Marjo Räsänen, Olavi Kujanpää & Minna Nurminen
Poliisiammattikorkeakoulu ja Tampereen ammattikorkeakoulu ovat saavuttaneet merkittäviä tuloksia yhteistyössään, jonka yhtenä tavoitteena oli kehittää edellytyksiä moniviranomaistyöhön tulevaisuudessa. Viranomaisten yhteistyöstä määrätään laeissa siten, että viranomaisen on toimivaltansa rajoissa avustettava toista viranomaista tämän pyynnöstä hallintotehtävän hoitamisessa asian vaatimassa laajuudessa. Lisäksi jokaisen viranomaisen on pyrittävä edistämään keskinäistä yhteistyötä. Artikkeli valottaa yhteistyön kehittämistä vuosina 2016–2023.
Yhteistyö ja aiheen tärkeys on ollut ratkaisevaa kumppanuuden kehittämisessä. Tulevaisuudelta kirjoittajat odottavat innovatiivisia kahdenvälisiä projekteja ja yhteistyön syventämistä. Kahden eri hallinnonalan toimijan yhteistyöllä voidaan saavuttaa vaikuttavampia tuloksia kuin yksin toimiessa. Tämä artikkeli kuvaa sitä, miten korkeakoulut voivat kehittää opiskelijoiden osaamista ja oppimista yhteistoiminnallisesti kaikkia osallistaen. Toimiva moniviranomaisyhteistyö parantaa palvelun sujuvuutta, asiakaslaatua ja työturvallisuutta yhteisillä tehtävillä.
Dialogia ja ristipölytyssuunnitelmia
Yhteistyön kehittäminen käynnistyi 2016 rehtorien ja opettajien edustajien dialogissa (Bolognan prosessi ja eurooppalainen korkeakoulutusalue), jossa kartoitettiin uusia mahdollisuuksia asiakaspolkujen solmukohtien löytämiselle. Vuoteen 2019 asti yhteistyö muodostui enemmän yksittäisistä kokeiluista.
Suunnitelmallisemman yhteistyön mahdollistamiseksi dialogissa laadittiin ”ristipölytyssuunnitelma”. Tämän myötä käynnistettiin projekteja, jotka vastasivat koulutuksen ja ammatillisen kehittymisen tarpeisiin. Näitä olivat muun muassa ambulanssitoiminta, TKI-toiminnan yhteistoiminnallinen oppimismoduuli, Inno Event -toiminta ja TKI-opinnäytteet.
Ambulanssitoiminta tarjosi opiskelijoille käytännön kokemusta kenttätyötä varten ja yhteistyötä yritysten kanssa. TKI-toiminnan oppimismoduuli puolestaan oli suunniteltu tarjoamaan opiskelijoille monipuolisia oppimiskokemuksia. Inno Event -toiminta toi yhteispalvelua yrityksille ja yhteisölle, ja se oli samalla innovatiivinen lähestymistapa ammattikorkeakoulujen rooliin yhteiskunnassa. TKI-opinnäytteissä tarkasteltiin, miten yhteistyöoppilaitokset voivat toteuttaa yhdessä opinnäytetöitä.
Strategisesta päätöksestä taktiseen suunnitelmaan
Lähtökohtana oli strateginen päätös yhteistyön lisäämisestä, joka johti taktisen suunnitelman laatimiseen Turvallisuus Canvas -mallin mukaan (Kujanpää, Jukarainen, Taponen, Houtsonen & Huotari 2018), joka ohjasi projektin prosesseja, tavoitteita ja arviointia. Konseptin rakentaminen aloitettiin määrittämällä avainasiakkaat, lisäarvo ja kustannusvaikutukset. Prosessin eri vaiheet ja keskeiset tekijät on kuvattu kuviossa 1.
Lisäarvon tuottaminen yhteisellä skenaariolla
Yhteistyöllä tähdättiin opiskelijoiden ja ohjaajien ammatillisen kasvun ja lisäarvon tuottamiseen. Sen keskeiset tavoitteet olivat:
- Uuden osaamisen hankkiminen: Erilaiset yhteistyön muodot syventävät opiskelijoiden ammatillista osaamista moniviranomaistyössä.
- Tiimityöskentely: Toimitaan ammattialat yhdistävissä aidoissa tiimeissä jo opiskelujen aikana vahvistaen näin tiimityötaitoja
- Oman työn tutkiminen: Luodaan konteksti opiskelijoille oman työn tutkimiseen, mikä edistää heidän analyyttisiä taitojaan ja ammatillista kehitystään sekä reflektiotaitojaan.
- Asiakaslaadun parantaminen: Opiskelijoiden aktiivinen kehittämistyö mahdollistaa palveluketjuissa myös asiakaslaadun parantumisen.
- Kokeilukulttuurin tukeminen: Opiskelijat, ohjaajat ja korkeakoulut saivat arvokasta kokemusta kokeilukulttuurin tukemisesta, mikä innostaa ideoiden testaamiseen omalla ammattialueella.
