Teppo Leppälahti & Sari Heikkinen
Tutkimuksen tekemistä voi opiskella monella tavalla. DigiIN-hankkeen tutkimustyössä projektioppiminen yhdisti moniammatillisen opiskelijakokoonpanon joustavaksi tiimiksi, kun edessä oli mukautuminen uudenlaiseen ja ennalta-arvaamattomaan toimintaan koronan myötä. Kun ikäihmiset jäivät eristyksiin, tiimi tarttui toimeen ja keräsi analysoitavakseen aineistoa tavalla, joka voimaannutti ikäihmisiä ja toi heille iloa.
Päivän hyvä työ pandemian keskellä
Kun opiskelu tapahtuu autenttisessa projektissa, ovat autenttisia paitsi ongelmat myös niiden ratkaisut. DigiIN-hankkeen opiskelijaprojektissa koronavirusepidemia ja sitä seuranneet valtioneuvoston asettamat rajoitukset ja suositukset estivät tiedonkeruun digipalvelujen saavutettavuudesta ja digiesteistä hankekumppani Sipoon ikäihmisten keskuudessa siten kuin oli alun perin suunniteltu.
Kun keväällä 2020 koko ikäihmisväestö oli tavoittamattomissa henkilökohtaisia tapaamisia ajatellen eikä ollut saatavilla puhelinnumeroita kyselyn informanteiksi soveltuville Sipoon vanhuksille, ratkaisu löytyi opiskelijatiimin omista suhdeverkostoista. Monialainen tiimi avasi omat kontaktinsa projektille ja yhteensä 31 henkilöä iältään 66–97 vuotta saivat kesken koronaeristyksen voimaannuttavan puhelun omilta nuoremmilta sukulaisiltaan tai tuttaviltaan, jotka puolestaan onnistuivat näin keräämään haastatteluaineiston digitaalisten palvelujen käytöstä.
Korona-ajan ehkä arkiselta tuntuva ratkaisu menettelytavasta tiedon keräämiseksi edustaa ammattikorkeakoulun avautumista ulospäin, sen sijaan että virusepidemiakaudelle tyypillisesti olisi käännytty sisäänpäin kontakteja välttäen. Avautuminen ulospäin, hyödyn ja myös ilon tuottaminen ympäröivään yhteiskuntaan on se, missä ammattikorkeakouluilla olisi tähänastista enemmän annettavaa. Päivän hyvässä työssä on parasta, että sen voi tehdä joka päivä. Erityisen tärkeää se on poikkeusolosuhteissa.
Learning by Developing P2P-oppimisen johtotähtenä
Autenttisissa projekteissa oppiminen on Laurean Peer to Peer (P2P) -projektioppimisympäristössä yli tuhannen projektin ja yli kymmenen vuoden aikana kehitetty Learning by Developing (LbD) -oppimismalli, jossa koko tradenomitutkinto opiskellaan projekteissa. Projektien autenttiset toimeksiannot sekä avoin kumppanuus niin tiimin ja koulun sisäisten kuin ulkoistenkin toimijoiden kanssa tuottavat suhdeverkoston ja kehittävät opiskelijoiden itsevarmuutta sekä metataitoja, kuten oma-aloitteisuutta. Tästä syystä oppimismalli sopi mainiosti DigiIN-hanketyöhön. DigiIN on Suomen Akatemian yhteydessä toimivan Strategisen tutkimuksen neuvoston Kulttuuri teknologisoituvassa yhteiskunnassa (CULT) -ohjelman yksi hanke, jossa haetaan vastauksia erityisesti ohjelman kysymykseen Miten teknologisen kehityksen ja kulttuurin vuorovaikutusta voidaan tukea niin, että kaikki pysyvät mukana monikulttuuristuvassa ja teknologisoituvassa yhteiskunnassa?
DigiIN-hankkeen opiskelijaprojekteissa tiimit ovat monialaisia ja mukana on sekä tradenomi- että sosionomiopiskelijoita. P2P-projekteihin osallistuvat opiskelijat ovat opintojensa eri vaiheissa ja DigiIN-projekteissa mukana on myös opinnäytetyön tekijöitä. Uusien opiskelijoiden kannalta aito yhteistyö opinnäytetyötä tekevän opiskelijakollegan kanssa avartaa näkymää opintojen etenemiseen ja nostaa tiimioppimisen tasoa.
Kirjoittajat
Teppo Leppälahti, KTM, lehtori, Laurea-ammattikorkeakoulu, teppo.leppalahti(at)laurea.fi
Sari Heikkinen, FT, tutkimusohjelmajohtaja, Kestävä ja monipuolinen sosiaali- ja terveysala, Laurea-ammattikorkeakoulu, sari.heikkinen(at)laurea.fi