on ensimmäiseksi korjattava asia? Mikä julkaisussa on hyvää? Kerro sähköpostilla tai postaa Facebookiin: keskustelua olisi kiva käydä.

Kirjoittaja

Lotta Linko, verkkoviestintäpäällikkö HAMK, lotta.linko@hamk.fi,
toimitussihteeri, AMK-lehti//UASJournal, uasjournal@hamk.fi

Edellinen artikkeliSeuraava artikkeli