Raija Erkkilä & Sirpa Perunka
Vastuullisuus haastaa opettajaa monin eri tavoin. Meille opettajankouluttajina tärkeä kysymys onkin, miten tuemme tulevien ammatillisten opettajien vastuullisuuden kehittymistä ja tiedostamista pedagogisessa toiminnassa. Tässä kirjoituksessa pohdimme, mitä vastuullisuuspedagogiikka merkitsee ja tarkastelemme esimerkin avulla, miten se on huomioitu opetussuunnitelmassa. Vastuullisuus on jatkuvasti läsnä opettajan arjessa ja opetuksen ja ohjauksen käytänteissä.
Arene julkaisi vuonna 2020 ammattikorkeakoulujen kestävän kehityksen ja vastuullisuuden ohjelman, jota ohjaavat YK:n kestävän kehityksen ohjelma Agenda 2030 sekä opetus- ja kulttuuriministeriön kestävän kehityksen linjaukset. Kestävällä kehityksellä tarkoitetaan ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti ja taloudellisesti kestävää kehitystä. Ammattikorkeakouluille vastuullisuus tarkoittaa sitä, että kaikessa toiminnassa huomioidaan suorat ja epäsuorat vaikutukset ympäröivään yhteiskuntaan. (Arene 2020.) Suomalaiset ammattikorkeakoulut ovat ottaneet tämän haasteen vastaan ja sisällyttäneet kestävän kehityksen tavoitteita omiin opetussuunnitelmiinsa.
Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opetussuunnitelmaan kestävä kehitys on sisältynyt omana osaamistavoitteenaan vuodesta 2018 lähtien. Uudessa opetussuunnitelmassamme, joka astuu voimaan 1.6.2022, olemme huomioineet entistä vahvemmin edellä mainitut Arenen kestävän kehityksen ja vastuullisuusohjelman linjaukset. Opetussuunnitelman kehittämiseen on osallistunut Oulun Ammatillisen opettajakorkeakoulun koko henkilöstö sekä opiskelijoiden ja työelämän edustajia.
Vastuusta vastuullisuuspedagogiikkaan
Vastuullisuuden käsitteen[1] voi ymmärtää kattavan laaja-alaisesti eri osa-alueita opettajan työssä ja erityisesti käytännön toiminnassa. Vastuullisuus onkin aina ollut oleellinen osa opettajan toimintaa, koska kasvatus- ja opetustyön vaikutukset kantavat pitkälle tulevaisuuteen. Vastuullisuus voi toisaalta olla haastava asia opettajille, etenkin kun vastuullisuutta tarkastellaan käytännön toiminnan tasolla.
Uutta opetussuunnitelmaa tehdessämme vastuullisuuden merkitys avautui meille yhä tärkeämpänä kokonaisuutena. Lukuvuoden mittaisessa kehittämistyössämme vastuullisuus konkretisoitui opetussuunnitelmassamme uudeksi pedagogiseksi osaamisalueeksi, jonka nimesimme Vastuullisuuspedagogiikaksi. Vastuullisuuspedagogiikan ymmärrämme sisällöltään laajaksi. Vastuullisuuspedagogiikka sisältää sekä vahvan arvoperustan opettajan työhön että tietyn normiperustan, joka ohjaa ja määrittää opettajan työtä. Seuraavassa luvussa tarkastelemme, millaisena osaamisalueena vastuullisuuspedagogiikka todentuu opetussuunnitelmassamme.
Vastuullisuuspedagogiikka opetussuunnitelman tasolla
Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opetussuunnitelmassa vastuullisuus liittyy olennaisesti kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen arvoihin ja tavoitteisiin. Salonen & Bardy (2015, 8) määrittelevät ekososiaalisen sivistyksen arvoiksivastuullisuuden, kohtuullisuuden ja ihmistenvälisyyden. He toteavat, että ekososiaalisen sivistyksen kasvaessa ihminen alkaa ymmärtää yhä paremmin oman riippuvuutensa luonnosta ja toisista ihmisistä. Ihminen, joka ottaa vastuuta toisesta ihmisestä, ottaa vastuuta todennäköisesti myös luonnosta ja päinvastoin. (Salonen & Bardy 2015, 8.)
Näin ollen ekososiaalisesti sivistynyt ihminen nähdään aktiivisena toimijana, joka turvaa elämän ekologisen perustan ja ihmisoikeuksien toteutumisen. Ammatilliseksi opettajaksi opiskelevat tarkastelevat siten opinnoissaan oman ammattialansa kriittisiä kysymyksiä kestävän tulevaisuuden näkökulmasta. Lisäksi he tarkastelevat ekososiaalisen sivistyksen ja kestävän kehityksen periaatteiden ja arvojen toteutumista omalla ammattialallaan. Näkökulma on hyvän tulevaisuuden rakentamisessa.
Vastuullisuuspedagogiikka toteutuu opetussuunnitelmassamme myös eettisenä orientaationa. Niin ikään Laininen (2018, 20–21) linkittää vastuullisuuden eettiseen huolenpitoon. Tämä merkitsee, että vastuullisuuden tarkastelu laajenee omasta lähipiiristä maailmankansalaisuuteen, elolliseen ja elottomaan luontoon sekä tuleviin sukupolviin. Tällaisessa orientaatiossa keskeisiä tekijöitä ovat esimerkiksi myötätunto, kohtaaminen ja moraalisen mielikuvituksen kehittyminen, jotka auttavat kokemaan maailmaa myös muiden näkökulmista. (Salonen & Bardy 2015, 8–9.)
