Viivi Koski ja Merja Drake
*musiikkia*
Viivi: Kuuntelet UAS Journal Podcastia ja meidän ihan ensimmäistä jaksoa ikinä! Mä olen Viivi Koski eli podcastin host ja vieraana studiossa tänään on AMK-lehti UAS Journalin vuoden 2021 kolmannen julkaisun teematoimittaja Merja Drake, tervetuloa.
Merja: Kiitos paljon.
Viivi: Tässä kolmannessa julkaisussa oli teemana Vastuullisuus ja siihen sisällettynä pedagoginen johtaminen, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, mitä nää käytännössä tarkoittaa UAS Journalin silmissä?
Merja: No tää tarkottaa sitä, että meillä tämä koko lehti ja kaikki ne siihen liittyvät artikkelit käsittelee tavalla tai toisella näitä aiheita. Nää aiheet on tosiaan tärkeitä tänä päivänä ja ne koskettaa ihan meitä kaikkia.
Viivi: Jos tartutaan ensimmäisenä tuohon tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, millainen on ammattikorkeakoulujen rooli tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden ylläpitämisessä ja tulevien osaajien kouluttamisessa?
Merja: Tää on todella tärkeä kysymys, koska me ammattikorkeakoulut koulutamme siis osaajia työelämään ja tällä hetkellä kaikki mittarit näyttävät siltä, että tää tasa-arvo ei Suomessakaan ole ihan riittävällä tasolla toteutunut. EU on myöskin laskeskellut, että Euroopan tasolla tasa-arvon saavuttamiseen menisi noin kuusikymmentä vuotta. Elikkä meidän tehtävä olis tosiaan kouluttaa ihmisiä, jotka pikkasen vauhdittaisi tätä tasa-arvo kehitystä. Sen takia me nähtiin erittäin tärkeänä se, että tästä teemasta keskustellaan ja siitä kirjoitetaan ja asiaa pidetään yllä eri foorumeilla.
Viivi: Entä sitten millaisia juttuja julkaisusta löytyy näitä aiheita käsitellen?
Merja: No me itse kirjoitimme Haaga-Heliana tasa-arvosta ja miten se toteutuu opinnollistamisessa, koska silloinhan opiskelijat liikkuvat ikäänkuin tämän korkeakouluelämän ja työelämän rajamaastossa. On vähän vaikea aina määritellä, että kuuluvat he silloin tähän meidän korkeakouluyhteisön tasa-arvo suunnitelmien piirin vai kuuluvatko he silloin sen yrityksen tasa-arvo suunnitelmien piiriin. Tän lisäksi me olimme kiinnostuneita siitä, että kuinka opiskelijat itse kokevat tän tasa-arvon.
Siellä on myöskin monta muuta mielenkiintoista artikkelia, esimerkiksi artikkeli siitä kuinka tehdään näitä erilaisia EU-hankkeita, kansallisia tai kansainvälisiä, että kuinka siellä pääsevät nämä eri tekijät yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti tekemään hankkeita. Sitten myöskin esimerkiksi Raudasojan ja Röökkösen kirjoitus siitä, kuinka inklusiivisuus näkyy opettajien silmissä, on todella mielenkiintoinen. Myös kestävän keinoälyn merkitys tasa-arvon näkökulmasta on semmoinen johon kannattaa kyllä tutustua. Yksi jaksohan tulee podcastina HyMy-kylästä, joka on varmasti mielenkiintoinen sekä luettavana, että kuunneltavana.
Viivi: Edetään sitten pedagogiseen johtamiseen, mitä se tarkoittaa vastuullisuuden näkökulmasta?