- Vastuullinen tutkimus, kehittäminen ja innovaatiot: Opiskelijat saavat mahdollisuuden osallistua vastuulliseen tutkimus- ja kehitystyöhön sekä innovaatiotoimintaan.
Lisäarvon toteutumisen yhtenä keinona oli yhteisen skenaarion luominen. Tätä varten tehtiin suunnitelma Poliisiammattikorkeakoulussa tehtävästä kuvatallenteesta moniviranomais-työtehtävästä maaliskuussa 2020 hyödynnettäväksi tulevia oppimistilanteita varten. Sen tavoitteena oli syventää eri ammattialojen yhteistyön dynamiikkaa, tunnistaa toimivuuden vahvuudet ja mahdolliset pullonkaulat.
Päivää ennen kuvauksia tuli tieto koronavirusuhasta ja mahdollisesta valmiustilan julistamisesta, joka astuikin voimaan kuvauspäivän aamuna. Tämä tarkoitti kuvauspaikaksi suunnitellun Poliisiammattikorkeakoulun tilojen sulkemista koronaepidemian leviämisen estämiseksi sekä kuvauksista luopumista ja kuvatallenteen teon jäämistä suunnitelmatasolle. Yhteisharjoituksen peruuntuminen loi mahdollisuuden hyödyntää digitaalisen yhteistyön keinoja ja kehittää erilaisia virtuaalisia työprosesseja oppimisen vahvistamiseksi.
Opinnäyteseminaareja kansainvälisessä yhteistyössä
TKI-yhteistyössä ensimmäinen opinnäyteseminaari tarjosi arvokasta näkemystä monialaisesta osaamisesta. Ensimmäinen opinnäytetyö antoi mahdollisuuden lähisuhdeväkivaltaa kokeneen asiakkaan kohtaamisen tunnistamiseen itsenäiseen opiskeluun verkossa (Karttunen, Salmi & Koski 2020). Toinen opinnäytetyö syventyi viranomaisten välisen tiedonvaihdon haasteisiin perheväkivaltatehtävissä (Perälä & Saarikivi 2020). Kolmas opinnäytetyö tarjosi näkemyksiä psykiatristen potilaiden kohtaamisesta ja kuljettamisesta ensihoito- ja poliisitehtävissä (Holmström & Yli-Kesäniemi 2020).
Toisessa opinnäyteseminaarissa työt liittyivät ihmiskauppailmiöön (Kinos, Saarnio & Turunen 2022; Löövi 2022). Loppuseminaari pidettiin myös osin verkossa, kun etäyhteydellä seminaarissa oli mukana Edge Hillin yliopiston opiskelijat Iso-Britanniasta ja Westernin yliopiston opiskelijat Australiasta. Tämä kokeilu opinnäyteyhteistyöstä korosti niin ilmiön kuin yhteisoppimisen globaalia näkökulmaa.
Simulaatio hälytystehtävästä
Koronan vuoksi peruuntuneelle simulaatiolle saatiin mahdollisuus yhteistyössä Digitaalinen kaksonen -hankkeen (Juutinen, Kujanpää & Hyytiäinen 2023) kanssa. Järjestetty yhteistyöpäivä keskittyi hankkeen skenaarioihin hälytystehtävällä, jossa oli kyse puukotuksesta ja maalittamisesta. Päivään osallistuivat opiskelijat, opettajat, asiantuntijat ja erilaisissa projekteissa mukana olevat kokeiluryhmät. Tämä tarjosi käytännön näkökulman yhteistyössä oppimiseen.
Päivään sisältyi myös luentoja, palautekeskusteluja, arviointia ja turvallisuusasioiden käsittelyä osana laajempaa oppimiskokonaisuutta. Mukana oli koulutusten ulkopuolisia toimijoita, kuten Nokian Networks, puolustusvoimien professori (evp.) Mika Hyytiäinen Digitaalisen kaksonen -hankkeesta sekä kasvatustieteen opiskelija. Turvallisuus Canvas -malli toimi projektin ohjauksen menetelmällisenä mallina (Kujanpää ym. 2018).
Artikkeleita yhteistyössä
Yhteistyökonseptiimme kuului myös yhteisten artikkeleiden kirjoittaminen. Ensimmäinen artikkeli julkaistiin UAS Journalissa 1/2022 otsikolla: Osallistuva oppiminen keskiöön palvelurakenteen uudistamisessa (Räsänen, Nurminen & Kujanpää 2022). Siinä pohdittiin mm. sitä, että toimialarajat ylittävä yhteistyö edellyttää monitoimijaisuutta jo opiskelujen aikana.
