AMK-lehti / UAS Journalin numeron 4/2024 teemana on Työelämä ja osaamistarpeiden muutos.
Teematoimittajat: Pia Lundbom ja Hanna Kiuru, Humanistinen Ammattikorkeakoulu (Humak)
Työelämä on jatkuvassa muutoksessa, mikä mahdollistaa ja haastaa. Koronapandemia lisäsi asiantuntijatehtävissä etätyötä. Nopeasti kehittyvä tekoäly – tai tukiäly– voi olla hyvä apuväline. Väestön ikääntyminen heijastuu muun muassa sosiaali- ja terveysalan sekä opetusalan tehtäviin. Työperäiseen maahanmuuttoon kohdentuu erilaisia toiveita.
Teemanumeromme kirjoitusten toivotaan lähestyvän työelämää ja osaamistarpeiden muutosta niihin liittyvien mahdollisuuksien ja haasteiden kautta. Kohdennetummin olemme teemanumerossamme kiinnostuneita siitä, millaisia konkreettisia esimerkkejä löytyy joko koulutuksen tai TKI-hankkeiden kohdalla tehdystä osaamistarpeiden kartoittamisesta ja ennakoinnista. Kirjoituksissa voi tuoda esille myös aiheeseen liittyviä erilaisia yhteiskunnallisia trendejä ja havaintoja, jotka näkyvät ammattikorkeakoulujen työssä. Voit hyödyntää alateemoja näkökulman valitsemisessa.
Alateema 1. Teknologia ja työ
Teknologinen kehitys on nopeaa ja muuttaa monia työn tekemisen tapoja. Tekoäly tai tukiäly voi auttaa erilaisten työvaiheiden automatisoinnissa.
- Palvelut kehittyvät ja palveluiden digitalisointi muuttaa työtä sekä osaamistarpeita – miten tätä on huomioitu ja tulisi huomioida koulutuksissa?
- Muuttaako tekoäly ja teknologia työn arkea?
- Miten teknologian muutos näkyy ammattikorkeakoulujen käytännöissä?
Alateema 2. Osaamistarpeiden ennakointi ja työelämä
Työelämässä tarvittava tietotaito on kehittyvää. Vaaditaan resilienssiä ja valmiutta kehittää itseään ja osaamistaan – tarvitaan myös mahdollisuuksia oman osaamisensa kehittämiseen.
- Minkälaisia kompetensseja tarvitaan eri aloilla?
- Miten koulutuksella voidaan huomioida tulevaisuuden osaamistarpeet?
- Millaisia kokeiluja tai innovaatioita on tehty osaamistarpeiden ennakoinnissa?
- Millaisia kokemuksia tulevaisuuden ennakoinnin menetelmien hyödyntämisestä löytyy AMK- ja YAMK-opinnoissa?
Alateema 3. Keppi vai porkkana ja muuttuva asiantuntijuus
Muuttuva väestörakenne ja poliittisen päätöksenteon kuritukset vaikuttavat eri toimialoilla tehtävään perustyöhön ja asiantuntijatyön luonteeseen. Toisaalta niukkenevat resurssit haastavat eri alojen toimijat tarkastelemaan asiantuntijuuttaan uudesta näkökulmasta, jotta muuttuvan toimintaympäristön tarpeisiin on mahdollista vastata ja asiantuntijuuden olemassaolo on turvattu myös tulevaisuudessa. Voiko keppi kääntyä kehittymismahdollisuudeksi?
- Mitä toimintaympäristön muutokset merkitsevät eri toimialoille?
- Miten asiantuntijatyön on muututtava eri aloilla tai ammateissa?
- Mitä ammattikorkeakoulujen on huomioitava koulutuspoluissaan, että valmistuvilla opiskelijoilla on relevanttia osaamista työelämän tarpeisiin?
Teemanumeroon toivotaan asiantuntija-artikkeleita sekä ammattikorkeakouluista että niiden ulkopuolelta. Tarjottavat tekstit voivat olla artikkelien ohella myös vapaamuotoisempia katsauksia, puheenvuoroja, haastatteluja, tulevaisuuden teemoja kommentoivia asiantuntijatekstejä sekä esimerkkejä ammattikorkeakoulujen yhteistyöstä erilaisten toimijoiden kanssa. Numeroon voi tarjota myös audiovisuaalisia sisältöjä.
Asiantuntija-artikkelin enimmäispituus on 10 000 merkkiä, katsauksen 4 000 merkkiä ja vapaamuotoisempien tekstien 3 000 merkkiä (sis. välimerkit). Tarkemmat kirjoittajaohjeet löytyvät www-osoitteesta https://uasjournal.fi/kirjoita-lehteen/kirjoitusohjeet/. Tutustuthan niihin huolellisesti.
Kannustamme kirjoittajakokoonpanoihin, joissa myös työelämän ja/tai opiskelijoiden edustus on mukana. Kirjoittaa voi suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.
AMK-lehti / UAS Journal saa säännöllisesti artikkelitarjouksia enemmän kuin voidaan julkaista. Tavallisesti noin puolet tulee julkaistuiksi artikkelimäärän ollessa 12–15/numero. Tämän vuoksi pyydämme kirjoittajilta ensimmäisessä vaiheessa abstraktin (max. 200 sanaa, Word-tiedostona) ja luomme niiden perusteella lehden kokonaisuuden.
Sen jälkeen pyydämme valituiksi tulleilta koko tekstin (huomaa ohjepituudet, Word-tiedostona) sekä kuvaehdotukset. Toimittajat kommentoivat käsikirjoituksen ja muistuttavat tarvittaessa ohjeista, kirjoittajat viimeistelevät artikkelit.
Tarkempi aikataulu on alla.
Teematoimittajat
Pia Lundbom, YTT, yliopettaja, YAMK-kehittämisryhmä, Humanistinen Ammattikorkeakoulu (Humak).
Hanna Kiuru, VTT, lehtori, YAMK-kehittämisryhmä, Humanistinen Ammattikorkeakoulu (Humak).
Aikataulu 4/2024
Artikkeliehdotukset tulee lähettää teematoimittajille abstraktin muodossa (max 200 sanaa, Word-tiedostona) osoitteisiin pia.lundbom@humak.fi ja hkkiur@gmail.com viimeistään 1.9.2024.
Kaikille abstraktin jättäneille vastuukirjoittajille lähetetään vastaus ja palaute abstraktista viimeistään 13.9.2024.
Artikkelikäsikirjoitukset ja kuvaehdotukset tulee lähettää teematoimittajille osoitteisiin pia.lundbom@humak.fi ja hkkiur@gmail.com viimeistään 13.10.2024. Palaute artikkelista lähetetään vastuukirjoittajalle viimeistään 25.10.2024.
Viimeistelty artikkeli tulee lähettää teematoimittajille osoitteisiin pia.lundbom@humak.fi ja hkkiur@gmail.com viimeistään 10.11.2024.
Teemanumero ilmestyy viikolla 48/2024.
Välitäthän kutsua omassa organisaatiossasi ja omissa verkostoissasi!