Merja: No jos mietitään ensin termiä vastuullisuus, niin sehän tarkoittaa itseasiassa kaiken toiminnan vaikutuksia sille, että mitä tapahtuu taloudessa ja sosiaalisessa elämässä ja minkälaisia ekologisia vaikutuksia itse kunkin toiminnalla on. Se tarkoittaa myös sitä, että kun me toimitaan täällä korkeakouluyhteisössä, että me osattais ottaa erilaiset toimijat huomioon ja miettiä myös niitä ratkaisuja, että minkälaisia seurauksia meidän toimenpiteillä on tulevaisuudessakin.
Viivi: Millaisia aiheita teemajulkaisussa käsitellään pedagogiseen johtamiseen liittyen?
Merja: No, se johtava artikkeli, jossa tuo Kimmo Mäki ja Eeva Kuoppala olivat teematoimittajina käsittelee tätä pedagogista johtamista ja nimenomaan verkosto näkökulmaa siinä.
Konstin artikkelissa puhutaan siitä, onko innovaatio pedagogiikalla minkä näköinen linkki kestävään tulevaisuuteen. Sekin on todella kiinnostavaa luettavaa, mutta harvoin tulee ajateltua, että ikäjohtaminenkin voisi olla vastuullista pedagogiikkaa. Se on myös erittäin tärkeä teema mitä on hyvä käsitellä. Tässä samassa setissä on myös Sirpa Pietikäisen katsaus, jossa hän keskustelee siitä, mihinkä ylipäätään tää eurooppalainen korkeakoulukonteksti on kääntymässä. Siellä on myös monta muuta hyvää artikkelia johon kannattaa käydä tutustumassa.
Viivi: No, mitä suosittelesit meidän kuuntelijoille erityisesti luettavaksi pedagogisen johtamisen puolelta? Jos, vaikka yhtä artikkelia suosittelet.
Merja: Auts. Toi on kyllä todella vaikea, koska ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja mielihaluja. Mä luulen, että kun toi UAS Journal on tommoinen sähköinen lehti, että on aika helppo sieltä katsoa, että mikä ingressi on sellainen joka houkuttaa lukemaan.
Viivi: Okei, no onko sulla henkilökohtaista lempparijuttua?
Merja: No mä itse olen tosi innostunut tästä innovaatiopedagogiikasta ja luin sen kyllä suurella mielenkiinnolla, se on mun sydäntäni tosi lähellä.
Viivi: Jes ihanaa kuulla, onko sulla tämmöistä vastaavaa suosikkijuttua tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolelta?
Merja: No, mä kun teen aika paljon tätä niin sanottua hanketyötä ja olen mukana erilaisissa ESR-hankkeissa, OKM-hankkeissa ja Erasmus-hankkeissa niin mun mielestä toi Salmenkankaan ja Vallinin juttu siitä, että mitenkä oikeesti se tasa-arvo työ näissä hankkeissa näkyy.
Joka hankkeessahan tarvii tehdä semmonen suunnitelma, kuinka tasa-arvo kehittyy ja siellä annetaan kaikenmaailman indikaattoreita tälle, mutta kukaan ei oikeasti seuraa miten hyvin se sitten viimekädessä tapahtuu. Elikkä sitä olis meidän kaikkien syytä tarkastella. Tää herätti mua itseänikin näkemään, että seuraavan kerran kun sitä hankesuunnitelmaa tekee niin varmasti kiinnitän näihin hieman enemmän huomiota.
Viivi: Joo mun on kyllä kanssa pakko sanoa, että hanketyötä tehneenä niin toi oli itsellekin tosi mielenkiintonen, että miten se sitten todellisuudessa näkyy.
Kiitos vielä Merja Drake AMK-lehti UAS Journalin vuoden 2021 kolmannen julkaisun esittelystä ja aiheiden pintaraapaisusta.
Merja: Kiitos, kiitos.
Viivi: Teemajulkaisussa käsittelyssä siis Vastuullisuus, pedagoginen johtaminen, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Seuraavassa UAS Podcast jaksossa käsittelemme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta uuden vieraan kanssa, erityisesti HyMy-kylä projektin kautta!
Kiitos ja palataan ensi jaksossa!
*musiikkia*