Tämä yhteisartikkelimme pyrkii heijastamaan ammattikorkeakoulujen kehitystä ja kuvaamaan yritys- ja työelämäyhteistyön edistämistä vuodesta 2016 lähtien. Tutkimus- ja kehitystyön avulla luodaan innovaatioita, jotka tukevat yhteistyörakenteita, opetusta ja oppimista sekä ennakoivat tulevaa. (Arene ry 2017)
Itse tämän keskustelun avauksessa tarkoituksena on korostaa konkreettisia esimerkkejä yhteistyöhankkeista, jotka ilmentävät ammattikorkeakoulujen kykyä reagoida ketterästi myös tulevaisuudessa yhteiskunnallisiin tarpeisiin. Digitaalinen muutos on myös osa kaikkea toimintaa, päätöksentekoa ja sosiaalista vuoropuhelua. Loppuyhteenvetona haluamme myös korostaa, miten taktiset suunnitelmat voivat liimata yhteen käytännön toimet ja strategiset päätökset koulutuksessa ja yhteistyössä.
Kirjoittajat
Marjo Räsänen, hallintotieteen tohtori (HT), terveydenhuollon maisteri (ThM), sairaanhoidon opettaja (SHO), Tampereen ammattikorkeakoulu (2010–2023), yliopettaja akuuttihoidossa, rasanma3(at)gmail.com.
Olavi Kujanpää, hallintotieteen lisensiaatti (HL), ylikomisario, Poliisiammattikorkeakoulu, olavi.kujanpaa(at)poliisi.fi
Minna Nurminen, KTM, lehtori, sosionomikoulutus, Tampereen ammattikorkeakoulu,
minna.nurminen(at)tuni.fi.
Lähteet ja linkit
Arene ry. 2017. Innovaatioita, kehittämistoimintaa ja tutkimusta. Kaikki kirjaimet käytössä ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnassa. Ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa koskeva rakenteellisen kehittämisen selvitys. Viitattu 8.1.2024. https://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2018/arene_innovaatioita-kehittamistoimintaa-ja-tutkimusta_paino_23032017.pdf?_t=1526901760.
Bolognan prosessi ja eurooppalainen korkeakoulutusalue. Viitattu. 8.1.2024. https://education.ec.europa.eu/fi/education-levels/higher-education/inclusive-and-connected-higher-education/bologna-process.
Holmström, J. & Yli-Kesäniemi, K. 2020. Vaihtoehtojen vaikeus: ohje psykiatrisen asiakkaan kuljettamiseen ensihoidon ja poliisin yhteisellä tehtävällä. Ensihoitaja (AMK) ja poliisi (AMK) Tampereen ammattikorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. Viitattu 8.1.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426167.
Juutinen, M., Kujanpää, O. & Hyytiäinen, M. 2023. Poliisiammattikorkeakoulun digitaalinen kaksonen koulutuksen ja viranomaistoiminnan tukena ja kehittämisvälineenä. Poliisiammattikorkeakoulun raportteja 144. Tampere: Poliisiammattikorkeakoulu.
Karttunen, H., Salmi, M. & Koski, M. 2020. Lähisuhdeväkivaltaa kokeneen asiakkaan kohtaaminen moniammatillisessa ympäristössä: itseopiskelumateriaalia verkossa. Ensihoitaja (AMK), sosionomi (AMK) ja poliisi (AMK). Tampereen ammattikorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. Viitattu 8.1.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227825.
Kinos, M., Saarnio, J. &Turunen, E. 2022. Apua ihmiskaupan uhrille. Ensihoitaja (AMK) ja poliisi (AMK). Tampereen ammattikorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. Viitattu 8.1.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232794.
Kujanpää, O., Jukarainen, P., Taponen, J., Houtsonen, J. & Huotari, V. 2018. Strategic Analysis and Service Design for Community Policing. In Georgios Leventakis, M. R. Haberfeld (eds.) Societal Implications of Community-Oriented Policing and Technology. Springer Briefs in Policing, Springer: Cham, Switzerland, pp. 13–21. (eBook). Viitattu 8.1.2024 https://doi.org/10.1007/978-3-319-89297-9.
Löövi, A. 2022. Ihmiskaupan uhrien tunnistaminen ensihoitotehtävillä: itseopiskelumateriaali. Ensihoitaja (AMK). Tampereen ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. Viitattu 8.1.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173673.
Perälä, H. & Saarikivi, I. 2020. Perheväkivaltatehtävä: tietojenvaihto viranomaisten välillä. Ensihoitaja (AMK) ja poliisi (AMK). Tampereen ammattikorkeakoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. Viitattu 8.1.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103042913.
Räsänen, M., Nurminen, M. & Kujanpää, O. 2022. Osallistuva oppiminen keskiöön palvelurakenteen uudistamisessa. AMK-lehti/UAS Journal. vol. 2022, no 1. Viitattu 8.1.2024. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022031623845.
Abstract
The multi-authority work of the future will require cross-sectoral cooperation and new technical solutions. The Police University College and Tampere University of Applied Sciences have achieved significant results in a joint project, one of the goals of which was to develop these prerequisites. The cooperation of the authorities shall be provided by law so that, within the limits of its competence, the authority shall assist another authority, at the latter’s request, in carrying out the administrative task to the extent required.
The aim in this project was to create added value for learners, working life and society in a multifunctional manner. This cooperation is an example of how higher education institutions can develop students’ competence and learning opportunities, as well as the development of working life in a cooperative manner, involving everyone. The article sheds light on the development of cooperation in 2016–2023.