Opetussuunnitelmassa olemme kirkastaneet ja vahvistaneet vastuullisuuden kehittymistä opettajan tiedollisena sekä erityisesti käytännöllisenä ja toiminnallisena osaamisena. Vastuullisuuspedagogiikan tärkeänä tavoitteena onkin, että opettajaopiskelija tulee tietoiseksi ammatillisen ja korkeakoulutuksen sekä pedagogisen toiminnan tietyistä reunaehdoista. Reunaehdoilla tarkoitamme opetussuunnitelmassamme muun muassa opetustyötä ja oppilaitoksen toimintaa ohjaavia lakeja, säädöksiä ja muuta ohjaavaa normistoa sekä opettajan työhön liittyviä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Reunaehdot ohjaavat opettajaa huomioimaan opetustyötä määrittäviä tekijöitä, joita opetustyössä ei voi ohittaa. Kyseiset reunaehdot antavat kehykset ammatillisen opettajan vaativaan työhön ja toisaalta määrittelevät turvallisetkin rajat toiminnalle. Näiden kehysten ja rajojen ohjaamana ja tukemana opettaja voi ottaa vastuun ammatillisen opiskelijan oppimisprosessin ohjaamisesta sekä ammatillisesta kasvusta. Edellä mainitut seikat merkitsevät opettajan työn näkökulmasta aktiivista vastuullisuutta. Tavoitteenamme on vahvistaa tulevien opettajien valmiutta toimia vastuullisesti opetustyön arjessa.
Tietämisestä tekemiseen
Vastuullisuuspedagogiikan opintojen tarkoitus on valmistaa opettajaopiskelija käytännön opetustyöhön, mikä mahdollistetaan opetusharjoittelussa. Opetusharjoittelun yleisenä tavoitteena on opiskelijan pedagogisten tietojen ja taitojen soveltaminen käytäntöön. Vastuullisuuspedagogiikan osalta se merkitsee, että opiskelija opettaa ja ohjaa vastuullisesti ja ammattimaisesti. Käytännössä opettajaopiskelija osoittaa noudattavansa koulutusta ja opetustyötä ohjaavia ajantasaisia lakeja, asetuksia ja ohjeita sekä opetuksen turvallisuutta varmistavia määräyksiä ja ohjeita.
Lisäksi opettajaopiskelija noudattaa ja tekee näkyväksi koulutukseen ja opettajan työhön liittyvät arvoja ja periaatteita. Edellä mainittu voi tarkoittaa esimerkiksi hyvien käytäntöjen toteuttamista kestävään kehitykseen ja ekososiaaliseen sivistykseen liittyen. Opettajaopiskelijalta edellytetään, että hän ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon ihmisoikeudet, tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen kohtaamisen sekä toimii moninaisuuden huomioon ottaen ja osallisuutta edistäen.
Katse tulevaisuuteen
Mielestämme opetussuunnitelman kehittämistyö on ollut mielenkiintoista ja erityisen innostavaa kehittämistyössä on ollut vastuullisuuspedagogiikan pohdinta. Seuraava tärkeä askel on arvioida opetussuunnitelman toteutumista. Olemme kiinnostuneita siitä, miten vastuullisuuspedagogiikka alkaa elää opiskelijoiden ymmärryksessä, puheessa ja toiminnassa.
[1] Suomisanakirja 2022.
Kirjoittajat
Raija Erkkilä, KT, Yliopettaja, Ammatillinen opettajakorkeakoulu, OAMK, raija.erkkila(at)oamk.fi
Sirpa Perunka, KT, Lehtori, Ammatillinen opettajakorkeakoulu, OAMK, sirpa.perunka(at)oamk.fi
Lähteet
Arene (2020). Kestävä vastuullinen ja hiilineutraali ammattikorkeakoulu. Haettu 13.5.2022. https://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2020/Kest%C3%A4v%C3%A4%20vastuullinen%20ja%20hiilineutraali%20ammattikorkeakoulu.pdf
Laininen, E. (2019). Transformatiivinen oppiminen ekososiaalisen sivistymisen mahdollistajana. Ammattikasvatuksen Aikakauskirja, 20(5), 16–38. Haettu 13.5.2022. https://journal.fi/akakk/article/view/84515
Salonen, A. O., & Bardy, M. (2015). Ekososiaalinen sivistys herättää luottamusta tulevaisuuteen. Aikuiskasvatus, 35(1), 4–15. Haettu 13.5.2022. https://doi.org/10.33336/aik.94118
Suomisanakirja. (2022). Haettu 13.5.2022. https://www.suomisanakirja.fi
Abstract
Responsibility challenges the teacher in many ways. An important question for us as teacher educators is how we support the development and awareness of the responsibility of future vocational teachers in pedagogical activities. In this paper, we reflect on what responsibility pedagogy means and we´ll look at how it is considered in the curriculum. Responsibility is present in the daily life of the teacher´s work.